אלוף (מיל') נעם תיבון, מפקד אוגדת איו"ש לשעבר, שוחח הבוקר (שני) עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM ושיתף כיצד הוא רואה את יום הזיכרון הראשון שלאחר אסון השבעה באוקטובר ומה הוא חושב על דבריו של הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס יום הזיכרון בהר הרצל בירושלים אמש.

איריס חיים: "חייבים לחגוג את יום העצמאות, אם זה יהיה רק יום זיכרון - אז החמאס ניצח"

אם שרי הממשלה לא היו מגיעים לבתי העלמין, היינו אומרים "איך זה יכול להיות? הם אחראים על מדינת ישראל". מצד שני, כשהם באים זה מייצר אצל חלק מהציבור תחושת זעם. יש נוסחה נכונה?
"בוודאי. אם חברי הממשלה ובראשם בנימין נתניהו היו לוקחים אחריות על המחדל והכישלון והטבח והיו אומרים 'אני אחראי למחדל הזה. אני לוקח אחריות מלאה ואני מתכוון להתפטר מתפקידי ולהוביל את עם ישראל לבחירות, שהעם יבחר', אני מניח שכל מערכת היחסים בבתי העלמין הייתה אחרת.

"מכיוון ששרי הממשלה, שרובם, כמו בן גביר, לא שירתו בצבא והם גם עושים פעולות פרובוקטיביות, כמו ששמענו עכשיו בבית העלמין באשדוד, אז אנשים אומרים 'זה לא עובד. מצד אחד אתה שולח את בנינו למוות, מצד שני אתה לא לוקח על זה אחריות, מצד שלישי, אתה רוצה להיות זה שכביכול מגיע לבתי העלמין'. אני מתכוון להגיע היום לאשדוד, קברו שם בן אדם שהיה מאוד יקר לליבי, חן בוכריס שנהרג ממש לידי בנחל עוז.

"אני מתכוון להגיע היום לבקר את משפחתו של חן. הוא היה סמג"ד של מגלן שהוביל את פריצת הדרך לקיבוץ נחל עוז ונהרג ממש לידי בשבעה באוקטובר. אני תכננתי גם להגיע לבית העלמין, אבל ברגע ששמעתי שבן גביר הוא נציג הממשלה, אדם שלא שירת מעולם בצבא, שלא לקח שום אחריות, במסגרת זה שכל שרי הממשלה לא לקחו אחריות למחדל ולטבח, אז אני החלטתי שאני לא אהיה שם במהלך הטקס, אלא אגיע למשפחה. 

רסן חן בוכריס ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
רסן חן בוכריס ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

"אני חושב שמה שמאפיין את יום הזיכרון השנה שבאמת אנחנו מגיעים אליו בלי שהספקנו גם כפרטים וגם כאומה לעכל את הכאב הגדול ולהתייחד בכאב הגדול. אנחנו עדיין שבויים בכאב, כי רק בשבוע האחרון נהרגו למעלה מ־10 חיילים ולא הספקנו בגלל גודש האירועים להתאבל כמו שצריך, לכן אני סברתי שהדבר הנכון הוא לעשות השנה טקסים ללא פוליטיקאים שהם הגורם המתסיס שיוצר את הפרובוקציה.

"אם היה בא שר או ח"כ ועומד ליד קבר בלי במה, בלי גינונים, בלי מאבטחים, בלי כל הכבוד והשררה, בא ועומד ליד קבר של חייל לוחם או לוחמת, ניגש למשפחה, אני חושב שהם היו מתקבלים בשמחה ואהדה. ברגע שהם מתעקשים לנאום, אנשים שחלקם הגדול לא שירתו בצבא, אנשים שעכשיו פועלים שיהיה חוק שלא יגייסו את האנשים שלהם, כמו חברי הכנסת החרדים, איזו זכות יש להם? איזו זכות מוסרית? איזו חוצפה לבוא ולדבר בטקס על חיילים שנהרגו?".

אלוף במיל' נועם תיבון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אלוף במיל' נועם תיבון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)

הרצי הלוי ראוי עדיין לשרת את המדינה ולהגיד את הדברים האלה שהוא אומר ביום הזה?
"כבר בשמיני באוקטובר אמרתי שכל מי שאחראי למחדל, להשפלה, לטבח ולהפקרה, כל צמרת הצבא, כל צמרת השב"כ וכל ממשלת ישראל וראש וראשון מכולם בנימין נתניהו, צריכים לקחת אחריות ולהתפטר. לצערנו, וזה ההבדל הגדול בין לובשי המדים ואנשי השב"כ לבין ראש הממשלה ושריו, זה שהם לקחו אחריות ולכן הם ראויים להילחם.

"מי שלא לקח אחריות, מי שמתחמק כבר שבעה חודשים מלקחת אחריות, מלדבר כמו הרמטכ"ל, להישיר מבט, ומשתמש בכל מיני ריאיונות, מעולם לא התראיין בעברית, כל מיני ריאיונות באנגלית. המנהיגות של בנימין נתניהו היא חלשה ביותר. אני חושב שמי שלוקח אחריות ומישיר מבט ראוי להוביל ומי שבורח מאחריות ומנסה להפיל אותה על אחרים ולא מוכן לדבר... עכשיו גם כל הטקסים הרי בוטלו כדי שלא יצעקו לו בוז. עשו אותם טקסים ללא קהל. המציאו כל מיני סיפורים על בעיות ביטחוניות, זו פגיעה ישירה ביום הכי קדוש שלנו.

"אני חושב שמי שצריך לסיים את תפקידו ראשון זה ראש הממשלה ואחריו אני בטוח שיתפטרו הרמטכ"ל וראש השב"כ ואלופים נוספים. אני חושב שאחת הבעיות הקשות שלנו זה שכל אותם אנשים שאחראים למחדל עדיין נושאים בתפקידיהם ואני חושב שזה מוביל לזה שאנחנו מדשדשים במלחמה, אנחנו לא מצליחים כמו שהיינו צריכים. היינו כבר צריכים להכריע את חמאס מזמן. התוצאות שהצבא סיפק היו טובות מאוד, לא ניצלנו אותן ולא הפכנו אותן לניצחון. לכן אני באמת חושב שכל מי שאחראי חייב ללכת כי אני באמת חושב שככה אין לנו סיכוי לנצח את המלחמה".