בצל המשבר עם ארצות הברית והטענות לפיהן הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן "תומך בישראל בדיבורים אבל מסייע לחמאס במעשים", אמר הבוקר (ראשון) משה דבי, יועץ תקשורת בכיר ואיש יחסי ציבור ובעליה של קבוצת "דבי תקשורת'' כי "ביידן הוא הנשיא שתמך הכי הרבה בישראל בכל ההיסטוריה". בשיחה עם "מעריב" הסביר דבי כיצד הכישלון ההסברתי של ישראל, לדבריו, תרם להעמקת המחלוקת בין המדינות.

ישראל זיו: "חוזרים למועד ב' במקומות שהיינו בהם, אין יד מדינית - כלום"
מעורר בחילה: זה מה שהשליח עשה לפיצה בדרך לבית הלקוח | צפו

"כנשיא וכסגן נשיא ביידן נתן לישראל סיוע של 38 מיליארד דולר וכעת עם אישור החבילה תוספת 14 מיליארד דולר", אמר דבי בפתח השיחה. "ביידן מרגיש שלמרות כל המאמץ הענק וההגנה שהוא נתן לנו, שתי נושאות מטוסים וצוללות לאזור, שאנחנו לא מספיק מתואמים מול האמריקאים בגלל שיקולים פנימיים פוליטיים שלנו".

איך בעצם הגענו למצב של מחלוקת עם הידידה הגדולה ביותר שלנו?
"יש פה כישלון הסברתי מאוד גדול של מדינת ישראל. אם תגיע לארצות הברית ותפתח את המהדורה של החדשות ותראה מה משדרים זה בכלל לא מה שמשודר בארץ, הם רואים מבחינתם את ההפגזות שלנו. הייתי לפני שבועיים בניו יורק, אמנם הסיקור הוא לא נגדנו אבל מה שאתה רואה זה בעיקר את ההפצצות של הצד הישראלי כנגד הצד הפלסטיני. לא רואים משהו אחר והם אומרים שחמאס התחיל, אין תופעה של 'פייק ניוז'. זה לא רק האמריקאים, זו תופעה מורכבת שרואים אותה גם באירופה וגם במדינות ערב".

למעשה מדובר על תמונה מורכבת.
"התמונה בראייה הרבה יותר רחבה למעשה לא מצליחה לשקף את האינטרס שלנו למשל במדינות ערב המתונות: ירדן, מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין. בסופו של דבר אלו מדינות שלא רוצות את חמאס שהם 'האחים המוסלמים' ומבחינתם זה איום מאוד גדול על הקיום שלהן. לנו יש זהות אינטרסים עם השכנות שלנו, הציר המתון של העולם הערבי, אבל הם צריכים 'כאילו', וזו מילה שבחרתי בה בכוונה - להראות הזדהות עם הצד הפלסטיני. זו לא טעות ולא סתם שעבדאללה עולה לאוויר ומראה שהוא שולח משלוחים לפלסטינים כסיוע הומניטרי".

חיל האוויר הירדני מטיל חבילות סיוע מעל עזה. אפריל 2024 (צילום: רויטרס)
חיל האוויר הירדני מטיל חבילות סיוע מעל עזה. אפריל 2024 (צילום: רויטרס)


וזאת למה?
"כי ממה הם חוששים הכי הרבה? מהפכה. גם ישראל לא רוצה לחזור לימים של מורסי במצרים. אם למשל זה היה שלטון מורסי היום היינו בצרות גדולות. למעשה על הזירה הדרומית שלך היו גם 'האחים המוסלמים'. במקום להגיד שאנחנו נותנים סיוע לאזרחים יוצאות תמונות שבהן אנחנו סוגרים את הברז, גם אם זה היה אקט דבילי זה הדבר שהצטייר".

אז בעצם יש כאן היפוך בדוד ובגוליית באופן שזה מוצג?
"מה שקרה כאן למעשה זה לא ששכחו את 7 באוקטובר אלא שפגענו בעצמנו מבחינה הסברתית, 'ירינו לעצמנו ברגל'. זה מתקשר למשבר עם האמריקאים. כאשר באים השרים בן גביר וסמוטריץ' והם פועלים גם במגרש האמריקאי ואומרים מי זה ביידן ואנחנו נראה להם, וכל האמירות המטופשות האלה ואין מילה אחרת לזה, בעקבות צרכים פנימיים שלנו פה כאשר מסתכלים על הציר המתון ועל ארצות הברית זה נזק".

בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
בנימין נתניהו וג'ו ביידן (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

כאשר בן גביר כותב את הדברים איך הדבר הזה למעשה משתקף בעיניים אמריקאיות?
"זה נזק גדול. זה נזק מאוד גדול גם כאשר וזה לא סוד יש מערכת בחירות בארצות הברית ויש את הנושא ההומניטרי. הרי ממה התחלנו? תן כמה סיוע שאפשר ותמשיך במבצע. שם כבר עשינו טעות אסטרטגית, אמרנו נחסום את הסיוע וזה יצר בעיה, גם כאשר היינו יכולים לשלוט בנושא הסיוע היה לנו הרבה יותר כוח. הכנסנו סיוע וחיזקנו את חמאס וזו היה טעות מבחינתנו. הדבר הזה גם יצר אפקט של לחץ מהקולות הפרוגרסיביים בתוך המפלגה הדמוקרטית ולמעשה יש אפשרות ממשית שהוא מפסיד את הבחירות על התמיכה בישראל וזה לא עניין של מה בכך".

כבר ראינו את זה בשטח למעשה.
"בבחירות המוקדמות הגיעו כבר כמאה אלף איש ואמרו שהם לא מחליטים ולא תמכו בו ובדינמיקה הזאת אם למשל הוא מפסיד את מישיגן זה נגמר והוא מפסיד את הבחירות. יש מדינות קבועות כחולות ואדומות דמוקרטיות ורפובליקניות וזה משחק סכום אפס. ניו יורק וקליפורניה תמיד יהיו דמוקרטיות אבל במדינות המתנדנדות החלטה של אי תמיכה בו עקב המדיניות גומרת את העניין. הוא רק לפני ימים אחדים אמר, 'אני עם ישראל בכל הכוח, לא שכחתי את 7 באוקטובר', והוא כן במערכת השיקולים היה מעדיף שהמלחמה לא תתרחש בזמן הבחירות כי אם המלחמה תמשיך פה בוודאות גדולה הוא מפסיד את הבחירות. למעשה אנחנו מעצימים גם את בן גביר הרבה יותר מכוחו. זה ירוץ גם ברשתות שם וגם ישנה את שאלת האחריות של השר".

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

ועבורם כמובן זה דבר גדול.
"כשמתרגמים לאנגלית זה המקביל: "homeland security". זה תפקיד בכיר, ואז האמריקאים אומרים 'האיש הזה מקביל את הנשיא שלנו לחמאס, מה אנחנו מטומטמים'?. הגופים האמריקאים ידעו לעשות את העבודה אבל יש את עניין הציבור. אף אחד לא גינה את זה למעשה. נתניהו במקום שיגיד שביידן תומך וידיד של ישראל הוסיף אש למדורה. וזה שאנחנו לא גינינו במשחק הפוליטי שלנו זה עשה לנו נזק".