ארבעה בכירים אמריקאים וישראלים אמרו כי פגישה בין בכירים אמריקאים, ישראלים ומצרים שהתקיימה ביום ראשון בקהיר בנושא פתיחת מעבר רפיח מחדש נכשלה, כך דיווחו היום (שישי) ברק רביד וטל שלו ב"וואלה!". לדבריהם, הסיבה לכישלון היא סירובו של הצד הישראלי לאפשר כל מעורבות של הרשות הפלסטינית בהפעלת האתר האסטרטגי.

צה"ל נערך ללחימה מול לבנון - ושם עין על עיראק וסוריה
איך צה"ל צריך לפעול מול איום חיזבאללה? בעיני רוב הציבור התשובה ברורה

על פי הדיווח הפגישה בקהיר הייתה תוצאה של שיחת טלפון שהתקיימה לפני שבועיים בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי.

במהלך השיחה הסכים הנשיא המצרי לבקשתו של מקבילו האמריקאי לחדש את העברת משאיות הסיוע לעזה דרך ישראל, לאחר שהמשלוחים נעצרו שבועיים קודם לכן במחאה על השתלטות צה"ל על הצד הפלסטיני של מעבר רפיח.

ביידן הבטיח לנשיא מצרים שאם זרימת הסיוע תחודש, ארצות הברית תפעל לפתיחת מעבר רפיח מחדש בהקדם האפשרי, אמר בכיר אמריקאי.

על פי רביד ושלו, בכירים אמריקאים וישראלים אמרו כי במהלך הפגישה העלו ארצות הברית ומצרים את האפשרות לפתוח מחדש את מעבר רפיח עם עובדים פלסטינים מעזה שאינם קשורים לחמאס ושיהיו נציגי הרשות הפלסטינית.

משאיות מכניסות אספקה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
משאיות מכניסות אספקה ממצרים לרצועת עזה דרך מעבר רפיח (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

הבכירים האמריקאים אמרו כי הרשות הפלסטינית ברמאללה הכינה רשימה של כ-300 פלסטינים מעזה שנבדקו ומוכנים לעבוד במעבר.

שני בכירים ישראלים אמרו כי ישראל הבהירה בפגישה שהיא מוכנה לבצע סינון ביטחוני של הפלסטינים שנמצאים ברשימה ולאפשר למי שאינם קשורים לחמאס להפעיל את המעבר יחד עם כוח משקיפים של האיחוד האירופי, שהוצב במעבר לפני שחמאס השתלט על עזה ב-2007.

ישראל הדגישה בפגישה שאין לה בעיה שפלסטינים המזוהים עם פתח - מפלגתו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) והיריבה הפוליטית של חמאס - יפעילו את המעבר, אך היא לא תסכים שהם יעשו זאת כנציגים רשמיים של הרשות הפלסטינית, אמרו הבכירים הישראלים.

תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 בצד העזתי של מעבר רפיח (צילום :דובר צה"ל)

לדברי בכיר ישראלי, ישראל הציעה פתרון ביניים לפיו הפלסטינים שמופיעים ברשימה יפעילו את המעבר כ"ועדה אזרחית מקומית". מצרים והרשות הפלסטינית מתנגדות בשלב זה לרעיון.

המצרים הציעו במהלך המפגש בקהיר לקיים פגישת המשך עם ראש המודיעין של הרשות הפלסטינית, מאג'ד אל-פראג', כדי לדון בנושא. הצד הישראלי סירב והדגיש שמדיניות הממשלה היא לא לקיים דיונים על עזה עם הרשות הפלסטינית. הם הוסיפו שהם יצטרכו אישור של הדרג המדיני כדי לקיים פגישה כזו.