ממשל ביידן לחץ בשבוע האחרון על בעלות בריתו במזרח התיכון להשמיע איומים קונקרטים כלפי חמאס, כחלק מהמאמצים להכריח את הארגון לקבל את עסקת החטופים ולהגיע להפסקת אש, כך דיווח שלשום ב-CNN.

שחרור שבע חטופות ופירוק מתקני צה"ל: ההצעה המתוקנת שהגישה ישראל לחמאס
שינוי מגמה: עלייה בתמיכה הציבורית במתווה עסקת החטופים | סקר מעריב

היום (שבת) חושף הוול סטריט ג'ורנל כי לדרישה של ביידן והאיומים של קטאר הובילו דווקא לאפקט הפוך. ביום חמישי אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה  כי לא יסכים לעסקה שאינה עומדת בתנאיהם. תגובת חמאס היא אבן הנגף האחרונה למאמציו של ביידן להחיות את המשא ומתן הממושך.

בשיחת טלפון ביום שני, דחק ביידן באמיר הקטארי השייח' תמים בן חמד אל-ת'אני "להשתמש בכל האמצעים המתאימים", כך לפי הודעת הבית הלבן. גורמים אמריקנים אמרו כי לא קיבלו תשובה סופית מחמאס על ההצעה.  ביידן ניסה לשבור את המבוי סתום במשא ומתן להפסקת האש בשבוע שעבר, כאשר נשא נאום המתאר את מה שלדבריו הוא הצעה ישראלית להסכם תלת-שלבי שישחרר את בני הערובה, שלדבריו היה חלק מהמאמץ להגיע ל"סיום המלחמה".

איסמעיל הנייה במצרים  (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
איסמעיל הנייה במצרים (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

מאז נאומו, השיחות נקלעו למבוי סתום. בכירים בממשל האמריקאי, כולל ראש ה-CIA ווילאם ברנס נחתו בשבוע האחרון ברחבי המזרח התיכון. ברנס אמר לקטאר ולבכירים המצריים לומר להניה שמתווכים בינלאומיים יערבו כי המשא ומתן על הפסקת אש הקבועה תחל כבר בשבוע השלישי לשלב הראשון של העסקה.

הנייה סירב להצעה זו ואמר כי חמאס יקבל את העסקה רק אם ישראל תתחייב בכתב להפסקת אש קבועה, או אז אמרו גורמים קטארים ומצריים למנהיג חמאס שארה"ב מאיימת בסנקציות ובמעצרים. בכירים קטארים הזהירו כבר במרץ שמנהיגי חמאס יעמדו בפני גירוש אם לא יסכימו להסכם הפסקת האש.

"הם יודעים שלקטאר לא תהיה ברירה אלא לגרש אותם אם האמריקנים יבקשו מהם לעשות זאת", אמר גורם רשמי המעורה בפרטים לעיתון האמריקאי. בכיר ישראלי המעורה גם הוא בפרטים אמר כי סבב המשא ומתן הנוכחי נמצא בסיכון. "ארה"ב נכשלה במבחן. ממשל ביידן החזיר אותנו למסלול צפוי", אמר.