לאחר שמליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את החלת דין הרציפות על פטור מגיוס לצה"ל לחרדים ש"תורתם אומנותם", חבר הכנסת מהליכוד, דן אילוז, אשר שיגר מכתב לרה"מ נתניהו בשבוע שעבר באיום כי לא יתמוך בחוק - מסביר מדוע הצביע בעד החלת הרציפות בכל זאת. 

סערה בכנסת: ראש הסגל של נתניהו על גלנט - "צריך לפטרו" | כל התגובות
בחצות עם ה"נאדי באדי": טלי גוטליב כמו שלא ראיתם

"לפני חודש, כשהוחלט להחיל על חוק הגיוס של בני גנץ דין רציפות, הצהרתי בבירור שהחוק מהווה בסיס להתחלת הדיונים, ולכן אצביע בעד דין רציפות שהיא הצבעה פרוצדוריאלית המאפשרת דיונים בוועדות", כתב. "יחד עם זאת, הדגשתי כי דרושים שינויים משמעותיים לפני שאצביע בעד החוק בקריאה השנייה והשלישית. ללא השינויים האלו, לא אצביע בעד החוק בקריאה שנייה ושלישית, למרות היותי חבר קואליציה. למי שלא יודע, חוקים עוברים שינויים משמעותיים בוועדות".

"לפני שבוע", הוסיף, "פירטתי את השינויים הדרושים מבחינתי על מנת להפוך את החוק לטוב יותר, והבהרתי שוב כי אצביע בעד הרציפות, אך לא בקריאה שנייה ושלישית ללא ביצוע השינויים הללו. אתמול בלילה, הצבעתי בעד דין רציפות. עמדתי במילתי שלי, ואמשיך לעמוד במילתי גם בשלב הבא".

"פרשנים וטוקבקיסטים טענו שאני מתקפל וחסר עמוד שדרה. בפועל, עשיתי בדיוק את מה שהבטחתי. אפשר להסכים איתי, אפשר שלא. אפשר להסכים איתי עקרונית ולא על האסטרטגיות לקידום העיקרון. אפשר לא להסכים על כלום. הכל מותר. אי אפשר לטעון ששיניתי את דעתי והתקפלתי". 

דיון בבגץ על חוק הגיוס (צילום: עמית שאבי)
דיון בבגץ על חוק הגיוס (צילום: עמית שאבי)

"לכל מי שמפקפק", הדגיש, "אתם לא צריכים פרשן כדי לדעת מה אני חושב. פשוט תקשיבו למה שאני אומר. אולי זה נשמע נאיבי, אבל אני מאמין בחובתנו לדבר אמת לציבור ולפרט את עמדתנו. אולי תסכימו, אולי לא - זה לגיטימי לחלוטין. אבל אין כאן מניעים נסתרים".

"המצב העגום הוא שהאמון בפוליטיקאים נשחק לאחר שנים של הבטחות שלא מומשו. הציבור איבד את האמון בפוליטיקאים, וגם כשהם עושים בדיוק את מה שהבטיחו, אנשים משוכנעים שיש מניעים נסתרים. כנבחרי ציבור הרווחנו את זה ביושר. ועלינו לתקן זאת בבניית אמון מחדש". 

"חובת ההוכחה היא עליי. אני כאן להראות שאפשר אחרת. אלחם בוועדת החוץ והביטחון כדי לשפר את החוק כפי שהבטחתי, ולהוביל תהליך היסטורי של גיוס חרדים. מההתחלה אמרתי שהצבעה נגד דין רציפות הייתה מרחיקה אותנו מהמטרה והיא תתקע את התהליך. אמשיך לעמוד על כך שללא שינויים משמעותיים מאוד, לא אצביע בעד בקריאה שנייה ושלישית". 

"אני מבין את הסקפטיות. לא אכנע ללחצים פוליטיים או ציבוריים - משני הצדדים. לא ללחצים מבית ולא לקמפיינים ציבוריים. אני מקווה שדרך פעולה זו נוביל לשיקום האמון של הציבור במערכת הפוליטית".

"בבוקר קשה זה עם בשורה כל כך קשה, האחריות הראשונית של כולנו בשיח הציבורי היא קודם כל ולפני הכל להשאיר את השיח ענייני. לא להסכים על הכל, גם עקרונית, גם אסטרטגית וגם טקטית. אבל עלינו לדעת איך לא להסכים".

כזכור, במכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו, מבקשים שלושה חברי הליכוד - ח"כ דן אילוז, ח"כ משה סעדה והשר עמיחי שיקלי - לבצע שינויים מהותיים בחוק הגיוס, כאלה שספק שהחרדים יסכימו להם, אחרת יתקשו לתמוך בו. שני חברי הכנסת, יחד עם שיקלי שאינו חבר כנסת, מבהירים כי למרות שיצביעו בעד דין רציפות לחוק שהוצע על ידי השר בני גנץ בכנסת הקודמת, הם יתקשו להצביע בעד החוק בקריאה השנייה והשלישית אם הוא לא יעבור שינויים משמעותיים מאוד בוועדה שיהפוך את החוק לאפקטיבי.