חברת הכנסת לשעבר רות וסרמן לנדה, ששימש בעברה כסגנית השגריר במצרים וכיום הינה עמיתת המחקר במכון משגב לביטחון לאומי, שוחחה הבוקר (רביעי) עם יוני הללי ברדיו צפון 104.5fm ושיתפה כיצד היא רואה את המשבר של ישראל מול קהיר.

שר החוץ המצרי: "היחסים עם ישראל - תלויים במעשיה"

"היחסים האסטרטגיים בנינו למצרים הם קריטיים, חשובים, אסטרטגיים לאין שיעור, זה לא אומר שאנחנו לא צריכים לעשות את מה שחשוב לביטחון הלאומי של מדינת ישראל וזה קו לפעמים מאוד רגיש", אמרה וסרמן לנדה בפתח דבריה. "למצרים יש ממש חרדה מנהירה מטורפת של עזתים באופן כללי ובעיקר פעילי חמאס לתוך סיני. הם עוד זוכרים שב-2008 חמאסניקים פשוט רצחו להם קצינים מצרים וזה ממש נחרט בזיכרונם ויש להם טראומה מהדבר הזה. הם יודעים מה זה חמאס".

רות וסרמן לנדה (צילום: אלעד מלכא)
רות וסרמן לנדה (צילום: אלעד מלכא)

סגנית השגריר במצרים הסבירה: "צריך להבין שהמנטליות והגישה המצרית היא לא ישראלית, אנחנו מאוד ברורים, מאוד שחור ולבן - זו לא השפה המצרית, ובאופן כללי של מדינות האזור. צריך להבין שהיא מאוד דואלית - מצד אחד אנחנו נכס עבורם ומצד שני נטל. אנחנו נטל בגלל שדעת הקהל המצרית, למרות שזו לא דמוקרטיה, מאוד משפיעה. הנכס היה בדמות שיתוף הפעולה על ארה"ב. מצד שני, הם היו מוקצים מחמת מיאוס בעקבות הסכם השלום עם ישראל - הנטל היה גדול".

לגבי השנאה של הציבור המצרי כלפי ישראל ותפקיד הממשל בכך, היא אמרה: "כבר עשרות שנים הם מזינים את הציבור המצרי במסרים אנטי ישראליים ואנטי ציוניים - הדבר הזה נעשה כדי שהציבור המצרי לא יכעס יותר מדי. הם עושים את זה בצורה כזאת שהם יורים לעצמם כדור ברגל - כי אז הציבור המצרי, שהם הזינו אותו במסרים אנטי ישראליים - יוצא נגדם".