בכירה במחלקת המדינה של ארה"ב אמרה לסוכנות הידיעות הערבית היום (רביעי) כי ישראל אישרה לוושינגטון את נכונותה ליישם את ההסכם שהציע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. עוד אמרה כי היא קוראת לחמאס לקבל גם כן את ההסכם. בתגובה, באל-חדת' דיווחו כי המנהיג המדיני של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר כי "חמאס והפלגים הפלסטיניים יתמודדו בחיוב עם כל הסכם שבסופו עצירת המלחמה".

ראש עיריית קריית שמונה נכנס בנתניהו - ורה"מ הסביר למה לא פגש אותו

הפגנה למען שחרור החטופים בהרצליה (צילום :זאב ינאי, מטה המאבק הדמוקרטי הרצליה)

באשר לעמדת חמאס בנוגע לעסקה המוצעת, הבכירה, אליזבת סטיקני, אישרה כי מדובר בעסקה "כמעט זהה" למה שחמאס אמר שיקבל לפני מספר שבועות: "ישראל מוכנה ליישם אותה, וחמאס חייב לקבל את ההסכם הזה", הוסיפה.

סטיקני ענתה באשר לערבויות לקיומה של העסקה כי "מצרים וקטאר יפעלו כדי להבטיח שחמאס יממש את התחייבויותיו, וארה"ב תפעל להבטיח שישראל תממש את התחייבותה".

היא נשאלה האם תהיה אפשרות של משקיפים בשטח וענתה: "קיימנו שיחה רחבה עם מדינות ברחבי העולם כיצד ייראה הביטחון והמצב באזור בסוף הסכסוך, אבל אני לא רוצה להגיב על הרעיון הזה".

הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין  (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת משפחות החטופים בדרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

באשר לשלבי העסקה, היא פירטה: "ההצעה כוללת שלושה שלבים. בשלב הראשון תהיה הפסקת אש בת שישה שבועות, שחרור מספר בני ערובה והגדלת הסיוע ההומניטרי. השלב השני כולל הפסקת המלחמה לצמיתות, החזרת כל בני הערובה ונסיגת הכוחות הישראליים מעזה. השלב השלישי יהיה עד לתחילת השיקום". היא המשיכה ושיתפה: "אם המו"מ ייקח יותר משישה שבועות לשלב הראשון, הפסקת האש תימשך כל עוד המשא ומתן נמשך".

בתשובה לשאלה על תמיכת מועצת הביטחון של האו"ם בהצעתו של ביידן, הדגישה סטיקני את החשיבות של המועצה בקריאה לעסקה ללא תנאים וללא דיחוי, וציין כי ארה"ב הגישה הצעת החלטה חדשה למועצה, שתתמוך בהצעה וקראה לכל חבריה לתמוך בהחלטה.