השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כתב הלילה (שלישי) בתגובה ליועמ״שית, גלי בהרב מיארה: ״היועמ"שית התבלבלה, וחושבת כי היא רה"מ האמיתי של מדינת ישראל. מדהים שאחרי שהיא תירצה תירוץ תמוה מדוע אין להביא את המפכ"ל לשימוע ("כי אין תשתית ראייתית" - למרות הטענות על חוסר תפקוד רציני של המפכ"ל), כעת היא מנסה לומר שאי אפשר להביא את מסקנות ועדת מירון למליאת הממשלה. מדובר ביועמ״שית שלצערנו במקום לבצע את תפקידה ולהיות יועצת, החליטה לנהל את ממשלת ישראל״.

זאת לאחר שמשיבי המדינה הגיבו מוקדם לכן לבקשת התנועה לאיכות השלטון למתן צו ארעי נגד קידום פיטורי המפכ"ל ע"י השר לביטחון לאומי. המדינה עדכנה כי בעקבות עמדת היועמ"ש שקבעה כי יש מניעה משפטית לשימוע, השר ביטל את השימוע הפסול שתוכנן.

בן גביר ביטל את השימוע למפכ"ל, אך ממשיך לפעול להדחתו המוקדמת

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. קרדיט: משרד השר (צילום :דוברות השר )

עם זאת, המדינה הביעה חששות כבדים מכך שהתנהלות השר בפרשה מהווה "כלי להתערבות אופרטיבית בעבודת המשטרה" וכי מדובר ב"התערבות נוספת בפעילותה האופרטיבית של המשטרה, אגב אירוע קונקרטי, באופן המנוגד להחלטת בית המשפט". כמו כן, המדינה התריעה מפני חשש ש"השימוע הוא בבחינת 'עונש' למפכ"ל על כך שדיווח ליועצת המשפטית לממשלה על הפרת דין וחריגה מסמכות". 

בצו נכתב כי "השר הודיע הערב לבית המשפט הנכבד, כי לאור עמדת היועצת המשפטית לממשלה כי השימוע אינו חוקי, בכוונתו לבטל את השימוע הנוכחי באופן שייתר את הבקשה לצו ארעי".

"באותה נשימה הודיע השר, כי בכוונתו להביא בתוך 10 ימים לדיון בממשלה את סיום כהונת המפכ"ל, בהמשך לדו"ח ועדת החקירה לחקר אסון הר מירון".

אסון מירון (צילום: דויד כהן, פלאש 90)
אסון מירון (צילום: דויד כהן, פלאש 90)

"הודעה זו מחזקת את החשש הכבד לפיו שיקולי השר שיקולים זרים הם, שכן עד כה, במשך חודשים, השר לא פעל לסיום כהונת המפכ"ל על רקע הדו"ח, והודעתו באה רק לאחר שהמפכ"ל הודיע כי דיווח ליועצת המשפטית לממשלה על פעולת השר שלא בסמכות ובניגוד להחלטת בית משפט נכבד זה" - נכתב בצו.

עוד נאמר: "יש מקום לחזור ולהדגיש, כי על השר להימנע מהתערבות בפעולות אופרטיביות של המשטרה, וברי כי אם מפכ״ל המשטרה מתריע נגד התערבות שכזו, הרי שניסיון לפגוע בו על רקע זה הוא פסול מיסודו".

קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קובי שבתאי, איתמר בן גביר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"זוהי חובתו של מפכ"ל המשטרה להתריע מפני הפרת דין והתערבות פוליטית פסולה בעבודת המשטרה, ואין להרתיעו מלעשות כן", נכתב.

התנועה לאיכות השלטון כתבה בתגובה: "אנו מברכים על כך שהשימוע הפסול בוטל בעקבות עמדתה הברורה של היועמ"ש. יחד עם זאת, החששות שהועלו בתגובת המדינה רק מחזקים את הצורך בהתערבות מיידית של בג"ץ כדי למנוע את המשך ההתערבות הפסולה של השר בעבודת המשטרה."