חוק האקלים, שמקדם המשרד להגנת הסביבה שבראשותו עומדת עידית סילמן, עלה אתמול (שלישי) לדיון ראשון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, כהכנה לקריאות שנייה ושלישית.

לקראת הקיצוץ הרוחבי: המשרד להגנת הסביבה מתריע מפני הקיצוץ הצפוי בתקציבו

חוקים מקבילים בעולם המפותח מטרתם לרתום את המשק להגבלה מחייבת של פליטות גזי חממה, לצד סנקציות ברורות ויעדים מחייבים. תחת זאת, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן בחרה לקדם חוק אלסטי, בר־שינוי, שלגורמים אחרים מלבד משרדה תהיה בו דריסת רגל. בתגובה לפשרה שלה עם משרדי האוצר והאנרגיה, שבה ויתרה על חוק "עם שיניים", זוכה סילמן לגל תגובות זועמות.

אף שבמסגרת ההסכמים הקואליציוניים התחייבה הממשלה להפחית את פליטות גזי החממה של ישראל ב־50% עד סוף העשור, בנוסח החוק המוצע היעד עומד על 30% בלבד, ללא יעדי ביניים.

אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה, אומר: "זהו חוק טרגי. רק לפני שלושה חודשים קבע מבקר המדינה שהאוצר בולם את הטיפול במשבר האקלים ומסכן אותנו ואת הדורות הבאים. הממשלה מצפצפת על אזהרות המומחים וממשיכה לדהור אל התהום".

הוא מוסיף כי בחוק המוצע, המתהדר בתוכניות לאומיות להפחתת פליטות והיערכות לשינויי אקלים, ניתן לפטור משרדי ממשלה מהכנת תוכנית להיערכות למשבר האקלים, והתוכניות אינן מתוקצבות. כמו כן, המנגנון של יישום החוק ייקבע רובו ככולו בהחלטת ממשלה ולא בחקיקה, כך שהוא יהיה "רפה, חסר שיניים ולא אפקטיבי".

בארגון אדם, טבע ודין מדגישים: "הצעת החוק מחוררת, אינה נותנת מענה ומהווה עלה תאנה להמשך הפקרת תושבי ישראל".

בחברה להגנת הטבע מוסיפים: "לצערנו, מדובר בחוק אקלים פושר, מסורבל, שמצליח לסנדל את עצמו כך שלא יוכל לצאת לפועל".

תגובת המשרד: "אנו עושים  צעד משמעותי בהיערכות המדינה להתמודדות עם אתגרי האקלים. החוק יציב אותנו בשורה אחת עם מדינות מתקדמות וקובע יעדים ומנגנונים לצמצום פליטות גזי חממה", מסרה.