ראש הממשלה בנימין נתניהו יהפוך למנהיג הזר הראשון שינאם על בימת הקונגרס ארבע פעמים, זאת על אף המחלוקות בינו לבין ממשל ביידן בכל הקשור למלחמה בעזה.  נתניהו הוזמן בשבוע שעבר באופן רישמי, על ידי יו"ר הקונגרס האמריקאי מייק ג'ונסון, לנאום בפני שני בתי הנבחרים בוושינגטון. 

הסעיף שבמחלוקת בעסקת החטופים: "הדיל" הסודי בין ארה"ב למצרים וקטאר | דיווח   
השר בן גביר נגד בן כספית: "אתה וחבריך והיועמ"שית, מה תגידו?"

התאריך שנקבע הוא יום חמישי הבא, ה-13 ביוני, כך לפי דיווחים רשמיים בכלי תקשורת אמריקאים ולפי חברי הקונגרס. עם זאת, לשכת ראש הממשלה נמנעת לפי שעה מאישור התאריך, וזאת משתי סיבות: האחת, ה-13 ביוני נופל על חג שני של שבועות, והשנייה היא התנגשות תאריך זה עם אילוצי לוחות הזמנים של הנשיא ביידן, אשר צפוי להיות באיטליה באותו זמן, בוועידת מדינות ה-G7. היעדרותו של ביידן תדרוש מנתניהו להתמודדד בעצמו עם חברי המפלגה הדמוקרטית, שלא מתכוונים להסביר לו פנים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מייק ג'ונסון, בית הנבחרים (צילום: רויטרס)
מייק ג'ונסון, בית הנבחרים (צילום: רויטרס)

יו״ר בית הנבחרים מייק ג׳ונסון, חבר המפלגה הרפובליקנית ממדינת לואיזיאנה, אמר במסיבת עיתונאים אתמול (שני) כי "יימצא פיתרון" לבעיה בלוח הזמנים וכי "יש תחושת דחיפות מצידנו ומצד לשכת ראש הממשלה". בכיר אמריקאי אמר ל-CNN כי יש סבירות שנתניהו יופיע מול הקונגרס בחודש יולי.

ההחלטה להזמין את נתניהו לא עברה חלק במסדרונות הקפיטול, למרות (ואולי בגלל) התמיכה הנרחבת שהציע ממשל ביידן לישראל מאז השביעי באוקטובר. מדיניותו של נתניהו, התנהלותו והגיבוי שסיפקה ארה"ב לפעולותיה המדיניות והצבאיות של ישראל, קרעו את המפלגה הדמוקרטית מבפנים. חלק מהחברים אמרו כי נתניהו ״הפך למכשול לשלום״ וחלקם אף נשבעו להחרים את הנאום המתקרב.

לפי פרסומים זרים, הצפי הוא שחלק גדול מחברי המפלגה הדמוקרטית יחרימו את הנאום ויצאו מאולם הקונגרס כשנתניהו יכנס אליו, בעוד אחרים מתכוונים להישאר באולם ולהפריע לדבריו, וזאת על הרקע הביקורת החריפה שלהם על אופן ניהול המלחמה בעזה. דמוקרטים רבים התנגדו לעצם הזמנתו של ראש הממשלה לנאום בקונגרס השנה והאשימו את רפובליקנים בנסיונות לפלג את מפלגתם באמצעות הנאום. 

נתניהו מתייחס לפעולה ברפיח (צילום :עומר מירון)
יו״ר השדולה הפרוגרסיבית בקונגרס, פרמילה ג'איאפאל, אמרה למקורות זרים: "הרבה אנשים כועסים מאוד על בואו, החרם יהיה גדול". עוד הוסיפה חברת הקונגרס כי מספר מחוקקים שהגיעו לנאומו של נתניהו בשנת 2015, ידלגו על הנאום הקרב. חבר הקונגרס ג'ים מקגוורן, גם הוא חבר המפלגה הדמוקרטית, אמר: "הלוואי והנאום לא היה קורה". 

חבר בית הנבחרים מארק פוקאן קרא דווקא להפריע לנאום נתניהו ולא להיעדר ממנו והסביר: "משמעותו של חרם היא שרפובליקנים מחויכים יתפסו את מקומינו. אני חושב שאנחנו צריכים למצוא דרך להדגיש את דמותו האמיתית של נתניהו, ולא סתם לא להופיע". 

נתניהו נואם במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
נתניהו נואם במליאת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)

חברים אחרים במפלגה הדמוקרטית, שמנסים לאזן בין תמיכתם בישראל לבין חוסר הנוחות שלהם עם ניהול המלחמה בעזה, עדיין מתלבטים אם ינכחו בנאום או לא. הם מסבירים ש"יחכו עד הרגע האחרון על מנת להחליט" מפני ש"המצב מאוד נזיל ובלתי צפוי". הם ציינו שסוגיית הפסקת האש תהיה משמעותית בהחלטתם. 

הנציג דן קילדי הצהיר כי הוא מתכוון לנכוח בנאומו של נתניהו ואמר: "בטוח יהיו כמה דמוקרטים שיחרימו אבל הבוחרים שלי בחרו בי לשבת במושב הזה, ואני לא יושב שם רק כשנוח". 

ההזמנה לקונגרס היא אולי תזכורת לכך שביידן מבקש בכל דרך אפשרית לרתום את הצדדים להפסקת אש ארוכת טווח, ובכך להתקדם לעבר כינון הסדר ארוך טווח בסכסוך הישראלי-פלסטיני. בפני נתניהו עדיין עומדת יכולת ההשפעה על קמפיין הבחירות של ביידן מול המצביעים האוונגליסטים והקהילה היהודית-הציונית, אם יאשים את הנשיא בחוסר תמיכה מספקת.