מלחמת חרבות ברזל: עפר שלח, חבר כנסת לשעבר וכעת חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד בתוכניתו ב-103FM ופרש את משנתו על החזיתות השונות במלחמה.

"משרת את נתניהו ופוגע בישראל": הבכיר לשעבר מנתח את מניעי רה"מ
לא פעם ראשונה: בן גביר דרש לקדם חוק שיפצל את תפקיד היועמ"שית

בפתח הראיון אמר: "ישראל החליטה, ואולי בצדק, שאיראן איננה יכולה לעמוד מהצד בזמן שהפרוקסי שלה נלחמים בישראל, אבל הדרך של ישראל לטפל בזה הייתה ללכת ולהרוג בן אדם שכמובן מיד הסבירו לנו שהוא אחד מאין שני. כמות האנשים שאין להם תחליף שאנחנו הרגנו, אין לה תחתית".

"בתמורה, עסקנו בשאלה מה ירתה עלינו איראן ומה ירינו חזרה, במקום להבין שהמכה האמיתית שקיבלנו היא שבמשך שבועיים התנהל שיח מעצמתי בין איראן לארה"ב שעסק כולו בתגובה האיראנית והתווה את הקווים שלה - וישראל היא בערך הילד עם קופסת הגפרורים שמרטיבים לו כדי שלא ישרוף את המועדון", המשיך. "אני מטיל ספק בחיוניותו של איזשהו אדם בחיזבאללה, אנחנו בתוך מלחמה שאיננה נגד חמאס ואיננה נגד חיזבאללה".

"הכלב הוא מלחמה מול ציר ההתנגדות שמובילה איראן, שגם גאוגרפית מקיף את ישראל והביא את ישראל לשיתוק אסטרטגי. או שנתמודד עם זה או שנמשיך ברצף פעולות שאין לה שום השפעה על המערכה, והאויב ימשיך להכניס אותנו לאותו שיתוק כי הוא רואה שהתגובה של חיזבאללה מכניסה את רוב צפון ישראל לחוסר תפקוד. עד שלא נמסגר את המלחמה נתגלגל מפעולה לפעולה, ולא קדימה אלא למטה", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "אני לא מתנגד לחיסולו של בכיר בחיזבאללה, לא גורם לי צער, רק שאני אומר שזה בהקשר - והגענו לטעמי לצומת שצד אחד עומדת התוצאה שאליה מובילה אותנו הדרך, פעולה ועוד פעולה, כיבוש דה פקטו של עזה על כל השלכותיו הבינלאומיות הקשות, על כל השלכותיו על צה"ל".

"בצד השני, היפוך של המצב האסטרטגי במזרח התיכון על ידי יצירת משקל נגד לציר האיראני, שמורכב ממדינות שואפות יציבות במזרח התיכון ויצירת משוואה חדשה לא רק בעזה ולא רק בלבנון - אלא במזרח התיכון כולו", המשיך. "מה שאני אומר הוא חזון, קשה להשגה, והבעיה איתו שיש לו מחיר פוליטי שראש הממשלה והממשלה הנוכחית לא מוכנים לשלם".

סינק של מפקד חטיבת הבקעה והעמקים (צילום :דובר צה"ל)

לאחר מכן אמר: "הבעיה הכי חמורה שלנו ב־15 השנים האחרונות הייתה בריחת ארה"ב במזרח התיכון. ראינו משהו מהקצה שלה בלילה שבו כל האזור כולו התגייס כדי להגן על ישראל מהמתקפה האיראנית. יש חורים גם ביישום של מה שאני אומר, אבל כחזון? זה החזון האלטרנטיבי היחיד בעיניי".

"שבעה באוקטובר הביא אותנו לצורך האכזרי, להבין שלא מנהלים יותר סכסוכים במזרח התיכון - אלא מסתכלים באופן ריאלי על האפשרויות שיש לנו", אמר לסיום. "צר לי שבמערכת הפוליטית הישראלית הנוכחית הדבר הזה פשוט בלתי אפשרי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm