מדינות ה-G7 יקראו לחמאס לקבל את עסקת הפסקת האש שהציע הנשיא ביידן, כך לפי טיוטה שהגיעה לידי ״בלומברג״. לפי הדיווח, בהצהרה הרשמית, שמפורסמת בתום הוועידה השנתית, בעלות הברית יקראו גם לישראל למתן את הפעולות הצבאיות של צה״ל ברפיח, הניסוח צפוי להיקבע בהתאם להוראות הזמניות של בית הדין הבינלאומי בהאג.

ההסכם הסעודי: זה חלון ההזדמנויות היחיד של ישראל וגם של ביידן

לפי ״בלומברג״, הניסוח הנוכחי של הצהרת בעלות הברית, במיוחד אזכור שמו של הנשיא ביידן, נועד לדחוק את רה״מ נתניהו לפינה כך שיקבל רשמית את מתווה ההצעה, הניסוח המוצע בהצהרה כולל את ״מוכנותה של ישראל להתקדם״ עם הסכם הצעת הפסקת האש, דרך נוספת להפעיל לחץ בינלאומי על בנימין נתניהו, כך מעריך כלי התקשורת האמריקני.

מנהיגי ה-G7 יצהירו פה אחד כי הם גם ״דוחקים במדינות בעלות השפעה על ארגון חמאס לסייע בכך שיסכים לקבל את תנאי העסקה״. סעיף נוסף בטיוטה, שלפי כתבי ״בלומברג״ עוד לא זכה להסכמה מכל בעלות הברית מתייחס להכרה במדינה פלסטינית כחלק מפתרון שתי המדינות.

עוד מצוין בטיוטה כי בכוונת מדינות ה- G7 לגנות את הוראת ישראל על פינוי משרדי אונר״א ממזרח ירושלים כשמספר מדינות, כולל איטליה וגרמניה, החליטו לחדש את הזרמת התקציבים לארגון בחודשים האחרונים, זאת לאחר שישראל טענה שעובדי אונר״א השתתפו באופן פעיל בטבח השבעה באוקטובר ומשתפים פעולה עם ארגון הטרור חמאס. האו״ם טוען כי הוא מקיים חקירה פנימית על אונר״א. 

הוועידה השנתית של המדינות החברות ב-G7 תחל בחמישי הזה ותימשך כשבוע ימים, בה נציגי המדינות, ביניהם גם הנשיא ביידן יגיעו לאיטליה. עוד צפויים הם לעסוק במלחמה באוקראינה. הדיווח הזה מצטרף לשורה של התבטאויות בינלאומיות, ביניהם הקריאות החוזרות ונישנות ממדינות העולם להסכים למתווה ההצעה שפרסם ביידן, צירופה של ישראל ״רשימה השחורה״ של האו״ם של מדינות הפוגעות בילדים, החלטת מועצת הביטחון בנושא הפסקת האש ושחרור החטופות והחטופים, ההליכים נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג והכרה במדינה פלסטינית מצד מספר מדינות אירופיות.

המלחמה בין ישראל לחמאס החריפה חזיתות רדומות יחסית כמו הגבול בין ישראל ללבנון, שם פועל הנציג המרכזי של טהראן, חיזבאללה. אף על פי שמדינות בודדות הביעו תמיכה בכוח שמירת השלום בראשות הליגה הערבית שישלוט בעזה לאחר סיום המלחמה, הטיוטה לא הזכירה יוזמה כזו.

ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני תארח מנהיגים בדרום איטליה החל מיום חמישי, כאשר נושאים על סדר היום הכוללים את עתיד המלחמה באוקראינה ומתיחות הסחר עם סין.