גורם בכיר בממשל הנשיא ג'ו ביידן אמר הערב (שבת) בשיחה עם כתבים כי ישראל להפסקת אש של שישה שבועות ולשחרור חטופים - וכעת ממתינים לתשובת הנהגת חמאס. 

לקראת עסקה? הוויתורים של ישראל במו"מ - והמסר של ביידן
המגעים לעסקת חטופים נמשכים: אלו הוויתורים והלחצים מצד המתווכות

"יש הצעה על השולחן והישראלים דה פקטו הסכימו לה. שישה שבועות של הפוגה ושחרור חטופים והנטל עכשיו הוא על חמאס. הנייה דיבר עם אמיר קטאר על הפרטים ועובדים מסביב לשעון כדי שזה יקרה. גם להגדיל את הסיוע ההומניטרי וגם להציל את החיים של החטופים. הכדור במגרש של חמאס, וממשיכים לדחוף בכל הכוח", אמר הבכיר. 

לדברי הגורם, ארה״ב לחצה לפני שבוע על ישראל להסכים למסגרת והעניין סוכם בפסגת פריס. אלא שכעת, אחרי שישראל קיבלה את עקרונות המסגרת, "הכל תלוי בהסכמת החמאס לשחרור החטופים המוגדרים חטופים בסיכון בהם נשים, ילדים, מבוגרים וחולים", הוסיף. 

מוקדם יותר היום דווח בעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי משלחת של חמאס, ובראשה ח'ליל אל-חיה וזאהר ג'בארין, הגיע לקהיר תוך שעות כדי למסור את תשובה הסופית בנוגע להסכמות שהתגבשו בפסגת "פריז 2". על פי הדיווח, בכיר בחמאס אמר כי ארגוני הטרור לא ימסרו כל פרט או מידע ללא מחיר, ו"צריך לשלם מחיר גדול במונחים של הקלה על תושבי עזה וכינון הפסקת אש".

הוא הבהיר כי מה שעולה לגבי הדרישה של ישראל לקבל רשימת שמות של חטופים חיים על מנת לחדש את המשא ומתן להפסקת אש לא מייצר לחץ עליהם. "לכל דבר בתהליך המו"מ צריך לשלם מחיר, וכן יש דרישות ברורות על ישראל ליישם אותם עד שישחרר את החטופים ויציל את הנשארים בחיים", אמר.

בתוך כך, ראש ממשלת קטאר ושר החוץ מוחמד בן עבדול רחמן אל תאני נועד עם שר החוץ המצרי סאמח שוכרי בשולי הישיבה החמישית של הוועדה העליונה המשותפת בין שתי המדינות שהתקיימה בדוחא. סוכנות הידיעות הרשמית של קטאר דיווחה כי במהלך הפגישה נסקרו ההתפתחויות האחרונות במצב ברצועת עזה וביהודה ושומרון, בנוסף לדיון במאמצים המשותפים בין שני הצדדים, עם שותפים אזוריים ובינלאומיים, להגיע להפסקת אש מיידית ולהמשך כניסת סיוע הומניטרי לרצועה ללא הפרעה. 

"הסיוע שנכנס לעזה אינו מספיק ואינו נכנס בקצב מספק"

על מבצע ההצנחה האמריקאי שהתבצע היום לראשונה בשמי הרצועה אמר הבכיר כי "הסיוע שנכנס לעזה אינו מספיק ואינו נכנס בקצב מספק. אנו פועלים להגדיל קצב הכניסה במעברים ולוחצים על ישראל לפתוח עוד מעברים. אם אי אפשר להעביר סיוע מהמעברים לקהילות במצוקה במרכז ובדרום עזה ולהעביר אותו צפונה, אז לא עומדים בצרכים המינימליים למנוע רעב". 

הסיוע האמריקאי מוצנח ברצועה (צילום :רשתות חברתיות)

לדברי הגורמים הבכירים בממשל, הבעיה היא שכנופיות פליליות השתלטו על הסיוע כדי לגרוף רווחים. "הדרך לפתור את זה היא על ידי הצפת האזור בסיוע וכך יורד התמריץ לכנופיות הפליליות שבוזזות ומורידים את הלחץ מאנשים נואשים. הנשיא מתכוון להציף את האזור בסיוע ולכן חשוב שיהיו הרבה נקודות כניסה ועוד דרכים באוויר ובים. המטוסים שהצניחו את הסיוע היום המריאו מירדן", אמר. בממשל הדגישו כי הדרך היעילה ביותר להכניס סיוע היא דרך היבשה.