יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ מסר הערב (שבת), הצהרה לתקשורת בכפר המכביה. הוא קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד בשישה יעדים שהציב באשר להמשיך המלחמה, כשאחד מהם קשור לחוק הגיוס, וכן הציב דד-ליין: ה-8 ביוני. אם לא יעמוד בו - גנץ הודיע כי יפרוש מהממשלה.

לאחר שאיים להתפטר: הצעד הקיצוני של הליכוד נגד גלנט
מול גלנט, גנץ והרמטכ"ל: נתניהו הפך למיעוט בקבינט המלחמה | אנה ברסקי

"כבר ביום הארור ההוא, חבריי למחנה הממלכתי ואני הודענו לבנימין נתניהו שאנחנו מוכנים להיכנס מתחת לאלונקה. לא דרשנו משרות. כל שרצינו, הוא לשרת את מדינתנו ואת עמנו. במשך חודשים ארוכים האחדות אכן הייתה אמיתית ומשמעותית. היא מנעה טעויות קשות, הביאה להישגים גדולים, והשיבה הביתה מעל מאה חטופות וחטופים. יחד עמדנו בקשיים המערכה, נסכנו באומה רוח טובה ואיתנה – והענקנו ללוחמים בחזית תחושה של גיבוי שותפות גורל", אמר.

 "אבל בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו. מיעוט קטן השתלט על גשר הפיקוד של הספינה הישראלית והוא מוביל אותה אל עבר חומת סלעים. התייצבתי כאן היום - כדי לומר אמת. והאמת קשה: בעוד שחיילי ישראל מגלים גבורה עילאית בחזית - חלק מהאישים אשר שלחו אותם לקרב מתנהלים בפחדנות וחוסר אחריות", המשיך.

בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בני גנץ (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

"בעוד שבמנהרות האפלות של עזה החטופות והחטופים עוברים ייסורי שאול – יש מי שעוסקים בהבלים. בעוד שעם ישראל מתעלה על עצמו – חלק מהפוליטיקאים חושבים על עצמם. אל תוך קודש הקודשים של בטחון ישראל החלו לחדור שיקולים אישיים ופוליטיים. על כולנו להבין ולהפנים: נכון - מלחמה מנצחים בנחישות ובכוח בשדה הקרב. נכון - מלחמה מנצחים מתוך אהבת-ישראל, מתוך מחויבות למורשת-ישראל, ומתוך דבקות באחדות ישראל. ולצד זאת: מלחמה מנצחים רק עם מצפן אסטרטגי ברור – ומציאותי", אמר.

"מלחמה מנצחים רק כאשר כל הישראלים תורמים את חלקם ומשתתפים במאמץ המלחמתי", אמר בהתייחס לחוק הגיוס. "לא פשוט עבורי לעמוד פה היום. אך זו חובתי. לאחר שעשיתי יחד עם חבריי, כל שיכולתי  בחדרים הסגורים. אני ניצב כאן היום ואומר לכם: נדרש שינוי – כאן ועכשיו".

"אני מאמין באחדות. אבל האחדות חייבת לבוא במעשית. אחדות לא יכולה להיות עלה תאנה לקיפאון בניהול המלחמה. על קבינט המלחמה יש לממש על ה-8 ביוני תוכנית פעולה: להשיב הבייתה את החטופים, למוטט את שלטון החמאס, לפרז את רצועת עזה ולהבטיח שליטה ביטחונית ישראלית", אמר בהתייחס לשליטה ביום שאחרי בעזה. לאמץ מתווה שכל הישראלים ישרתו ויתרמו במאמץ הלאומי".

בני גנץ על המגעים לעסקת חטופים (צילום :קונטקט הפקות)

המשימות אותן מנה גנץ:
1. להשיב הביתה את חטופינו.
2. למוטט את שלטון חמאס, לפרז את רצועת עזה ולהבטיח שליטה ביטחונית ישראלית.
3. לצד קיום שליטה ביטחונית ישראלית, להקים מנהלת אמריקנית-אירופית-ערבית-פלסטינית שתנהל אזרחית את הרצועה ותניח בסיס לחלופה עתידית שאינה חמאס ואינה עבאס.
4. להשיב את תושבי הצפון לבתיהם עד ה-1 לספטמבר ולשקם את הנגב המערבי.
5. לקדם נורמליזציה עם סעודיה כחלק ממהלך כולל אשר יצור ברית עם העולם החופשי ועם העולם הערבי נגד איראן.
6. לאמץ מתווה שירות אשר יביא לכך שכל הישראלים ישרתו את המדינה ויתרמו למאמץ הלאומי העליון.

עוד פנה לראש ממשלה בנימין נתניהו: "אם תעדיף את הלאומי על האישי ותבחר ללכת בדרכם של הרצל, בן גוריון, בגין ורבין - תמצא בנו שותפים למאבק. אבל אם תבחר ללכת בדרכם של קנאים ותוביל את האומה כולה אל התהום – ניאלץ לפרוש מהממשלה".

