תושבים מפונים מהצפון הקימו היום (שלישי) מאהל מחאה מול משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים. אחד ממארגני המאהל, מתן דוידיאן, תושב שלומי בגליל המערבי שפונה למלון בירושלים, הסביר בראיון ל-״מעריב״ על מטרת הקמת המאהל: ״תושבי הצפון הגיעו היום לזעוק לחברי כנסת כדי שישמעו אותם. הקמנו את המאהל הזה כדי שיהווה בית לתושבי הצפון. מעל 10 חברי כנסת הגיעו לכאן והביעו תמיכה - אך עדיין הדרך ארוכה, אנשים רבים מנותקים ממה שקורה בצפון. אנחנו כבר שמונה חודשים מחוץ לבתים שלנו, עם חוסר וודאות לעתידנו ועם תחושה שלא מתייחסים אלינו. זה ממוטט רגשית את התושבים״, אמר דוידיאן, שהוא גם מבין מובילי ארגון לובי 1701, שהקימו תושבי הצפון בתחילת המלחמה, במטרה לדרוש פתרון לבעיה הביטחונית מול חיזבאללה.

״אלפי תושבים עברו היום באוהל המחאה, לא רק תושבי הצפון, אלא גם תושבים מקומיים מירושלים. חילקנו לכולם סטיקרים וחולצות של ״העם עם הגליל״, ו-״לובי 1701״ שבאים להעלות מודעות למצב תושבי הגליל. ההתגייסות של תושבי הארץ כולה למחאה שלנו מוכיחה את האחדות של עם ישראל בזמנים קשים״, אומר. 

ריטה בן יאיר, תושבת שלומי גם כן שמפונה למלון בירושלים, ומובילה את יוזמת הקמת אוהל המחאה אמרה ל-״מעריב״ כי ״אנחנו נשארים כאן, לא הולכים לשום מקום. כל עוד לא יזוז משהו - אוהל המחאה הוא הבית לתושבי הצפון. בנינו את המאהל עבור כל המפונים ותושבי הגליל שמפוזרים ברחבי הארץ במטרה להשמיע את קולם ולייצר ׳אימפקט׳״, אומרת. ״יש לנו תנאים שאנו דורשים מחברי הכנסת והממשלה. קודם כל, לא נחזור הביתה צפונה אם ייחתם הסדר מדיני עם חיזבאללה - אנחנו רוצים לחזור בביטחון. הגיע הזמן שהממשלה תיקח יוזמה ותעבור מהגנה להתקפה, תבין את המצוקות של המפונים - תגיע להחלטות כבר. הגיע הזמן לפרק את חיזבאללה ולפרק את המנהרות של הארגון, אנחנו לא מוכנים לכך שה-7 באוקטובר יחזור על עצמו. זה הרי כבר ידוע לכולם שטבח היה אמור לקרות לתושבי הצפון, כאשר גם ידוע שיכולות חיזבאללה הרבה יותר משמעותיות משל החמאס. יכול להיות שלא הייתי זוכה לדבר איתך היום״, אומרת.

מעבר לעניין פתרון המצב הביטחוני, בן יאיר מדברת על חוסר הוודאות שמתבטא בחיי היום-יום של תושבי הגליל העקורים: במשך 8 חודשים, משפחות שלמות נמצאות במעברים תמידיים, חיים במציאות מורכבת עם הילדים שגדלים עם טראומות. אנחנו בנדידה. לא ייאמן שבשנת 2024, אנחנו נאלצים להיות פליטים בארצנו, ולנטוש את חבל הארץ היפה ביותר בישראל. אי אפשר לקחת משפחות שלמות, לזרוק אותן במלון - ולהפקיר אותן לגורלן, חייבים להתחיל לפעול עבורנו. האזרחים לא יכולים להיות המגן האנושי - אנו דורשים תשובות ותקציבים״.