נאומו של שר הביטחון יואב גלנט בשבוע שעבר הסעיר את ישראל, והשיח עליו רשם זינוק אדיר ברשתות החברתיות: מנתונים שאספה חברת המודיעין העסקי "באזילה" עולה כי נרשמה עלייה של כ-700% בשיח על גלנט. איך מה היה טיב התגובות?

גנץ מציב יעדים למלחמה ותאריך יעד לנתניהו: "אם לא, נפרוש מהממשלה"
עם ציונים כאלה צריך לקפל: משפט אחד באולפן שישי חרץ את גורל הממשלה

דבריו של גלנט עסקו בסוגיית היום שאחרי המלחמה, ובניגוד לעמדת מפלגתו הרשמית, אמר כי "שלטון פלסטיני לא עוין בעזה הוא אינטרס ישראלי". כ-55% מהשיח אופיין באופי שלילי מובהק, עד כדי האשמתו ב"בגידה", "סחיטה" ו-"השתייכות לשמאל"; בעוד 45% הביעו תמיכה בעמדותיו, או הביעו עמדה מאוזנת. 

מהנתונים שנאספו במהלך השבוע שעבר שיכללו מומחי באזילה את "מדד האהדה", שמנטר את כלל הסנטימנט הציבורי השולט בשיח אודות הסוגיה הנבחנת ומדרג אותו בסולם שבין מינוס 10, ציון שמייצג שיח שלילי מוחלט; אפס שמייצג שיח מאוזן לחלוטין; ופלוס עשר, שמייצג שיח חיובי באופן מוחלט. השיח על גלנט השבוע קיבל את הציון מינוס 3.9 במדד האהדה.

מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
מפגינים חוסמים את איילון לאחר פיטורי גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

ככלל, השיח המתנגד לגלנט אופיין כרגשי באופן מובהק וחריג. כצפוי, חלקים משמעותיים מהגולשים שהתבטאו נגד גלנט מזוהים כתומכי ממשלת הימין. בין הדוגמאות החוזרות לשיח השלילי שאיתרו מומחי החברה ניתן לציין אמירות בסגנון: "שר הביטחון יואב גלנט נושא באחריות מיניסטריאלית ותפקודית למחדל השבעה באוקטובר, ורק על כך הוא היה צריך להגיש את התפטרותו כבר ממזמן"; "אין מה לצפות מגלנט. הוא תואם ביידן. לא צריך לחכות שיתפטר ביבי חייב לפטר אותו"; "הוא תקף את ביבי כפי שמצופה ממנו וככה קיבל מחיאות כפיים מהאופוזיציה ומהתקשורת"; "גלנט פוגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל ובגללו אנחנו לא מנצחים".

ביקורת נגד גלנט נרשמה גם בקרב 45% שהסכימו עם תוכן דבריו. עיקרה של ביקורת זו התבטא בטענה שדבריו של גלנט לא הלכו רחוק מספיק וכי עליו היה גם לגבות אותם במעשים דוגמת התפטרות מתפקידו. כך, נראה שגלנט נתון תחת ביקורת כפולה: תומכי הממשלה נוטים לראות בהצהרתו סכנה המציבה אותו כאופוזיציה בתוך הממשלה ומתנגדי הממשלה רואים בו כמי ש"מפזר סיסמאות חסרות שחר" כל עוד הוא לא מוכן לגבות אותן במעשים קשים מבחינה פוליטית. 

עם זאת, בשני הצדדים ניכרה ההערכה שאם וכאשר ראש הממשלה נתניהו יחליט לפטר את גלנט, ציבור גדול מאוד ייצא לרחוב ויפגין נגד הצעד הזה, שנתפס כפגיעה בלתי עניינית בביטחון המדינה. זאת, בדומה להפגנות הגדולות שפרצו אחרי נאומו הקודם של גלנט במרץ אשתקד נגד הרפורמה המשפטית.

בין הדוגמאות לשיח שהוגדר חיובי ואותרו על ידי מומחי החברה: "תודה לאל שגלנט שם בקן לקוקיה הזה, חייבים לחזק אותו"; "לפני שנה אותו גלנט הזהיר אותנו ופוטר, וחצי שנה אחרי היה הטבח הכי נורא שהיה פה אי פעם"; "אם גלנט רוצה להוכיח מנהיגות אמיתית הוא צריך להתפטר מהממשלה הכושלת הזאת"; "לך עד הסוף ותציל את המדינה מעדר המופרעים הזה"; "מילים זה לא מספיק, צריך גם מעשים".

חברת באזילה מנטרת באמצעות כלים מתקדמים את השיח ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט המרכזיים בישראל. ניתוח נתוני השיח עשוי להצביע על שינויי עמדות בציבור בשלב מוקדם, ייתכן לפני שהן מקבלות ביטוי באמצעים נוספים דוגמת מחקרי שאלה מסורתיים וסקרים מבוססי שאלון.