לאחר מכן נשאל גנץ על ידי מעריב מתן וסרמן אודות הנושא הכלכלי, והובהר לשר כי בקרב הציבור מורגש כי אין מספיק יחס לנושא. על כך השיב גנץ: "סדר העדיפויות של הממשלה בנושא הכלכלי לא נכון, אמרתי את זה בעבר וגם בקרב שרי הממשלה, אנחנו צריכים לפעול יותר בנושא".

בנימין נתניהו  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף גנץ לאחר נאומו: "בזמן שלוחמינו הגיבורים נלחמים להשמיד את גדודי החמאס ברפיח, גנץ בוחר להציב אולטימטום לראש הממשלה במקום להציב אולטימטום לחמאס. התנאים שמציב בני גנץ הם מילים מכובסות שמשמעותן ברורה: סיום המלחמה ותבוסה לישראל, הפקרת רוב החטופים, השארת החמאס על כנו והקמת מדינה פלסטינית".

חיילינו לא נפלו לשווא ובוודאי שלא למען החלפת חמאסטן בפת״חסטאן", הוסיף נתניהו, "אם גנץ מעדיף את האינטרס  הלאומי ולא מחפש תירוץ להפלת הממשלה, שיענה על שלוש השאלות הבאות: האם הוא מוכן להשלים את הפעולה ברפיח כדי להשמיד את גדודי החמאס, ואם כן איך ייתכן שהוא מאיים לפרק את ממשלת החירום בעיצומה של הפעולה? האם הוא מתנגד לשליטה אזרחית של הרשות הפלסטינית בעזה, גם בלי עבאס? האם הוא מוכן לקבל מדינה פלסטינית בעזה וביהודה ושומרון כחלק מתהליך הנורמליזציה עם סעודיה?".

"עמדתו של ראש הממשלה בנושאים גורליים אלה ברורה: ראש הממשלה נתניהו נחוש לחסל את גדודי החמאס, הוא מתנגד להכנסת הרשות הפלסטינית לעזה ולהקמת מדינה פלסטינית שבהכרח תהיה מדינת טרור. ראש הממשלה נתניהו חושב שממשלת החירום חשובה להשגת כל מטרות המלחמה, כולל השבת כל חטופינו, ומצפה מגנץ להבהיר את עמדותיו לציבור בנושאים אלה", נמסר.

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: לע''מ)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: לע''מ)

מלשכת השר בני גנץ נמסר בתגובה לראש הממשלה: "אם נתניהו היה מקשיב לגנץ, היינו נכנסים לרפיח לפני חודשים ומסיימים את המשימה. עלינו להשלים אותה, וליצור את התנאים הנדרשים לכך. הרשות הפלסטינית לא תוכל לשלוט בעזה, גורמים פלסטינים אחרים כן – אך ורק אם נייצר לכך גיבוי של מדינות ערב המתונות וגיבוי אמריקאי. כדאי שראש הממשלה יעסוק בכך ולא יחבל במאמצים האלו.

"כפי שאמר גנץ בנאום – אין שום כוונה להקים מדינה פלסטינית, וזו אינה הדרישה של הסעודים. גנץ בניגוד לנתניהו לא החזיר את חברון ולא הודיע על תמיכה בפתרון שתי המדינות בבר אילן. אם לראש הממשלה חשובה ממשלת החירום, כדאי שיקיים את הדיונים הנדרשים, יקבל את ההחלטות הנדרשות, ולא יגרור רגליים מפחד הקיצוניים בממשלתו", נמסר.

טרם נאומו, גורם בסביבתו של גנץ בתקופה האחרונה סיפר כי הוא קיים מספר פגישות בארבע עיניים עם ראש הממשלה והעלה את סוגיית המתאר האסטרטגי של המלחמה גם בקבינט המלחמה אך, לדבריו, "נתניהו מסרב לעסוק בכך לעומק". עוד אמר כי גנץ עשה כל שביכולתו בכדי להימנע מכך, אך הוא "מרגיש שיש לו חובה מוסרית להגיד לציבור מדוע נכנסנו לדשדוש מסוכן והוא יעשה זאת הערב".

הגורם מסר כי המטרה של גנץ היא לשמור על האחדות, אבל לא במחיר כישלון בהשגת יעדינו.: "ללא מתאר אסטרטגי חדש, הוא לא יוכל להמשיך בשותפות". בנוסף, גנץ מתכוון לדבר על כלל האתגרים שניצבים בפני מדינת ישראל והדרך להגיע לניצחון אמיתי בכולם – מהשבת החטופים, דרך הזירה הצפונית ומהפך אסטרטגי באזור. לא רק "היום שאחרי בעזה" – אלא עתידה של מדינת ישראל והמזה"ת על הפרק.

עוד אמר כי בנאומו גנץ עתיד להציג לציבור חזון ותקווה להשלמת כל היעדים שעל הפרק, "אך באופן ריאלי ומפוכח תוך אמירה ברורה, שלחטופים יש קדימות על כל מטרה, ושבכל מקרה, נדרש להשקיע בביטחון ישראל רבות בשנים הקרובות ולשמור על השליטה והעליונות הביטחונית של ישראל במרחב", אמר המקור.

