מלחמה בעזה: השאלות והלחץ הבינלאומי בעקבות תקרית משאית הסיוע בעזה ממשיכים להתגבר. מדינות נוספות בהן ירדן, מצרים, סעודיה וסין גינו ביממה האחרונה את ישראל. אתמול (חמישי) הזהיר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי האירוע שבו על פי דיווחים פלסטינים נהרגו כמאה אזרחים, כשהסתערו על משאית ועליה סיוע הומניטארי, עלול לסכן את המשא ומתן לשחרור החטופים.

הטרגדיה בחלוקת הסיוע ההומניטרי היא תשובה מדממת לרעיון המנותק של נתניהו

לפי גרסת הרשויות בעזה, התבצע ירי המוני לעבר ההתקהלות, אך בצה"ל טוענים כי מרבית מקרי המוות נגרמו בשל דוחק ודריסה. כוחות צה"ל שאבטחו את העברת הסיוע ההומניטארי הגיבו בירי לעבר תושבים שהתקרבו לעברם.

שרת החוץ הגרמנית, אנאלנה ברבוק, קראה היום לישראל "לספק הסברים מלאים בנוגע להרג העזתים", היא הוסיפה: "התושבים בעזה נמצאים על סף מוות, צריך להכניס סיוע הומניטארי נוסף בדחיפות, מהלך שיאפשר גם את קידום העסקה לשחרור ישראלים חטופים".

תושבי עזה מקבלים סיוע הומניטארי (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)
תושבי עזה מקבלים סיוע הומניטארי (צילום: עאבד רחים קטיב, פלאש 90)

שר החוץ הצרפתי, סטפן סוז'ורן, קרא לחקירה בלתי תלויה של התקרית וציין כי "הכאוס ששרר סביב חלוקת הציוד הוא תוצאה של המשבר ההומניטארי החריף שהביא אנשים להיאבק על פיסת לחם. מה שמתרחש בעזה בלתי מתקבל על הדעת, ואי אפשר לסנגר על ההחלטות שהתקבלו. ישראל חייבת להאזין ולעצור את מעשיה".

בתוך כך, עיתון הניו יורק טיימס הביא את עדותו של רופא עזתי מבית החולים שיפאא, שטיפל בפצועים מהתקרית. לדבריו, הוא ראה עשרות פצועים והרוגים שהובהלו לבית החולים עם פציעות ירי, בעוד אחרים הגיעו עם פציעות שאופייניות לדריסה או אירועי דוחק.

עוד הוסיף כי "כששמעתי את הירי בבית קרובי משפחה, ומייד יצאתי החוצה. המראה שנגלה לפניי היה נורא: גופות היו מפוזרות ברחובות ולצידם שקים של קמח מוכתמים בדם".