הממשלה תדון בישיבתה השבועית ביום ראשון בהטלת מכסים בשיעור גבוה על הייבוא מטורקיה, זאת בעקבות החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעלות מכסים על הייבוא מטורקיה לגובה של 100% מכס בעקבות הודעת נשיא טורקיה רג׳יפ טאיפ ארדואן על עצירת הייצוא הטורקי לישראל.

על פי החלטתו של סמוטריץ׳, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של טורקיה. בנוסף, יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה בנוסף לשיעור המכס הקיים. על פי נוסח ההחלטה שתובא לאישור הממשלה, מוצע שקביעה זו תהיה כהוראת שעה שתוקפה עד למועד תום תקופת כהונתו של נשיא טורקיה הנוכחי, שעומד מאחורי ההחלטות נגד ישראל וכלכלתה.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

כמו כן מוצע להנחות את שר הכלכלה, שר החוץ ושר האוצר לנקוט בצעדים הנדרשים לחיזוק התעשייה הישראלית וסיוע לגיוון מקורות היבוא של ישראל בהתייחס למוצרים שמיובאים כיום מטורקיה לישראל, זאת בכדי ליצור חלופות ולהפחית את התלות של המשק הישראלי ביבוא מטורקיה. 

החרם של ארדואן על ישראל: הנזק לייצוא הטורקי משמעותי יותר
מלחמת הסחר עם ישראל, מה יקרה ליוקר המחיה?

כזכור, שר החוץ ישראל כ"ץ אמר מוקדם יותר השבוע כי הוא מאוד נחוש להקטין עד כדי ביטול את היחסים הכלכליים עם טורקיה. עם זאת, כ"ץ הבהיר כי אין כוונה לפגוע ביחסים הדיפלומטיים בין המדינות. "ניתוק או צמצום יחסים דיפלומטיים לא על הפרק", הדגיש כ"ץ. כאשר נשאל מה החלופות ליחסי הסחר עם טורקיה, השיב שר החוץ: "מצרים, יוון, רוסיה, סין והודו".

נזכיר כי בתחילת חודש מאי טורקיה הודיעה על הקפאת יחסי הסחר עם ישראל, צעד הכולל איסור על יבוא ויצוא של כלל הסחורות. לפי ההודעה הטורקית האמברגו יהיה בתוקף עד שישראל תאפשר העברת סיוע הומניטרי לעזה ללא הגבלה. שר המסחר של טורקיה עומר בולאט הבהיר כי השעיית קשרי המסחר עם ישראל תימשך "עד שתהיה הפסקת אש מוחלטת ברצועת עזה".

כעבור ימים ספורים התברר כי החרם הכלכלי הטורקי צומצם או בכלל התפורר. משרד המסחר הטורקי הודיע על הקלות זמניות לייבוא וייצוא בין טורקיה לישראל, "במטרה לסייע למפעלים טורקים להתמודד עם ההשפעות הכלכליות של החרם הטורקי, ולאפשר להם לעמוד בהתחייבויות קודמות להספקת טובין".

אמנם הרשויות בטורקיה מיהרו להכחיש והדגישו כי החרם נותר על כנו, בפועל נראה כי הצד ההצהרתי שבהחלטה גבר על הצד הביצועי.