ימנע את פירוק הממשלה? מלשכת ראש הממשלה נמסר היום (רביעי) כי רה"מ בנימין נתניהו יקדם את הצעת חוק הגיוס שהעביר השר בני גנץ בכנסת הקודמת, אשר עברה בקריאה ראשונה. יו"ר ש"ס אריה דרעי הוא זה שהציע לבצע את המהלך הפוליטי ולשלוף את חוק הגיוס של ממשלת בנט-לפיד, כך אמרו גורמים המעורים בנושא ל"מעריב". בתוך כך, ועדת השרים לענייני חקיקה תתכנס מחר בשעה 10:00 כדי לאשר את קידום חוק הגיוס.

נועם תיבון: "חיזבאללה מריח את החולשה של ממשלת ישראל"
לאחר חיסול הבכיר: מטח להר מירון; כ-60 רקטות שוגרו מלבנון | צפו בתיעוד

בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"כדי לגשר על המחלוקות ולהביא להסכמה רחבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לקדם את חוק הגיוס שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת", נמסר, "החוק הוכן על ידי מערכת הביטחון אחרי עבודת מטה יסודית והגש על ידי שר הביטחון דאז בני גנץ".

"ראש הממשלה נתניהו הנחה להביא מחר לוועדת שרים לחקיקה את החלת דין הרציפות על הצעת חוק זו. ראש הממשלה קורא לכל הסיעות שתמכו בהצעה בכנסת הקודמת להצטרף להצעה", הוסיפו.

הפעם, החרדים קיבלו עדכון על ההחלטה מראש ותמכו בה, לאחר שראש הממשלה ומזכיר הממשלה עדכנו אותם. הם אישרו את המהלך ולא הופתעו. כזכור, הם התנגדו בתוקף להצעת החוק הנ"ל בממשלה הקודמת.

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ הגיב על הדברים וכתב: "חוק הגישור הזמני שהוגש ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו - לא היה מספק אז, ואינו רלבנטי היום במציאות שאחרי ה-7.10. תם זמן הדיבורים - זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו".

עוד אמר: "ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם".

כאמור, נראה שגנץ מאבד עילה לעזוב את הממשלה. בינתיים יתקיימו דיונים בכנסת, ותתקיים ההכנה לקריאה שנייה ושלישית - מה שייקח שבועות. בזמן הזה ינסו לבצע תיקונים, כפי שקורה עם חוקים בין קריאה לקריאה.

במחנה הממלכתי מגיבים: "תרגיל עלוב ושקוף"

במחנה הממלכתי הגיבו להודעה בביטול. היו"ר בני גנץ כתב: ״ראש הממשלה, מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם. חוק הגישור הזמני שהוגש ואותו אתה מבקש להעביר עכשיו - לא היה מספק אז, ואינו רלבנטי היום במציאות שאחרי ה-7.10. תם זמן הדיבורים - זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו".

"לא טריק פוליטי 'מבריק' של ראש הממשלה ולא כלום. להיפך. ‏רק ראש ממשלה חסר מוסר כמו שלנו יכול, דקה אחרי יום זכרון כל כך קשה, לקדם ״תרגיל״ כל כך עלוב ושקוף, על חשבון אזרחי ישראל. ‏פשוט. מה שהיה נכון לפני השבעה באוקטובר, לא נכון היום", כתבה חברת הכנסת אורית פרקש הכהן ב-X. 

יו"ר ישראל ביתנו, חבר הכנסת אביגדור ליברמן, אמר על הפתרון המסתמן לחוק הגיוס: "כולם חייבים להבין שהנסיבות השתנו מקצה לקצה. מדינת ישראל נמצאת תחת אש מצפון, מדרום, ממזרח ומאיראן. כל המצב הזה מחייב חוק גיוס חובה לכולם. כל צעיר וצעירה בני 18 - יהודי, מוסלמי, נוצרי, דרוזי או צ׳רקסי חייבים להתייצב לשירות צבאי או אזרחי". מסתמן, כי גם הוא יתמוך בו.

כמו כן, המדינה אמורה להגיש לבג"ץ כבר מחר תצהיר משלים בנוגע לחוק הגיוס (מתווה שהוא לאו דווקא הקדימון של החוק המתגבש), לאחר מספר ארכאות שניתנו.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה קרה בפעם הקודמת?

כזכור, בינואר 2022 חוק הגיוס שנועד להסדיר את גיוס בני הישיבות לצה"ל נפל במליאת הכנסת בתיקו 54-54. חבר מפלגת רע"מ מאזן גנאים נעדר מהמליאה. חברת הקואליציה ממפלגת מרצ ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי, הצביעה נגד ועוררה את זעם הקואליציה. בסביבתה של חברת הכנסת אומרים כי החליטה להצביעה נגד בעקבות אירועי הנטיעות בנגב ובמחאה על חוק האזרחות. 

אריה דרעי, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ זועבי הגיבה גם כן להחלטתה להצביע נגד ואמרה: "בשבוע שעבר הקואליציה שאני חברה בה חצתה שני קווים אדומים. התנהלות הממשלה, משרד בטחון פנים, משרד השיכון, המשטרה וקק'ל בנגב נגד האזרחים הערבים הבדואים היתה לאות קלון של מדיניות ברוטאלית, אטומה ודורסנית. אתמול הממשלה תמכה בהבאת הצעת חוק גזענית ופאשיסטית של הציונות הדתית בנושא חוק הלאום".

בשנה שעברה, צייץ השר בני גנץ במליאה על החוק שיקודם כי מדובר ב"צעד ראשון בדרך למתווה שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל - עשורים קדימה".

בני גנץ על חוק גיוס החרדים שהגיש בשנה שעברה (צילום: צילום מסך)
בני גנץ על חוק גיוס החרדים שהגיש בשנה שעברה (צילום: צילום מסך)