לראשונה למפלגת השלטון הדרום אפריקאית אין רוב של מעל ל-450 אחוזים והיא תיאלץ להרכיב קואליציה. ד"ר אירית בק, ראש התוכנית ללימודי אפריקה בתכנית הבין-אוניברסיטאית באוניברסיטת תל אביב, שוחחה עם 'מעריב' על המצב החדש של מפלגתו של מנדלה המנהיג ההיסטורי של המדינה שגם מובילה את התביעה כנגד ישראל בהאג.

הבכיר לשעבר חשף שיחה עם הנגבי: "הצעתי לו לרדת על הברכיים ולהתנצל"
לפיד נגד גנץ: "היינו יכולים להיות 5 חודשים אחרי עידן נתניהו"

תוצאת הבחירות שונה הפעם מקודמותיה
"לראשונה ובאופן היסטורי מפלגת השלטון הגיעה למתחת 50 אחוזים בלבד זה לא היה מאז 1994. בפעם האחרונה היא הגיעה ל64 המשמעות היא שבלי קואליציה היא לא תוכל להמשיך להוביל את הממשלה".

מה מעסיק את הדרום אפריקאים בימים אלו הכלכלה?
"המפלגה שזכתה ככל הנראה מבחינת המספרים במקום השני היא מפלגת החזית הדמוקרטית הDA שבעצם הממסר של הבחירות שלה היא רק לא המפלגה השלטת ובאופן מעניין בראשה עומד להן שזה משהו מיוחד במסגרת הבחירות הרי כל העניין הוא בטל את שלטון הרוב הלבן הוא עדיין ל רוב שלטון אבל הוא הופך יותר משמעותי".

מה בעצם הסיבה שיותר כאמור מנושא תוכני הם אומרים 'רק לא' למפלגה האחרת?
"ישנה אכזבה מאוד גדולה. דרום אפריקה עדיין מוגדרת כמדינה עם פערי השכר הגדולים בעולם. היו הרבה מגמות שיפור למשל בנושא ההשכלה שעומדת על ממוצע גבוה מאוד של 13 שנה ואם זאת נגיד בקבוצת הגיל של 15-24 יש באזור ה60 אחוזי אבטלה אז הפער מתרחב בין ציפיות האנשים לעתיד שלהם לבין מה שקורה".

"לצד זאת יש בעיה מאוד קשה בטיפול בתשתיות. ישנם הפסקות חשמל מרובות על בסיס יום יומי בעיות של מים קיצוב כמותי. התשתיות לא מטופלות. ואנשים שדברים לא משתפרים ואפילו מדרדרים. מכאן האכזבה ואם זאת יש עדיין הרבה מצביעים בגלל העניין היסטורי בניצחון הזה בדמות של מנדלה".

ובכל זאת הם ממשיכים להוביל
"יש תומכים ואוהדים לשלטון הקיים".

ויש כמובן את הנקודה הישראלית
"יש כמה וכמה סיבות מדוע דרום אפריקה היא שהגישה את התביעה נגד ישראל. אחת הסיבות היא כך שמדינת ישראל היא בין המדינות האחרונות שעוד תמכה בשלטון האפרטהייד ששאר העולם כבר היה נגד. בנוסף היחלשותה של מפלגת השלטון גרמה לה לבחור במעין צעד פופוליסטי כזה, שישנה את השיח לכיוונים אחרים אוניברסליים שמציגים עצמם כחברי תנועת השחרור העולמית".

בנימין נתניהו תוקף את האג. קרדיט: משרד ראש הממשלה (צילום :משרד ראש הממשלה)

אם זאת אין קונצנזוס על המהלך?
"צריך לזכור שבדרום אפריקה יש כל מיני אוכלוסיות או קהלים וזה לא ייצוג גורף של העמדות. העניין של התביעה והאנטי ישראליות לא עובר אצל כולם יש למשל קבוצות של נוצרים אוונגליסטים שכן תומכי ישראל יש קבוצות יותר פרו ישראליות מעניין יהיה לראות מה קורה עכשיו. האופוזיציה גם הכריזה שהיא לא מתנגדת לתביעה בהאג אבל שהעניין יותר מורכב. יהיה מעניין לראות אחרי הבחירות והרכבת הממשלה למה שקורה כאן".