בשבוע שעבר, בעקבות בקשת התובע בבית המשפט הפלילי הבינלאומי בהאג להוציא צווי מעצר כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, פורסם כי משרד החוץ הצרפתי הביע את תמיכתו בנושא והוסיף, כי מבחינת פריז לאף אחד אין חסינות מעונש.

הדבר עורר זעם רב בכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל, אליהם הצטרפו גם נציגי קהילות יהודיות באירופה, שהגיבו כי בעוד ממשלות גרמניה ובריטניה גינו את הניסיון לייצר סימטריה בין ממשלת ישראל לחמאס, ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן כינה את הצעד המשפטי נגד בכירים ישראלים "שערורייתי", בחר שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה בצד המטיף. "ישראל היא מדינה דמוקרטית שחייבת לכבד את החוק הבינלאומי בניהול המלחמה", אמר סז'ורנה.

מנהיגי קהילות באירופה ציינו כי נדמה שצרפת מעדיפה שיקולים אחרים על פני המאבק בג'יהאד העולמי, תוך שהם מדגישים את הסקר שערך פורום אירופה של האוניברסיטה העברית לקראת יום השואה הבינלאומי. בסקר, שכלל מדגם מייצג של כ-1,000 ישראלים בוגרים, עלה כי הישראלים חשים באנטישמיות רבה יותר מהחברה הצרפתית (55%), לעומת מדינות מקבילות באירופה, כבריטניה (40%), פולין (38%) וגרמניה שקיבלה רק 21%.

הדברים מקבלים פרופורציה אחרת כשמקשיבים לגורמים באזרבייג'ן, המדינה המוסלמית הידידותית לישראל. גורמים במדינה מספרים על ההתנהלות הצבועה והמוסר כפול שהם חווים מהצרפתים. לאחרונה הוצתו מחאות אלימות עם הרוגים ופצועים בקלדוניה החדשה שבדרום מערב האוקיינוס השקט שבשליטת צרפת, במחאה של הילידים "הקאנאק" כנגד חוק צרפתי חדש המשנה את כללי ההצבעה ומחליש את כוחם של המקומיים ומרחיק מהם את עצמאותם. שר הפנים הצרפתי הפנה אצבע מאשימה כלפי אזרבייג'ן והצביע על הופעתם הפתאומית של דגליה במחאות המקומיות. הוא טען כי באקו מגבה את קבוצות הבדלנים ותומכת במאבק של הקאנאק. יצוין כי באקו הכחישה כל מעורבות, ודובר משרד החוץ שלה, אייהאן חאג'יזאדה, אף הבהיר: "אנו דוחים לחלוטין את ההאשמות חסרות הבסיס".

יצוין כי המתיחות בין אזרבייג'ן לצרפת שממשיכה להעמיק, מגיעה לאחר התערבותה של פריז בסכסוך ההיסטורי בין האזרים לארמנים על חבל ארץ "קרבך", שהסתיים בהחזרת השליטה של באקו. הצרפתים התייצבו בסכסוך הקווקזי לצד ארמניה, בעלת ברית של איראן, ואף סיפקו להם ציוד צבאי והסכמי הגנה, ולא הסתירו את הטינה כלפיהם - כפי שהם עושה כלפי ישראל.

בקהילה באזרבייג'ן אומרים עוד כי שוב שתי המדינות מוצאות עצמן באותה סירה מול המוסר הכפול של ממשלת צרפת, המתיימרת להגן על מיעוטים, אך בפועל מעדיפה שיקולים פוליטיים, המשרתים את האינטרסים שפוגעים הן בישראל, והן בידידתה הקרובה אזרבייג'ן.

"העויינות כלפי ישראל כמדינה ריבונית ומתגוננת, והעויינות כלפי אזרבייג'ן הטולרנטית והחזקה היא היינו הך מצד צרפת", מסר הרב זמיר איסייב מראשי הקהילה באזרבייג'ן שהבהיר כי ישראל נפגעת מכך באופן חמור.