ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח בראשות ח"כ מיכאל ביטון התכנסה היום (ראשון) לדיון בנושא הפעלת מערך כיבוי האש האזרחי והצבאי באזורי לחימה.

הח"כית לשעבר זעזעה את אם החטופה: "גם אנחנו בימין עברנו דברים איומים"
יודיע על פרישה מהממשלה? גנץ ימסור הערב הצהרה לתקשורת

חלקו הראשון של הדיון היה גלוי ובו נשמעו נציגי השלטון המקומי, ראשי רשויות ומועצות ואזרחים שפעלו בשטח. בנוסף, התייחסו נציגי זרועות הביטחון לנושא באופן כללי. חלקו השני של הדיון התקיים במתכונת חסויה, ובו פירטו נציגי כבאות והצלה, צה"ל, משרד הביטחון והמשרד לביטחון לאומי את תמונת המצב והרחיבו על ההיערכות למגוון תרחישים עתידיים. 

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון: "יזמנו את הדיון הזה כמעט כדיון חירום. הנושא הזה הטריד את מנוחתי מהביקורים שלי בצפון ומהתרעות שקיבלתי מאנשי מקצוע. כמו כן, רמת התיאום והשותפות בין הגופים השונים היא לא מספיק גבוהה והאמצעים לא מספיק זמינים״, התייחס לנושא הפעלת כיבוי האש באזורי לחימה.

עוד אמר ח״כ ביטון כי ב-19 במאי, שיגר מכתב לקבינט ולכל הגורמים הרלוונטיים בנושא: ״כמה ימים לאחר מכן, הצפון כבר בער ואז כל השיירות של המנהיגים הפוליטיים עלו רק אחרי שהאש בערה. השאלה מתי מדינת ישראל תעשה דברים לפני שהאש בוערת, לא אחרי״.

ועדת המשנה לתפיסת הביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת המשנה לתפיסת הביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

טפסר ניסים טויטו, ראש אג"ם כבאות והצלה: "מאז ה-7 באוקטובר, מערך הכבאות פועל בכלל זירות הלחימה - למשימות כיבוי חילוץ והצלה בדרום, בצפון וגם בעורף האזרחי. אנשי המערך נוטלים חלק אינטגרלי בהגנה על העורף. על אף שאנחנו גוף אזרחי, אנחנו רואים את עצמנו כחלק ממערך הלחימה והמערך הביטחוני. מאז פרוץ המלחמה, התאמנו את תפיסת ההפעלה שלנו לאירוע מלחמתי רב זירתי".

עוד אמר, "אנחנו פועלים כבר 8 חודשים במצב של חירום ומבצעים תהליכי נוהל קרב סדורים ומובנים יחד עם צה"ל והמשטרה, מבצעים תרגילים רבים לתרחיש ייחוס להרחבת הזירה הצפונית״, אמר וביקש להדגיש כי ״מעולם כב"ה לא משך את ידיו מהאחריות שלו לכיבוי שריפות ומתן מענה, אך המרחב הוא מרחב לחימה שנתון תחת פיקוד צה"לי - והכניסה שלנו למרחבים היא אך ורק בתיאום עם צה"ל. בזירה הצפונית, הכוחות שלנו יחד עם צה"ל - מבצעים קווי חיץ אד הוק להגנה על יישובים, תשתיות ומתקנים ביטחוניים״. 

ועדת המשנה לתפיסת הביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ועדת המשנה לתפיסת הביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אביחי שטרן, ראש העיר קריית שמונה, התייחס גם הוא לגל השריפות בשבוע שעבר בעקבות המטחים הכבדים על הצפון: ״כבר לפני כשנה וחצי, בזמן שנגרמה בעירה של יומיים-שלושה ברכס רמים  ויישובים היו מנותקי חשמל, התרעתי שבזמן מלחמה לא יהיה מי שיוכל להגיע בזמן. בשבוע הקודם בו פרצו שריפות רבות כתוצאה משיגור מטחים, כיתות הכוננות שלא הוכשרו לכיבוי אש - עמדו מעשר בבוקר עד למחרת ותפסו חיץ - בין האש לבין הבתים. 6 מהם נאלצו להתפנות לבית חולים כתוצאה משאיפת עשן. כמו שכבאים עוברים קורס עזרה ראשונה, אבל בזמן אמת לא מצופה מהם להצטרף לכוחות מד"א, כך זה גם עם כיתות הכוננות״.

לגבי העלאת מטוסי כיבוי אומר שטרן כי ״לאחר שהגיעה הדרישה למטוסי כיבוי וקושי לאתר אותם, הודיעו לי שלא מעלים אותם אם מדובר רק בנזקי רכוש. לאחר שעברנו אישור כיבוי, צריך אישור צבא שגם הוא מתחלק לשניים, לחיל האוויר ולפיקוד צפון. לאחר מכן - צריך אישור מהמשטרה. עד שמקבלים אישור להעלות מטוסי כיבוי - זה כבר מאוחר מידי״, מתאר את הבירוקרטיה בתהליך ומציע כי ״במקום זאת, צריך לקיים נוהל מהיר ופשוט״. 

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם ואמר כי "הוועדה מודאגת מסוגיית כיבוי האש במלחמה ויש להתייחס אליה לא כסוגיה אזרחית בלבד - אלא כסוגיה מלחמתית. אם צה"ל לא יבין את זה - אנחנו בבעיה. התחושה היא שאנחנו רגע לפני אסון, מדינת ישראל אלופה בלתקצב רק אחרי אסון. אולי פעם אחת נראה את הנולד - ונעשה זאת לפני האסון?״, הציע.

״צה"ל לא יכול לעמוד מנגד, הוא צריך לתגבר, לתקצב, לצייד - ולהקצות כוח אדם. הוועדה דורשת מהקבינט המצומצם והרחב לדון ולקבל החלטות שכוללות לוחות זמנים, האצת תהליכים, הצגת תכנית חירום מתוקצבת ותקיים על כך דיון מעקב״, דרש.