דובר משרד החוץ של קטאר אמר שלשום כי חמאס טרם העביר את תגובתו להצעת הפסקת האש האחרונה למתווכים והוא עדיין בוחן אותה, אולם על פי כל ההערכות הכיוון המסתמן אינו חיובי כשהוא דבק בדרישתו לקבל ערבויות להפסקת אש בעזה. 

קטאר באיום חסר תקדים על חמאס: "לא תקבלו את העסקה - תגורשו מדוחא"
לאחר שחמאס הודיע על התנגדותו לעסקה: סינוואר סותם את הגולל

העיתון הסעודי "אל-מג'לה" חשף אמש (שישי) את פרטי ההצעה המתוקנת שהעבירה ישראל לחמאס. על פי הדיווח, בשלב הראשון דורשת ישראל שחרור שבע חטופות במקום שלוש ורק לאחר מכן, הכוחות הישראליים ייסוגו באופן המאפשר הכנסת סיוע הומניטרי ואת תחילת חזרתם של אזרחים לא חמושים לאזורי מגוריהם. כמו כן, בתיקון הישראלי הורדה המילה "הדדית" מהתנאי להפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות בין שני הצדדים.

עוד דווח כי לפי התיקון של ישראל להצעה יהיה פירוק מוחלט של מתקנים ואתרים צבאיים ביום ה-22 (לאחר שחרור שני שלישים מהחטופים). בהצעה המתוקנת צוין כי תוקנו גם התנאים לאי-מעצר מחדש של אסירים פלסטינים ונמחק הסעיף לגבי "הסרת האמצעים והעונשים שננקטו נגד אסירים ועצורים לאחר השבעה באוקטובר". עוד על פי ההצעה הישראלית המתוקנת, נמחק מספרם של 50 המחבלים הפצועים שתותר יציאתם למצרים דרך מעבר רפיח ושמה של אונר"א הוסר מרשימת הארגונים הבין-לאומיים שיפעלו בעזה.

הפגנה למען חטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען חטופים (צילום: אבשלום ששוני)

שינויים נוספים שישראל דורשת במסגרת ההצעה המתוקנת מופיעים גם בשלב השלישי. על פי הדיווח, במקום "סיום המצור על רצועת עזה", נכתב: "פתיחת מעברי הגבול והקלה כל תנועת התושבים והעברת סחורות". כמו כן, האו"ם נמחק מהיותו "ערב" להסכם - וכערבות נותרו ארה"ב, קטאר ומצרים.

על פי ההצעה שנמצאת כעת על השולחן השלב הראשון כולל שלושה שלבים לשחרור חטופים.חמאס ישחרר בשלב הראשון את כל החטופים הישראלים החיים בקטגוריה של נשים (אזרחיות) וילדים (מתחת לגיל 19) בתמורה - ישראל תשחרר 20 מחבלים קטינים ומחבלות עבור כל חטוף ישראלי, על סמך רשימות שימסור חמאס לפי הוותק. לאחר מכן, חמאס צפוי לשחרר  את כל החטופים הישראלים החיים בקטגוריה של מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. בתמורה - ישראל תשחרר 20 מחבלים מבוגרים (מעל גיל 50, חולים ופצועים) על כל חטוף (בתנאי שיתרת עונשם לא עולה על 10 שנים), על סמך רשימות שימסור ארגון הטרור לפי הוותק.

אחר כך חמאס ישחרר את כל החיילות הישראליות שבחיים (ושהיו בשירות צבאי פעיל בשבעה באוקטובר). בתמורה - ישראל תשחרר 40 מחבלים מהכלא על כל חיילת ישראלית שמשתחררת (20 נידונו למאסר עולם ו-20 נידונו ל-10 שנים לכל היותר, על סמך רשימות שמסר חמאס עם זכות הסירוב הישראלית ללא יותר מ-200 שמות). כל אחד מהמחבלים הנידונים למאסר עולם שאמורים להשתחרר - עשוי להיות מגורש לחו"ל או לעזה.

השלב השני של העסקה כולל השלמת ההסכם בדבר ההסדרים הנדרשים להחזרת שקט בר-קיימה, שחרור כל הגברים החטופים הישראלים שנותרו בחיים (אזרחים וחיילים) - בתמורה למספר מוסכם של מחבלים בבתי כלא ישראלים ועצורים במתקני כליאה, נסיגה מרצועת עזה ותחילת ההסדרים הנדרשים לשיקום מקיף של בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות אזרחיות שנהרסו בעקבות המלחמה.