רמי איגרא, לשעבר ראש חטיבת השבויים והנעדרים במוסד, התראיין הבוקר (רביעי) לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על העסקה המתגבשת מול ארגון הטרור חמאס. הוא הביע את דעתו והסביר למה היא הדבר הרע לישראל.

המגעים לעסקה: הוויתור של חמאס - וההישגים ה"ראשוניים" של ישראל
116 גברים ו-19 נשים: מי עוד נותר בשבי חמאס בעזה? הפילוח המלא

"מדינת ישראל חייבת לשנות את פרדיגמת החטיפה. כל מי שישוחרר מבית סוהר ישראלי ודם על ידיו במסגרת עסקה כזו או אחרת, חייב למצוא את מותו בתקופה הקרובה לשחרורו", קבע. "ביום שמשחררים אותו יחליט מה עדיף, שלוש ארוחות או למות עוד שבועיים. לפני כשנה אפשרו לעצירים פלסטינים שהיו בבתי חולים ישראליים להשתחרר לעזה, אף אחד לא קם, כי עדיף למות פה מאשר שם".

אסירים פלסטינים משוחררים ברמאללה (צילום: פלאש 90)
אסירים פלסטינים משוחררים ברמאללה (צילום: פלאש 90)

"צריך לזכור, השחרור הזה הוא לא רק בני אדם - השחרור הזה הוא פוליטיקה", אומר ומסביר: "מה שעשינו בעסקת שליט זה חיזקנו באופן קולוסלי את החמאס בקרב האוכלוסייה הפלסטינית, גם ביו"ש וגם בעזה. מה שנעשה בעסקה הבאה, אם היא תהיה, בין היתר, על מנת להחזיר את יקירנו הביתה - נביא לכך שהחמאס מאוד מאוד יתחזק, ולכך יש משמעויות ומחיר בדם, כמו שהיה בעסקת שליט".

עוד הוסיף כי "בסקר שנעשה לאחרונה ברשתות חברתיות בעזה מראה שהחמאס מתחזק ולא נחלש, חמאס מסתכל על מטרתו הבסיסית וזה לשרוד ולחזור לשישה באוקטובר כדי שיוכל עוד הפעם להתחזק, ולבנות את עצמו ולנסות ולממש את האמנה שלו, השמדת ישראל".

כוחות צה״ל במרחב השיירה ההומניטרית בצפון הרצועה (צילום: דובר צה"ל)

"אסור לישראל להסכים להפסקת מלחמה, להחזרת תושבי עזה כפי שחמאס דורש - גם נשים וגם ילדים - כי אז לא נשלוט בשטח. עד היום שאחרי המלחמה, אסור לשנות את המצב הזה ברצועה. היום הזה יבוא, רק צריך סבלנות. גם אנחנו כציבור באשר לשחרור החטופים צריכים קצת סבלנות, זה לוקח זמן. הצד השני לא מחכה לעסקה, אלא להשתמש בציבוריות הישראלית ובחטופים נגדנו - והוא מצליח", מסביר.

עם זאת, הוא מביע דעתו כיצד ישראל כן צריכה לפעול: "בחוכמה ולאו דווקא בפופולריות": "מדינת ישראל במהלכים שלה נכנעת לרצון האמריקנים, לרצון העם בישראל לראות כרגע הוקוס פוקוס - עסקה. הרי על מה מדובר? שחרור של חלק מזערי של סך כל החטופים, מצד שני שחרור גדולי הרוצחים וחיזוק החמאס באופן מאוד משמעותי ביו"ש ובעזה. הפלסטינים ילמדו שרק בכוח מצליחים להתארגן עם ישראל. והמצב הכי מסוכן - חטיפות הופך לספורט לאומי פלסטיני".

נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)
נאום ''מצב האומה'' של נשיא ארה''ב ג'ו ביידן - 2024 (צילום: רויטרס)

למרות זאת, הוא אמר כי לדעתו חמאס לא מעוניין בהפסקת אש ובמשא ומתן: "אני מציע לכולם להסתכל על המצב הבסיסי. בתמונה המלאה, ברור שלחמאס אין אינטרס אמיתי להגיע לעסקה עם ישראל, בטח לא בשלב הזה".

"ישראל הייתה רוצה שיהיה פה הוקוס פוקוס, זה בהמשך למה שהציבור מבקש 'עכשיו'. המילה הזו, 'עסקה', זו מילה שאני סולד ממנה. החמאס יסכים למו"מ של מחירים. יש פה סרט שלם שלא ברור למה הוא מתבצע ומי מנהל את המו"מ הזה, כי ישראל פועלת בכיוון של 'נשחרר את הלא ממש חשובים וחמאס ימשיך וימתין להמשך המלחמה איתנו', זה מה שישראל מבקשת - זה לא יקרה".

הוא מסביר, "חמאס רואה שהעולם כולו הולך ומתחיל ללחוץ על ישראל, מדינות אירופה יושבות ערב ההחלטה על דרישה להפסקת אש הומניטרית ומשם הפסקת המלחמה לחלוטין. קנדה אתמול הודיעה שהיא לא מייצאת אלינו נשק, למרות שאפשר לדעת כמה נשק מגיע מקנדה. אז חמאס מסתכל על זה מצד אחד ומצד שני על מצבו בתוך הרצועה. הוא מחכה שהעולם יפסיק את המלחמה, שמדינת ישראל תביא את זה על עצמה, והוא ינהל את המשא ומתן על החטופים מעמדה אחרת לחלוטין, מעמדת השורד".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm