שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, אמר כי לאיראן יש אסטרטגיה לשיתוף פעולה אזורי עם מצרים, כך על פי דיווחים שפורסמו היום (רביעי) בתקשורת האיראנית. איראן מחפשת גישה לא רק למצרים, אלא גם לסעודיה. מדיווחים אחרונים, עולה כי טהראן איימה גם על ירדן, אשר סיכלה לאחרונה מזימה להברחת נשק הקשורה לאיראן.

נתניהו בריאיון בארצות הברית: "המבצע ברפיח יימשך שבועות"

המטרה של איראן היא בבירור לחדור לירדן ולמצרים, שתי מדינות בעלות הסכם שלום עם ישראל וגובלות בה. הרפובליקה האסלאמית תומכת גם במשטר הסורי ובחיזבאללה בלבנון ומקיימת שיחות עם סעודיה, ככל הנראה במטרה למנוע נורמליזציה עם ישראל. כל אלו נועדו לנסות לבודד את מדינת היהודים משכנותיה באזור ברמה המדינית.

"'ממשלת איראן, עם מדיניותה המבוססת על דיאלוג, שיתוף פעולה וסינרגיה עם מדינות סמוכות ושכנות, הצליחה להשיג תוצאות משמעותיות בבניית אמון, ביסוס גישה כוללת והשגת הישגים אמיתיים, מוחשיים ושקופים עם מדינות האיסלאם, כולל ערב הסעודית ומצרים', אמר אמירבדולחיאן בזמן שהשיב לשאלה בנוגע למקומה של מצרים ביחסי איראן-ערבים", דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית IRNA. "הוא דיבר גם על ההתקשרויות המתמשכות ברמה הגבוהה בין טהראן וקהיר בפלטפורמות אזוריות ובינלאומיות שונות", צוין בדיווח.

גם כלי התקשורת באיחוד האמירויות דיווחו על המאמצים הדיפלומטיים של איראן. "שר החוץ האיראני נפגש לאחרונה עם עמיתו המצרי, סאמח שוקרי, בשולי ועידת הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי. במהלך הפגישה נדונו ההתפתחויות האחרונות במאמצים לחזק את היחסים בין שתי המדינות", צוין בדיווח.

"טהרן להוטה להתקרב לקהיר לא מעכשיו, אלא כבר הרבה זמן", אמר אנליסט מצרי לעיתון אל-עין. "איראן נחשפה אסטרטגית לאחר ההסלמה הצבאית שהתרחשה בינה לבין ישראל לאחרונה, על רקע המלחמה בעזה, בתקופה שבה הלחצים על הכלכלה האיראנית מתגברים בשל משקל הסנקציות".

על פי הדיווח בעיתון המצרי, קהיר פועלת בזהירות ביחס לקשרים עם איראן, בגלל "המדיניות האזורית של איראן והתעקשותה להטיל את השפעתה במדינות ערב, כמו גם יחסיה עם החות'ים וההשפעה של זה על אבטחת הניווט בים האדום ובתעלת סואץ, שמזיקה לכלכלה המצרית", כפי שאמר אותו המומחה לאל-עין. כמו כן, בקהיר לא אוהבים את ההסלמה של איראן מול ישראל, כאשר המצרים שואפים לשקט אזורי.

עם זאת, הקשרים בין איראן למצרים מתקדמים, וזה חשוב לאזור. איראן חיפשה התקרבות דיפלומטית למדינות רבות באזור לאחרונה. היא שיפרה את הקשרים עם סעודיה, המשטר הסורי הנתמך על ידי איראן והיא מנהלת שיחות דיפלומטיות עם מדינות המפרץ.

המפתח לשיפור הקשרים של איראן עם מצרים, הוא עצירת המתקפות של החות'ים על ספינות בים האדום, שכאמור פוגעות בכלכלתה של מצרים - זהו אחד המסרים של הכתבה באל-עין. "אחת מנקודות המחלוקת העיקריות היא המלחמה בעזה והתפקיד האיראני בה", מציין הדיווח, "בנוסף לעובדה שטהרן רוצה - אחרי הים האדום - לקבל דריסת רגל בים התיכון, וקהיר יודעת על הכוונות האלה".