סוגיית היום שאחרי יושבת על שולחן בכירים בלשכת ראש הממשלה, ובמסגרת ניסיון לגיבוש תוכנית בנושא דווח היום (שישי) כי ייתכן וישראל תחלוק את השליטה ברצועת עזה יחד עם איחוד האמירויות, מצרים, סעודיה וארה"ב, וזאת בתמורה לנורמליזציה עם סעודיה, כך עפ"י עיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקני. 

מזעזע: גופתו של אליקים שלמה ליבמן אותרה בקבר של נרצחת מה-7.10
צנעא כן מחכה להם: היוזמה המפתיעה של החות'ים למפגינים בקמפוסים

השמדת תשתיות תת-קרקעיות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
השמדת תשתיות תת-קרקעיות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הדיווח הנ''ל מגיע לאחר שהתכנית נפסלה עד כה מכל וכל ע"י המדינות הערביות המוזכרות בה, ולאחר התנגדות גורפת של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לדון בנושא רצועת עזה מתוך התעקשותם של השניים להקים באזור התנחלויות. 

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז  (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז (צילום: רויטרס)

כחלק מההצעה שעשויה לצאת לפועל, יבוצע שיקום כולל של השטח ההרוס ברצועה, מערכת החינוך ושמירה על הסדר הכללי. כמו כן, תתאפשר המשך פעילותו של צה''ל באזור ללא הגבלה.

על ההצעה התקבלו תגובות מעורבות. מיחד, היו מי שראו בה אימוץ גישה פתוחה וגמישה יותר של נתניהו בהשוואה להתבטאויותיו הקודמות, ביניהן האמירה על סוגיית רפיח שתתקיים "עם או בלי עסקה" ועל סיום המלחמה שלא היה מוכן להתפשר עליו. מאידך, היו מי שראו בדבר סיכול ודריסת רגל לאחד הסעיפים המשמעותיים ביותר בהסכם בין סעודיה לישראל- הקמת מדינה פלסטינית, וביניהם גורמים בסעודיה ובאיחוד האמירויות. 

הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)
הנהגת חמאס (צילום: רויטרס)

כמו כן, למרות שתשובה רשמית מטעם החמאס לגבי ההצעה המצרית לעסקת חטופים צפויה להגיע רק מחר, בכירים ישראלים טענו כי מאינדיקציות שישראל כבר מחזיקה בידיה, חמאס יסכים לביצוע השלב הראשון וההומניטארי של העסקה ללא התחייבות רשמית של ישראל לסיום המלחמה, אולם יציב תנאים קשוחים לגבי מספר החטופים שישוחררו ומספר האסירים הפלסטינים שהוא דורש בתמורה.

"הם מוכנים להגיע להסכם שיהיה בתנאים שקרובים לדרישותיהם עם מעט מאוד גמישות", אמר הבכיר הישראלי. בהמשך ציין כי נראה שחמאס מוכן לקחת את הסיכון ולהיכנס ליישום השלב הראשון של העסקה גם ללא התחייבות ישראלית מראש לסיום המלחמה, מתוך הערכה שהמשך יישום ההסכם יוביל לכך. "השאלה המרכזית היתה ונותרה האם ממשלת ישראל רוצה להגיע להסכם לשחרור חטופים על המחירים הכרוכים בכך", הבהיר.