ביום שני, יממה לאחר פרישת המחנה הממלכתי מהממשלה, התקיימה בכנסת פגישה בין בני גנץ לאביגדור ליברמן. במהלך הפגישה ליברמן שיזם הקמת "חמ"ל להפלת הממשלה", הציע לגנץ למנות נציג מטעם המחנה הממלכתי ובכך להצטרף לחמ"ל המשותף שכעת מורכב מהמפלגות ישראל ביתנו, יש עתיד והימין הממלכתי. לדברי הגורמים המעורים, גנץ הבטיח להחזיר תשובה תוך מספר ימים. 

זה משפט המחץ שאמר בני גנץ, שאף מנהיג אחר מעולם לא אמר לפניו
גנץ מתרסק - וזו המפלגה שיכולה להיות הגדולה בישראל | סקר מנדטים

בסביבת יו"ר ישראל ביתנו אומרים כי "תשובת גנץ טרם התקבלה, ומבחינת ליברמן יש לו זמן עד יום שני הקרוב. משם - תוסקנה המסקנות באשר לכוונותיו של גנץ ומפלגתו". גורמים ב"מחנה הממלכתי" אומרים כי לא מכירים דיונים לגבי האפשרות להצטרף לחמ"ל. "נעבוד ביחד עם כלל הגורמים, נפעל כאופוזיציה פעילה ואחראית", מדגישים במפלגתו של גנץ.

נזכיר כי יממה לאחר הודעת גנץ, סיעת המחנה הממלכתי הגישה הצעת אי אימון בממשלה תחת הכותרת "היעדר תכנית אסטרטגית להשבת הביטחון לתושבי הצפון, והשלכות הרוחב על החוסן הלאומי". במקביל, ברקע עזיבת גנץ ופירוקה של ממשלת חירום, גורמים בסביבת ראש הממשלה נתניהו רעננו את הרעיון לנסות ולצרף לממשלה את מפלגת הימין הממלכתי בראשות גדעון סער.

גורמים פוליטיים אומרים כי "הגישושים לא פסקו אחרי שסער פרש מהממשלה, רק שעד לאחרונה הם נעשו על אש נמוכה מאוד. סער לא שידר נכונות וגם נתניהו לא הפגין עניין מיוחד במהלך. כעת כשגנץ עזב הרעיון של הרחבת הממשלה אל נוכח האתגרים הרבים שוב עלה על השולחן". 

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הגורמים מעריכים כי "הסיכוי להצלחת המהלך לא מראה גדול. לצד זאת, הערכה היא כי אם יוצע לסער תיק הביטחון,  לאור טענותיו כי המלחמה לא מנוהלת נכון ואל מול ההסלמה בצפון, יהיה לו קשה לסרב בלי לשקול ברצינות את ההצעה". גורמים בקואליציה סבורים כי הצעה כזאת הייתה פותרת לנתניהו את בעיית גלנט".

"נתניהו גם אם הוא מעוניין להחליף את גלנט, בייחוד ברקע הצבעתו של שר הביטחון נגד עמדת הממשלה והקואליציה על חוק גיוס אינו יכול לעשות דבר כזה כעת. הצעת תיק הביטחון לגדעון סער הייתה פותרת את הסוגיה וכן מעלה סיכויים שסער יקבל את ההצעה", אומרים גורמים בכירים בקואליציה. בימין הממלכתי מדגישים כי אין מגעים או שיח ממשי על ההצטרפות האפשרית לממשלה. נזכיר כי הימין הממלכתי הוא חלק מהחמ"ל המשותף של האופוזיציה להפלת הממשלה.