המגעים לעסקת החטופים: חמאס מסר אמש (שלישי) למתווכות ממצרים ומקטאר את תשובתו למתווה הישראלי לשחרור חטופים והפסקת אש. גורמים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי התשובה כוללת לוח זמנים מפורט למתווה העסקה, כולל מועד להפסקת האש ונסיגת הכוחות מעזה. 

בכיר ישראלי אמר כי גם לידי ישראל הגיעה התשובה, וכי ארגון הטרור "דחה בתשובתו את מתווה עסקת שחרור החטופים שהוצג על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן". בערוץ אל חדת' הסעודי התייחסו לפערים בין החמאס לישראל, בנוגע לעסקת חטופים אפשרית.

בעיצומו של ערב החג: אזעקות ושריפות בצפון, תקיפה בדרום לבנון  
בפעילות יחידת דובדבן: שישה מחבלים חוסלו במרחב ג'נין

על פי הדיווח, בארגון הטרור דורשים נסיגה מוחלטת מעזה, בעוד שישראל רוצה לסגת מאזורים מאוכלסים בלבד. כמו כן, בחמאס דורשים את החזרת התושבים העזתים לבתיהם ללא כל תנאים, בעוד שיראל מעוניינת לאפשרת רק את חזרתם של ילדים, נשים וגברים מעל לגיל 50. כמו כן, בערוץ אל-ג'זירה דווח כי בחמאס דורשים נסיגה ישראלית מלאה ממעבר רפיח וציר פילדלפי. 

גורמים ישראלים המעורים בפרטים אמרו היום ל"מעריב" כי הסכמת חמאס לעסקת חטופים תביא למימושה הוודאי - ככל שתהיה לממשלה רשת ביטחון אחרי פרישת השותפים הקואליציוניים המתנגדים לעסקה. לדברי הגורמים, ישראל הסכימה למתווה ואין דרך חזרה - אך רק אם הוא יאושר על ידי חמאס. עם זאת כאמור, נראה כי בארגון הטרור בחרו לדחות פעם נוספת מתווה אפשרי לביצוע של עסקת חטופים נוספת. 

זמן קצר לאחר מכן, בבית הלבן הגיבו לאירועים, ומסרו כי הם "בוחנים את תשובת החמאס". כמו כן, בכיר אמריאקי צוטט ברשת ABC, וטען כי "תשובת חמאס אינה קבלה או דחייה על הסף". 

באשר לשאלת הרוב הדרוש בממשלה בעד המתווה, הגורמים מעריכים כי שרי הליכוד יגבו את ראש הממשלה, והחרדים כבר הביעו את תמיכתם. באשר להערכה לגבי לוחות הזמנים במקרה של פריצת דרך, במידה ותקרה - אמרו הגורמים כי מדובר בכמה שבועות להגיע להסכמה על כל הפרטים, וזה כאמור רק בתנאי שחמאס יאשר את המתווה. עוד אמרו הגורמים כי מרגע החלטת הממשלה, מימוש העסקה יהיה מידי.

יואב גלנט ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במעבר גבול כרם שלום לעזה (צילום: רויטרס)
יואב גלנט ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במעבר גבול כרם שלום לעזה (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר התייחס ארגון הטרור להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם להפסקת אש קבועה, נסיגה מוחלטת מהרצועה, חילופיי שבויים, שיקום, החזרת העקורים העזתים למקום מגוריהם, ודחייה של כל שינוי גיאוגרפי ברצועה, לרבות צמצום שטחה. עוד בירכו על הסעיף שעוסק ב"הכנסת הסיוע הדרוש לאנשינו ברצועה".

ארגון הטרור המשיך וכתב: "אנו מאשרים את המשך המאמצים והמאבק שלנו עם כל עמנו להשיג את זכויותיהם הלאומיות, ובראשן הבסת הכיבוש והקמת המדינה הפלסטינית העצמאית, הריבונית במלואה, עם ירושלים כבירתה, וזכות השיבה והעצמאות". 

גורם מדיני אמר על ההחלטה באו"ם: "ישראל לא תסיים את המלחמה לפני השגת כל יעדיה: חיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס, השבת כל חטופינו ווידוא שעזה לא תהווה עוד איום על ישראל. המתווה שהוצג מאפשר לישראל לעמוד על תנאים אלה והיא אכן תעשה זאת".

מתווה החלטת מועצת הביטחון

שלב 1: הפסקת אש מיידית, מלאה ומוחלטת עם שחרור בני ערובה כולל נשים, קשישים ופצועים, החזרת שרידי כמה בני ערובה שנהרגו, חילופי שבויים פלסטינים, נסיגת כוחות ישראלים מהאזורים המאוכלסים בעזה, החזרת אזרחים פלסטינים לבתיהם ולשכונותיהם בכל אזורי עזה, לרבות בצפון, וכן חלוקה בטוחה ויעילה של סיוע הומניטרי בקנה מידה ברחבי רצועת עזה לכל האזרחים הפלסטינים אשר זקוקים לו, כולל יחידות דיור שנמסרו על ידי הקהילה הבינלאומית;

שלב 2: בהסכמת הצדדים, סיום קבוע לפעולות האיבה, בתמורה לשחרור כל בני הערובה האחרים שעדיין נמצאים בעזה, ונסיגה מלאה של כוחות ישראליים מעזה;

שלב 3: תחילתה של תוכנית שיקום רב-שנתית גדולה לעזה והחזרת שרידי כל בני הערובה המתים שעדיין בעזה למשפחותיהם.