היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הזהירה את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יש להקים בהקדם ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת אירועי מלחמת חרבות ברזל, בין השאר כדי להיאבק בהליכים נגד ישראל בבתי הדין הבינלאומיים בהאג ובאיום צווי המעצר על ראש הממשלה ושר הביטחון.

נציב האיחוד האירופי נגד ישראל: "עליה ליישם את החלטת בית המשפט בהאג"
בית הדין בהאג: הסיבה בגללה דרום אפריקה תבעה את ישראל

"עמדתנו המקצועית היא שוועדת חקירה ממלכתית היא המנגנון החוקי המתאים לבחינת סוגיות בהיקף ובמידת החשיבות הלאומית של אירועי מלחמת חרבות ברזל", כתבה. "ועדת חקירה ממלכתית היא האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי, אשר אם יתגשמו עלולים להביא לפגיעה משמעותית באינטרסים של המדינה - וכמובן בראש הממשלה ובשר הביטחון באופן אישי". 

"נוכח הדחיפות שבהתמודדות עם הסיכונים במישור הבינלאומי, עמדתנו המקצועית היא שאין לעכב את ההחלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אירועי המלחמה, ויש להקימה בהקדם", הדגישה. "ניתן יהיה לכלול בכתב המינוי של ועדת החקירה הממלכתית הוראה שלפיה תינתן עדיפות לפרסום מוקדם של מסקנות הנוגעות להיבטים הנבחנים כעת על-ידי ערכאות בינלאומיות. כן ניתן לבקש מוועדת החקירה לאפשר לכלול בדיונים שיתקיימו בהקשר זה מומחי משפטי בינלאומי זרים אשר יסייעו לה", הוסיפה. 

השופטים בדיון בבית המשפט הבינלאומי בהאג, מאי 2024 (צילום: REUTERS/Yves Herman)
השופטים בדיון בבית המשפט הבינלאומי בהאג, מאי 2024 (צילום: REUTERS/Yves Herman)

האזהרה מגיעה בצל רעידת האדמה מדינית שחולל ספרד לאחר שהודיעה כי היא תצטרף לדרום אפריקה בתביעה נגד ישראל בבית הדין בהאג. זאת, בטענה ל"ביצוע רצח עם בעזה". את ההודעה עצמה מסר שר החוץ הספרדי.  כמו כן, דווח ב"אל חדאת" כי ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הזמין את שר החוץ הישראלי ישראל כ"ץ, זאת לאחר שמספר מדינות באירופה ביקשו להטיל סנקציות על ישראל. מקורות ישראלים מסרו כי מתנהלים מגעים עם גרמניה, איטליה, צ'כיה ומספר מדינות נוספות, בניסיון למנוע הטלת סנקציות אפשרית. 

כזכור, ברשת אל ג'זירה דווח בסוף החודש שעבר, בנוגע להטלת סנקציות על ישראל, במידה שהיא  לא תציית להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, כשאחת הסנקציות המוצעות היא שיבוש הסכם ההתאגדות האירופי עם ישראל.