שלשום פרסם הג'יהאד האסלמי סרטון של החטוף אלכסנדר (סשה) טרופנוב. יממה לפני, בת זוגו ספיר כהן ששוחררה לאחר 55 יום בשבי חמאס הגיעה לביקור בדרום אפריקה, במסגרת מסע הסברה. סשה טרופנוב (27) נחטף מבית המשפחה בקיבוץ ניר עוז עם אמו לנה, סבתו אירנה וחברתו ספיר לרצועת עזה. לנה, אירנה וספיר הוחזרו מהשבי - אך סשה עדיין שבוי ברצועה כבר למעלה מ-200 ימים.

"ממה אתה מפחד": קמפיין בליכוד הולך על הראש של ניר ברקת
בוגי יעלון מתריע: "הממשלה הזו לא תשחרר את החטופים"

במסגרת הביקור, סיפרה ספיר על חוויותיה מהשבי ועל הגעגועים לבן זוגה ועל המאבק להחזרתו. כהן השתתפה באירוע קהילתי בבית הכנסת Base ביוהנסבורג, בו השתתפו למעלה מ- 650 אנשים, וצפו בו יותר מ-300 און ליין. בין המשתתפים היו הרב וורן גולדשטיין שהנו הרב הראשי של דרום אפריקה מטעם הקהילה האורתודוקסית, נציגי שגרירות ישראל ושגרירות גרמניה.

ספיר כהן בדרום אפריקה (צילום: Mendi Gtauman)
ספיר כהן בדרום אפריקה (צילום: Mendi Gtauman)

היא חיזקה את ידיהם של אנשי הקהילה היהודית ואמרה להם: ''מחבלי חמאס עוקבים באדיקות אחר השסעים בתוך מדינת ישראל. אחד המחבלים הפתיע אותי מאוד ואמר "כשכל היהודים מתאחדים ככה, הם מאוד חזקים". אני מאמינה שהמטרה העיקרית של המלחמה הזו תהיה לאחד שוב את כל היהודים, כולנו 'ישראל' ביחד".

מסע ההסברה שיזמה קק"ל יחד עם הקהילה בדרום אפריקה למען שחרור החטופים, מתקיים לאחר שהממשלה המקומית בדרא''פ הביעה בצורות שונות תמיכה בחמאס, וכן פתחה בהליך משפטי נגד ישראל בבית הדין הגבוה לצדק בהאג, בטענה שישראל מפרה את האמנה הבינלאומית ומבצעת רצח עם כלפי הפלסטינים ברצועת עזה במסגרת מלחמת חרבות ברזל ודרשה צווים שיעצרו את פעולות ישראל ברצועה. 

בתקופה שבה נציגי ממשלת דרום אפריקה עתרו לבית הדין הבינלאומי בהאג, הקהילה היהודית במדינה האפריקנית הפגינה תמיכה רחבה בישראל, תרמו לפעילותה ויצאו במסע הסברה במדינה שמטרתו להכיר בזכותה של ישראל להגן על עצמה. כעת הגיעה ספיר לחזק את ידיהם של אנשי הקהילה היהודית, לספר את סיפורה בפני הציבור בדרום אפריקה ולהציב מראה בעיני הממשלה המקומית.

ספיר כהן (צילום: Benjy Stoch)
ספיר כהן (צילום: Benjy Stoch)

ביקורה של ספיר הינו חלק ממהלך הסברתי בינלאומי של קק"ל דרא''פ וקק''ל ישראל, במטרה למצב את תדמית קק''ל בדרא''פ, לשפר את תדמית ישראל ולצדד בפעולותיה בקרב הקהילה היהודית, תומכי ישראל ושאר אזרחי המדינה.

אורנה טואג, מנהלת דסק דרא''פ בקק''ל, ציינה כי אירוע מכונן שכזה הוא בעל חשיבות ומשמעות רבה ליחסי הציבור של מדינת ישראל בדרא''פ וזוהי יוזמה מבורכת של הלשכה בדרא''פ.

מייקל קרנסדורף, יו"ר קק"ל דרום אפריקה אמר: "הקהילה היהודית בדרום אפריקה וקהלים רבים בחברה הדרום אפריקאית עומדים לצד ישראל. אנו עושים כל שביכולתנו כדי להעלות את המודעות לחטופים ולהבטיח את שחרורם מהשבי. הביקור של ספיר העניק השראה לקהילה שלנו בסיפורה על כוח, הישרדות ותקווה. אנו אסירי תודה על ביקורה שכן הקהילה היהודית והלא יהודית כאחד, חשה נטושה ונבגדת על ידי ההתקפות השליליות הקבועות של ממשלת ה-ANC על ישראל".

ספיר כהן בדרום אפריקה (צילום: Benjy Stoch)
ספיר כהן בדרום אפריקה (צילום: Benjy Stoch)

הרב אהרון זולברג מה-base community אמר: "האנרגיה הכובשת והשקפת החיים הפנומנלית של ספיר ריתקו את כולנו והראו לנו איך להפיק את המיטב מכל מצב. בהמשך, אנחנו פועלים להביא לכאן עוד חטופים ששוחררו מהשבי, ואנחנו מקווים לעשות עבורם כל מה שנוכל.  ספיר הציגה לכולנו פרספקטיבה וחיוביות מדהימה, והעניקה לנו יותר ממה שאנחנו לה".

הסרטון של אלכסנדר טרופנוב (צילום :רשתות ערביות)