וועידת החקירה מטעם האו״ם לאירועי השבעה באוקטובר והמלחמה ברצועת עזה פרסמה היום (רביעי) את הניתוח המשפטי המלא שהוביל אותה לממצאי החקירה - הוועידה מאשימה הן מליציות פלסטיניות חמושות והן את צה״ל בביצוע פשעי מלחמה, לרבות פשעים נגד האנושות. חברי הוועידה מונים שלושה אנשים ובראשם עומדת נאווי פילאי מדרום אפריקה, נציבת האו״ם לזכויות אדם לשעבר ושופטת בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

הדו״ח עצמו אינו מפרט עונשים או קנסות כלשהם אבל הוא כן מפרט את הניתוח המשפטי של פעולות שני הצדדים, אלו צפויות להישקל על ידי בית הדין הבינלאומי לצד ובהליכים פליליים בינלאומיים אחרים. ישראל חמאס לא שיתפו פעולה עם וועידת החקירה , כך נמסר.

לפי הדיווח, הזרוע הצבאית של חמאס ושש מליציות פלסטיניות נוספות, בסיוע חלקי של אזרחים פלסטינים, רצחו ועינו אנשים במהלך המתקפה הכוללת על ישראל בשבעה באוקטובר. בפירוט נכתב כי מתוך 1,200 הנרצחים, 800 היו אזרחים ו- 252 בני אדם נוספים, מתוכם 36 ילדים, נלקחו כחטופים. ״חטיפות בוצעו תוך אלימות פיזית, נפשית ומינית משמעותית ויחסה מבזה ומשפיל, כולל הצעדה של החטופים בחלק מהמקרים״ כך נכתב בדו״ח ״נשים וגופות נשים שימשו כפרס״.

הפלסטינים קיבלו זכויות באו"ם כמעט כמו של מדינה חברה, השגריר ארדן גרס את האמנה
ישראל בשפל חסר תקדים: הוכנסה ל"רשימה השחורה" של האו"ם

עוד ציינה הוועידה כי מצאה ״ראיות משמעותית״ לחילול גופותיהם של הנרצחים, לרבות חילול על רקע מיני, עריפת ראשים, קטיעת וקריעת חלקי גוף ופגיעה אנושה בגופות עצמן ושריפתן. חמאס דחה את ההאשמות לפיהן כוחותיו עסקו באלימות מינית נגד נשים ישראליות, כך נמסר בדו״ח הוועידה.

במסקנות על פעולות ישראל וצבא ההגנה לישראל נכתב כי אכן התקבלו ראיות על פשעי מלחמה כמו השימוש בהרעבה כנשק באמצעות מצור מוחלט על רצועת עזה. כמו כן, השימוש בנשק כבד באזורים מאוכלסים בצפיפות והתקפות ישירות על אזורים אזרחיים הם מרכיבים חיוניים בהגדרת פשע נגד האנושות, תוך התעלמות מחשיבות ההבחנה בין לוחמים לבין אזרחים, ההתקפות הישראליות הובילו למספר הרוגים אסטרונומי, ביניהם נשים וילדים רבים והאושמו בחוסר פרופורציונליות.

הרג ילדים ושיעור הנפגעים היה ״חסר תקדים״ לעומת סכסוכים אזוריים בעשורים האחרונים, כך נכתב בדו״ח, פשעים אחרים נגד האנושות שביצעה ישראל בעזה כללו "השמדה, רצח, רדיפות מגדריות נגד גברים ונערים פלסטינים, העברה בכפייה של האוכלוסייה, עינויים ויחס לא אנושי ואכזרי". חברי הפאנל טענו כי כוחות ישראליים השתמשו באלימות מינית ומגדרית, לרבות עירום כפוי והשפלה מינית, כ"נוהל הפעלה" נגד פלסטינים במהלך פינוי ומעצר כפוי. "נשים וגברים שניהם היו נתונים לאלימות מינית כזו", נכתב בדו"ח, "אבל גברים ונערים היו ממוקדים בדרכים מיוחדות".

לוחמי צה''ל במחנות במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל במחנות במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)


בהצהרה בתגובה לדו"ח, נציגות ישראל לאו״ם בז'נבה גינתה את מה שהיא כינתה "אפליה אנטי-ישראלית שיטתית". "הוועדה התעלמה מהשימוש של חמאס במגנים אנושיים וניסתה ליצור שוויון שווא בין חמאס לצבא הישראלי ביחס לאלימות מינית", נמסר. 

הוועדה אמרה שישראל סירבה לשתף פעולה עם החקירה שלה ומונעת ממנה גישה לישראל, לעזה וליהודה ושומרון. לדבריהם, הם ביססו את ממצאיהם על בסיס ראיונות עם ניצולים ועדים שנערכו מרחוק ובאופן אישי בביקורים בטורקיה ובמצרים, וכן גם על בסוס תמונות לוויין, רשומות רפואיות משפטיות ונתוני קוד פתוח, כולל תמונות ווידאו שצולמו על ידי חיילים ושותפו ברשתות החברתיות.

הוועדה מונה שלושה אנשים: איש האו"ם מילון קוטארי, אדריכל הודי שלפני 20 שנה הצליח להיכנס לישראל במסווה של ביקור אקדמי כדי לכתוב דו"ח אנטי-ישראלי בשיתוף כמה ארגונים קיצוניים וכריס סידוטי מאוסטרליה, שב-15 השנים האחרונות עבד עם ארגונים פלסטיניים. סידוטי תואר על ידי NGO Monitor כ"חבר קרוב ובעל ברית" של הגוף הרשמי הפלסטיני "המועצה העצמאית לזכויות אדם".

בראש הוועדה עומדת נאווי פילאי, משפטנית דרום אפריקנית שבין השנים 2008 ל-2014 כיהנה כנציבת מועצת זכויות האדם של האו"ם. פילאי, שכיום משמשת כשופטת בבית הדין הבינלאומי בהאג, הייתה בעבר אחראית להקמתן של ארבע ועדות חקירה שעסקו אך ורק בישראל. בנוסף היא חתמה על מינויו של הפעיל האנטי-ישראלי הידוע לשמצה ריצ'ארד פאלק לשליח המיוחד לענייני פלסטינים.