בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הוציא היום (שישי) צווים זמניים שדורשים מישראל להפסיק את הלחימה ברפיח, זאת בהתאם לבקשתה של דרום אפריקה. מדינות המערב הנחשבות ידידותיות לישראל והתומכות בה בגזרה המדינית וכן באמצעות מכירת נשק, תעמודנה בפני דילמה מורכבת. מחד תצטרכנה להעביר מסר תמיכה בישראל ומאידך יהיה חשוב להן להדגיש כי הן מחויבות לחוק הבינלאומי ולמוסדות האו"ם.

בהסכמת הדמוקרטים והרפובליקנים: נתניהו יוזמן לנאום בפני הקונגרס
התרסקות המסוק של נשיא איראן: אלו תוצאות התחקיר הראשוני

יש להעריך כי המדינות ובראשן - ארצות הברית, בריטניה, גרמניה ועוד - לא ירצו למצוא עצמן מסייעות להפרת צו בית הדין באמצעות משלוחי הנשק המיועד לחזק את צה"ל. על כן, צפוי לחץ מסיבי מצידן על ישראל לציית לצו בית הדין ולהפסיק את הלחימה ובמידה שהדבר לא יקרה - יתכן שתתקבל ההחלטה לעכב את משלוחי הנשק לישראל.

כמן כן, קיימת היתכנות לצעדים מעשיים נוספים, מצד מדינות כמו סין שרואות עצמן כשחקנים משמעותיים בעלי השפעה בינלאומית. מדינות אלה עלולות לנסות וללחוץ על ישראל באמצעות עיכוב סחורות אזרחיות הלא קשורות לתחום בנשק והלחימה. אך המאבק המרכזי והחשוב ישראל צפויה לנהל בגזרה אחרת: מועצת הביטחון של האו"ם. 

מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם (צילום: רויטרס)

החלטת בית הדין הבינלאומי הגבוה לצדק בהאג היא החלטה שמחייבת את כל החברות שמכירות בסמכות של המוסד, כולל את ישראל. על כן, אם תוך זמן קצת יתברר כי ישראל לא מתכוונת לציית לצו ולא עוצרת את הלחימה, כל אחת מהמדינות שהן חברות במועצת הביטחון רשאית לפנות למועצת בטענה כי ישראל מפרה את צו בית הדין ולדרוש דיון והצבעה במועצת הביטחון, כאשר הפעם ההחלטה תהיה מחייבת.

המשמעות היא הפרת ההחלטה המחייבת של מועצת הביטחון, שתגרור סנקציות כואבות שעלולות להיות מוטלות על ישראל. על כן, כדי להינצל מהתסריט של סנקציות וחרם ברמה הבינלאומית ישראל תצטרך לקוות כי הידידה הגדולה והחשובה, ארצות הברית, תיחלץ לעזרה גם הפעם ותטיל וטו.

על פי הערכות בישראל, לא בלתי נמנע כי וושינגטון לא תמהר לסייע ולהטיל וטו באופן אוטומטי, אלא שהפעם ישראל תיאלץ לנהל משא ומתן לא פשוט עם ממשל ביידן ותידרש לתת תמורה להטלת הווטו, למשל, הסכמה ישראלית למתווה הסעודי או ויתורים נוספים שעד כה האמריקאים לא הצליחו לקבל.