אתמול פורסם ב"חדשות 12" כי ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, הביא לישראל את ההצעה הסעודית שכוללת נורמליזציה ביחסים של ישראל עם סעודיה ומעטפת אסטרטגית של קואליציה אזורית עם ארצות הברית, כמו בליל המתקפה האיראנית על ישראל. בנוסף, ההצעה מקדמת עסקת חטופים וגם אפשרות לשקט בצפון, שייעשה בהסכמה. ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל, ד"ר עידו זלקוביץ', שוחח היום (רביעי) עם גדי נס ברדיו 104.5FM על "הדיל הסעודי הגדול" ומשמעותו.

מלחמה כוללת בלבנון? אם נסראללה לא ייסוג - כך צה"ל יפעל | האזינו
"הנה הבנות שיכולות להיכנס להריון": ברוטליות בסרטון חטיפת התצפיתניות

"המשמעות של הדיל הסעודי היא מתן אור ירוק לתוכנית הגרעין הסעודית. אני חושב שזה דבר שמשרת את האינטרס המרכזי של ישראל", אמר זלקוביץ' והוסיף: "יש פה סוכרייה אמיתית שהסעודים נותנים לנו, מתן לגיטימציה לישראל במרחב האווירי".

בהמשך התייחס לטענת ארצות הברית כי עד כה הצליח צה"ל לחסל רק שליש מכוחו של חמאס: "צריך לקחת בחשבון שאנחנו עדיין רק בשליש הדרך, המחקר האמריקאי מבוסס על מחקר שלהם. יש קושי משמעותי, גם לגורמי מודיעין, לדעת מה היא כמות הנפגעים האמיתית בצד של חמאס, בשלד אסטרטגיית התקשורת של ארגון הטרור הזה כשלמעשה כל אנשיו לובשים אזרחי".

"אני מעריך שהמספר גבוה יותר אבל צריך לקחת עוד נקודה חשובה בחשבון שהם טוענים, חמאס מצליח לגייס כל הזמן כוח אדם חדש לשורותיה", הוסיף.

כשנשאל על היתכנות הנתון הזה, הסביר כי מדובר בשילוב של שלושה מרכיבים, כאשר הראשון הוא כסף. "תושבי הרצועה מחוסרי תעסוקה וחמאס הוא עדיין המעסיק הגדול ביותר שם, ובעיקר הזרוע הצבאית שלו". 

עזתים ברפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
עזתים ברפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

לדבריו, "המרכיב השני הוא השליטה של הארגון על כל הטובין שנכנסים פנימה לרצועה. הרי הסיוע ההומניטרי שנכנס הגיע בראש ובראשונה למחסני אונר"א שנשלט על ידי חמאס - הראשונים שקיבלו את המוצרים הם אנשי הזרוע הצבאית, מה שמהווה מנוף לחץ מאוד משמעותי של חמאס על האוכלוסייה. המרכיב השלישי בעיניי החשוב ביותר ואסור לזלזל בו, הוא שהציבור העזתי רובו תומך חמאס".

עוד אמר, כי "אנחנו לפעמים נותנים לעובדות קצת לבלבל אותנו, אנשים מצטרפים לשירות הארגון הזה מתוך אמונה באידאולוגיה שלו, מתוך רצון לקחת חלק בלחימה, ולכן יש לו מאתרי גיוס רחבים".

נתניהו: "ההחלטה שלי היתה כדי להעביר מסר לחמאס" (צילום :דוברות משרד רה"מ)

זלקוביץ' הסביר כי המצב יימשך "עד ששלטון חמאס לא ימוטט, ועד שאנשים לא יבינו שכל עוד חמאס נמצא שם המלחמה תימשך, חייהם בסכנה וחיי כל מי שמצטרף לארגון הזה".

לסיום התייחס לגזרה הצפונית ואמר כי "חייבים אורך רוח וצריכה להתקבל החלטה בקרב ההנהגה המדינית: האם אנחנו רוצים להיכנס לחזית מתמרנת פעילה גם בצפון במקביל, או לסיים עם חזית אחת ולעבור לשנייה".