המערכת הפוליטית בפתחה של מחלוקת חדשה? יו"ר ועדת החוקה של הכנסת ח"כ שמחה רוטמן יוזם מהלך חדש לשינוי בחירת נציב הביקורת על השופטים. 

במשך 20 השנים האחרונות כיהנו בתפקיד שופטי עליון בדימוס לאחר שמונו בוועדה לבחירת שופטים בהסכמה של שר המשפטים ושל נשיא בית המשפט העליון. לקראת תום הכהונה של הנציב הנוכחי, השופט בדימוס אורי שהם, פנה  מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן לשר המשפטים יריב לוין בבקשה לקבוע בקרוב מועד לדיון בוועדה לבחירת שופטים. 

עם זאת כאמור, רוטמן ביקש שלתפקיד ייבחר מעתה אדם "בעל שיעור קומה ציבורי" ולא שופט עליון בדימוס. במכתב תשובה שהעביר הנציב הנוכחי שהם לרוטמן, הוא דחה את טענת "התנועה למשילות ודמוקרטיה", שלפיה שופטי בית המשפט העליון זוכים ל"חסינות" מן הנציב וכי מעולם לא נמצאו מוצדקות תלונות שהוגשו לנציבות על שופטי בית המשפט העליון. 

אורי שהם (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
אורי שהם (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

מחר תתקיים ישיבה מיוחדת של ועדת החוקה בנושא "התנהלות נציבות תלונות הציבור על שופטים". יו"ר הוועדה רוטמן הזמין לישיבה את כל חברי הוועדה לבחירת שופטים ובכללם את שופטי העליון פוגלמן, נעם סולברג והשופטת דפנה ברק-ארז, אלא שהנהלת בתי המשפט אסרה על הגעתם לדיון. 

כאמור, כעת בתפקיד משמש השופט בדימוס שהם שכהונתו הסתיימה לפי כחצי שנה, אך הוארכה בשל המלחמה וצפויה לפקוע באמצע אפריל. קודם לכן, כיהנו בתפקיד השופטים בדימוס אליעזר ריבלין, אליעזר גולדברג וטובה טובה שטרסברג כהן.

הממשלה תדון במינוי שהם לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת למינוי בכירים; בציונות הדתית ובש"ס צפוים להתנגד

בתוך כך, הממשלה צפויה לדון היום בישיבתה השבועית בהצעת ראש הממשלה  למינוי השופט בדימוס שהם ליו"ר הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים. שרי הציונות הדתית הודיעו כי יתנגדו בישיבת הממשלה למינויו של השופט בדימוס, גם שרי ש"ס צפויים להתנגד.  במקביל, שורה של ארגונים  פנו לשרי הממשלה, בבקשה שלא לאפשר את המינוי שלו כיו"ר הוועדה. 

השופט שהם עורר סערה לאחר שב-2021 כנציב תלונות הציבור על השופטים קרא לשר הדתות דאז, מתן כהנא, לנזוף בחומרה ברב יצחק יוסף, הראשון לציון וראש בתי הדין הרבניים, ולבחון את הדחתו מתפקידו כדיין, לאחר שארגן כינוס מחאה נגד תוכניות הממשלה לרפורמה בכשרות ובגיור.

בתגובה, אמר יו״ר סיעת יהדות התורה לשעבר, יעקב ליצמן, כי "יש לדחות בתוקף את הניסיונות להלך אימים על גדולי ישראל, בדרכים של הפחדות ואיומים". לדבריו, "ההתערבות הבוטה של אורי שוהם בהתנהלות הראשון לציון, הינה שערורייתית, מקוממת ומבטאת את רוח הזדון הרפורמית של הממשלה". הוא הוסיף כי, "אין ולא יהיה מי שימנע מפוסקי ההלכה לנהוג כפי מחויבותם ואמונתם, להתריע ולעמוד בפרץ נוכח הפגיעות הקשות והמגמות להרוס את ערכי הדת והמסורת בישראל. 

השר אופיר סופר (הציונות הדתית) תקף אף הוא, ואמר כי "החוצפה והניסיון של נציב התלונות על השופטים לסתום את פיו של הראשון לציון, בשל הבעת דעתו על עניין שבליבת עשייתו- מזכירה ימים אפלים וחשוכים. הרבנים הראשיים לישראל אמונים על הדת והמסורת בישראל על כל המשתמע מכך". הוא תהה "איפה היה הנציב כששופטים ביקרו בריש גלי שרי משפטים וראשי ממשלה?" 

הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה משמשת לבחינת כשרותם והתאמתם לתפקיד של מועמדים לתפקידים בכירים בשירות המדינה. מלבד ראש הוועדה, מכהנים בה שלושה חברים נוספים: נציב שירות המדינה, ושני נציגי ציבור המגיעים מעשייה בתחומים שונים, ובהם צבא, אקדמיה ומשפט.