נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הנבחרים האמריקאי יתקיים בעוד כחודש וחצי, ב-24 ביולי. נראה שהעיתוי לא נבחר במקרה ויותר מסביר כי הוא תואם בהתייעצות עם הבית הלבן, תוך התחשבות באילוצים פוליטיים בארה"ב ובשיקולים מדיניים. ד"ר שי הר-צבי, מומחה לארצות הברית, שוחח עם "מעריב".

"פושע מלחמה", "פלגן", "שלא יבוא": האם נאום נתניהו יפלג את ארה"ב? 
המכשול הגדול ביותר: התנהלות ארה"ב במו"מ מסכלת את הסיכוי לעסקה | אלון בן דוד

ד"ר הר צבי מסביר שהעיתוי שנקבע הוא: "כשבוע לאחר תום הועידה הרפובליקנית (15-18 יולי), בה טראמפ אמור לקבל את המינוי הרשמי כמועמד המפלגה לנשיאות, וכשבועיים (11 יולי) לאחר גזר הדין במשפטו של טראמפ. סביר כי נתניהו לא היה רוצה להגיע לארה"ב בסמיכות למועד הזה. מבחינת הממשל, הנאום אמור להיערך מספיק זמן לפני הועידה הדמוקרטית (19-22.8), בה ביידן חושש ממהומות פרו-פלסטיניות נוכח תמיכתו בישראל". 

דונלד טראמפ: אם לא אבחר בנובמבר, המדינה תפסיק להתקיים (צילום :RSBN)

ביחס להקשר הלחימה עצמה מסביר הר-צבי: "מבחינת המלחמה באזור, על פי ההצהרות, ישראל אמורה לסיים עד הנאום את המבצע הצבאי ברפיח. יתרה מכך, העובדה שנותרו כשישה שבועות עד הנאום, מותירה חלון הזדמנויות לקידום עסקת הנורמליזציה עם סעודיה עוד בתקופת הממשל הנוכחי".

עוד מוסיף הר-צבי: "בשני באוגוסט אמור הקונגרס לצאת לפגרת הקיץ, שתימשך עד התשיעי בספטמבר, פחות מחודשיים לבחירות, שאמורות להיערך בחמישי בנובמבר. על כן, השבוע בין מועד הנאום לבין פגרת הקיץ מותיר מרחב פעולה בסנאט לאשרור הנדבכים הרלוונטיים בעסקה המשולשת - למשל, ברית ההגנה בין ארה"ב לסעודיה, שנדרש רוב מיוחד של 67 סנטורים לאישורה". 

לצד העיתוי, עולה כמובן השאלה האם נתניהו צריך לצאת ולנאום בעיתוי הנוכחי, כאשר מערכת הבחירות בארה"ב נמצאת בישורת האחרונה, וכל אמירה שלו עלולה להצטייר כהתערבות בבחירות לטובת צד כזה או אחר. להערכת ד"ר הר-צבי, אם נתניהו אינו מתכוון לשאת בנאומו בקונגרס בשורה מדינית חשובה, אזי במציאות הנוכחית "עדיף לדחות למועד מתאים ונוח יותר. סימן מעיד אפשרי להתייחסות של הבית הלבן לנאום עשוי להיות האם ביידן יסיר את החרם ויזמין את נתניהו לבית הלבן, לראשונה מאז כינון הממשלה". 

חשוב לזכור כי נאומו האחרון של נתניהו בקונגרס ב-2015, בו תקף את הנשיא אובאמה על הסכם הגרעין, הוביל לפגיעה קשה במערכת היחסים עם הממשל ועם המפלגה הדמוקרטית. על כן, קיימת רגישות גדולה עוד יותר לנאום ולתכנים שיאמרו במהלכו וסביבו בראיונות שיעניק לתקשורת האמריקנית. מכל מקום, להערכת ד"ר הר-צבי, "במציאות הכאוטית השוררת באזור, חודש וחצי זה כמו נצח, ולכן בהחלט יתכן שעוד לא נאמרה המילה האחרונה באשר לנאום, כתלות בהתפתחויות באזור".