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

בקואליציה תקפו בחריפות את דבריו של גנץ. גלית דיסטל אטבריאן (הליכוד): "העולם על פי גנץ: ציונות= להכנע לתכתיב האמריקאי שמצווה תבוסה. ציניות = להתעקש להביס את האוייב עד הניצחון. אני עם הצינים".

שר התקשורת שלמה קרעי: "אין גבול לצביעות. חודשים ארוכים אנחנו סופגים את הגישה המתרפסת של גנץ וחבריו, את החתירה שמאלה בכל הכח, ואת העובדה שקבינט המלחמה שהוקם בשביל האחדות, הפך כבר מזמן לממשלת שמאל ולאמצעי להחלשת ראש הממשלה וממשלת הימין הנבחרת. גנץ מאיים לפרוש עד ה-8.6 אם לא ניכנע לדרישותיו ובעצם להפסד במלחמה. אני מציע שהתאריך יוקדם כבר למחר. אל תשבו סביב שולחן הממשלה ביום שני במליאת הכנסת אם כל מטרתכם היא להקים ממשלה תומכת טרור על גבם של לוחמינו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "בני גנץ הוא מנהיג קטן ומאחז עיניים גדול, שמהרגע הראשון להצטרפותו לממשלה, עסק בעיקר בניסיונות לפירוקה. נסיעותיו לשיחות בוושינגטון נגד עמדת רה״מ (ושבעקבות השיחות הפך הממשל לעוין) היו רק חלק קטן מחתרנותו. האיש שאירח את אבו מאזן בביתו, הכניס פועלים מעזה, הוביל את הסכם הכניעה בגז מול לבנון, הסיר חסמי ביטחון חיוניים ביו״ש, וסיכן את חיילי גולני 'מדאגה לפלסטינים', הוא האחרון שיכול להציע אלטרנטיבות ביטחוניות. הגיע הזמן לפרק את קבינט הקונספציה, ולשנות מדיניות לנחושה, עוצמתית ומכריעה".

איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ח"כ משה סעדה (הליכוד): ‏"בשעה שחיילנו נלחמים ומסכנים את עצמם בנסיונות לחלץ חטופים, גנץ נגרר אחרי גלנט ונכנע ללפיד והחליט גם הוא להתעסק בפוליטיקה. בני אני מזכיר לך שישראל לפני הכל גם כאשר אתה רואה בסקרים שמספר המנדטים שלך מתחיל לרדת. לא מפסידים במלחמה בגלל שגנץ/גלנט וחבריהם רוצים כאן מדינה פלסטינית, כדי לרצות את מי ששכח את הטבח הנורא בכל העולם ואת התמיכה של 80% מהפלסטינים בטבח. זה אסון לישראל. זה לא יקרה".

שותפו לשעבר, ח״כ גדעון סער, מסר: ‏"כשיצאתי נגד הדשדוש (שנמשך חודשים) גנץ טען שהכל עובד טוב ונכון.  הערב הוא גילה את הדשדוש, לו הוא היה שותף מלא, בלשון המעטה. סיסמאות ריקות לא מהוות כסות להעדר מנהיגות".

גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)
גדעון סער (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, ההצהרה של גנץ מגיעה לאחר הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט שקרא לרה"מ "לקבל החלטה ולהכריז כי ישראל לא תשלוט אזרחית ברצועת עזה". השר גנץ השר הביע תמיכה בדבריו ומסר כי ״שר הביטחון אומר דברי אמת - אחריותה של הנהגה היא לעשות את הדבר הנכון עבור המדינה, בכל מחיר". 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה לגנץ ומסר: "הוא היה צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה. עליו להודיע שהוא לא מוכן יותר לתת ידו להפקרת החטופים, לנטישת הצפון, לריסוק הכלכלה ומעמד הביניים. הוא צריך להגיד שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להשאר בשלטון והוא עוזב לאלתר את הממשלה וקורא לבחירות עכשיו".

יאיר לפיד  (צילום:  אלעד גוטמן)
יאיר לפיד (צילום: אלעד גוטמן)

הצהרתו של גנץ מגיעה לאחר שאתמול פורסם כי בסקר מעריב המחנה הממלכתי של גנץ נחלשת ב־2 מנדטים ל־30, והליכוד עולה ב־2 לכדי 19 מושבים. בסיכום הכללי של המפלגות מתחזקת הקואליציה ב־2 מנדטים – ל־49, והאופוזיציה (ללא חד"ש־תע"ל ורע"ם) יורדת ב־2, ל־61.

עוד עולה מהסקר כי בני גנץ מוביל על בנימין נתניהו בהתאמה לראשות הממשלה עם 45% תמיכה מול 35%, כאשר הפער הצטמצם במקצת מ־12% בסקר הקודם ל־10% הפעם.