ראש ה-CIA האמריקאי ויליאם ברנס ויועץ הבית הלבן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק, יגיעו לאזור בניסיון לקדם את עסקת החטופים. כך דווח הערב (שלישי) על ידי עיתונאי "וואלה!" ברק רביד. במסגרת הנסיעה, ראש ה-CIA ברנס צפוי להגיע לבירת קטר, ומקגרק יגיע לקהיר. הנסיעה של ברנס ומקגרק היא חלק ממהלך אמריקאי ליצור "לחץ על כל המגרש" כדי להביא לפריצת דרך לעסקת חטופים, כך אמרו המקורות.

מתי ישוחררו הגברים? הסעיפים שנותרו בלב המחלוקת מול חמאס
גורם מדיני על העסקה: "ישראל לא מתחייבת על סיום המלחמה"

מוקדם יותר היום הגיבו בקטאר למתווה הישראלי שאותו הציג הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן, לעסקת חטופים אפשרית עם ארגון הטרור חמאס. "כעת, ההסכם קרוב יותר לעמדות שני הצדדים", נמסר מטעם דובר משרד החוץ המקומי. עוד הוסיפו כי ההצעה הוצגה לארגון הטרור העזתי. 

הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

דובר המועצה לביטחון לאומי בוושינגטון, ג'ון קירבי, הדהד מסר דומה: "לא אגלה מה הפערים המינוריים בין עמדות ישראל וחמאס לגבי ההסכם עסקת החטופים שמוצע על הפרק", אמר אתמול.

"הנשיא הרגיש שצריך לפרסם את פרטי ההצעה כדי שכל העולם יוכל לראות מה כתוב בהסכם", המשיך. "ההצעה הישראלית הנוכחית היא תוצר של מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים בין ארצות הברית וישראל".

בתשובה לשאלה על הצהרותיו של נתניהו אמר: "אינני מודע לקיומם של פערים בין ארצות הברית לישראל. אנו ממשיכים לתמוך בזכותה ובאחריותה של ישראל לרדוף אחרי מנהיגי חמאס. חמאס אמר שהוא קיבל את נאומו של הנשיא ביידן בחיוב ועליו להסכים להסכם".

הנשיא ביידן עם קבינט המלחמה באוקטובר שעבר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר)
הנשיא ביידן עם קבינט המלחמה באוקטובר שעבר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר)

פרטי המתווה המלאים

שלב ראשון: יכלול הפסקת אש בת שלושה שבועות, במסגרתה ייסוג צה"ל ממרכזי האוכלוסייה ברצועה ויתחיל שחרור של חטופים – נשים, קשישים, ומקרים הומניטאריים. 

בשלב זה גם יורשו תושבי הרצועה שנעקרו מבתיהם עם תחילת המלחמה, לחזור לצפון הרצועה, ותוגבר הזרמת הסיוע ההומניטארי. במקביל, יחלו דיונים לסיום המלחמה – והאש לא תחודש כל עוד מתקיים משא ומתן.

שלב שני: יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה.

שלב שלישי: התחלת שיקום הנזקים האדירים שנגרמו בלחימה לרצועת עזה, והחזרת גופות חטופים שמוחזקות בידי חמאס.