הדובר הרשמי של חמאס, ג'יהאד טאהא, אישר היום (ראשון) כי ארגון הטרור חמאס הפגין היענות רבה להצעותיו של ביידן, לגבי הסכם הפסקת האש ועסקת החטופים, ולדבריו היו בו "כמה תיקונים פשוטים" שישפרו את יישום טיוטת ההסכם בעזה - במיוחד בקשר לשלב הראשון.

טאהא הסביר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד: "למרות זאת, אנו פתוחים לענות ולהבהיר כל שאלה במהלך תהליך המשא ומתן, והמאמצים והמאמצים עדיין נמשכים על ידי המתווכים. זוהי זכותם של עמנו והתנגדותם לשים קץ לתוקפנות".

דובר צה"ל הרתיח את הדרג המדיני: מאחורי הקלעים של פארסת "ההפוגה הטקטית"
אלמוג כהן נגד אות הנשיא ל"אחים לנשק": "מה יקרה אם יקום גל אי התנדבות מימין?"

משפחות החטופים. קרדיט: מטה משפחות החטופים (צילום :מטה משפחות החטופים)

הוא המשיך: "אין ספק שנסיבות בינלאומיות מבקרות את התנהגות הכיבוש ואת מעשי הטבח והפשעים הנוראיים שהוא מבצע נגד עמנו וארצנו. זוהי עדות לחוסר היכולת של צבא הכיבוש וכישלונו להשיג את מטרותיו של ריסוק ההתנגדות ושחרור אסיריה מכאן, שהכיבוש חייב להגיב לקריאות ולהחלטות בינלאומיות שקוראות להפסקת אש".

עוד חשף מקור מצרי המעורה במגעים לעיתון אלערבי אלג'דיד הפרו-קטרי כי בימים האחרונים הופעלו לחצים כבדים על הנהגת חמאס להסכים לביצוע השלב הראשון של הסכם עזה, הכוללת שלושה שלבים.

המקור ציין, שהשלב הראשון אמור להימשך שישה שבועות, במהלכן תהיה הפוגה והפסקת אש, שחרור חטופים אזרחים, מבוגרים וחמש חיילות. המקור המצרי הדגיש, כי המאמצים האמריקאים מתקדמים בימים האחרונים לאחר שחמאס העביר את תשובתו על המתווה הישראלי, במאמצים לדחוף את חמאס להסכים ולבצע את השלב הראשון בהסכם, ללא הכנסת כל שינויים בהסכם.

דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
דגל חמאס בהפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק (צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)

עם זאת בכיר חמאס בחו"ל, סאמי אבו זוהרי, הזכיר את הצהרות נתניהו שאמר שלא יסכים לשום הסכם שיביא להפסקת אש, ותהה: "אם זאת עמדת ישראל, מה הערך בכך שנלך להסכם שלא יערוב להפסקת אש? האם נדרש מאיתנו למסור לישראל את החטופים שלה, בעוד שהיא ממשיכה להרוג את העם שלנו ולהרוס את מה שנשאר מעזה?".

בריאיון לערוץ אלג'זירה הוסיף כי המגעים נמשכים אך המתווכות מבינות את עמדת הארגון ויודעות איפה הבעייה וכל עוד הממשל האמריקני, לא יאלץ את נתניהו ואת ישראל להפסיק את המלחמה, תהיה בעייה בביצוע החלטת מועצת הביטחון. הוא הוסיף כי אכן המגעים נמשכים בין חמאס והמדינות המתווכות, בשני הכיוונים, והדבר הזה הוא אך טבעי, משום שהארגון מעוניין להגיע להסכם שיסיים את מצב המלחמה בעזה.

איפה ישראל עומדת?

אתמול בהצהרתו, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר כי לא ניתן יהיה להשיב את כל החטופים במבצעי חילוץ: "ביצענו את מבצע ארנון, ואנחנו לא שוכחים את 120 החטופים והחטופות. לצד ההישג המשמעותי צריך לומר ביושר - לא נוכל להשיב הבייתה את כולם באופן הזה. אנחנו ממשיכים לפעול בכל הדרכים לייצר תנאים להשבתם הבייתה של כל החטופים מהר ככל הניתן".

גורמים ישראלים המעורים בפרטים ל"מעריב" בשלישי שעבר כי הסכמת חמאס לעסקת חטופים תביא למימושה הוודאי - ככל שתהיה לממשלה רשת ביטחון אחרי פרישת השותפים הקואליציוניים המתנגדים לעסקה. לדברי הגורמים, ישראל הסכימה למתווה ואין דרך חזרה - אך רק אם הוא יאושר על ידי חמאס.

בתוך כך ובאותו היום, בכיר ישראלי אמר בשבוע שעבר כי לידי ישראל הגיעה התשובה, וכי ארגון הטרור "דחה בתשובתו את מתווה עסקת שחרור החטופים שהוצג על ידי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן". בערוץ אל חדת' הסעודי התייחסו לפערים בין החמאס לישראל, בנוגע לעסקת חטופים אפשרית. עם זאת,  גורמים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי התשובה כוללת לוח זמנים מפורט למתווה העסקה, כולל מועד להפסקת האש ונסיגת הכוחות מעזה.

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

הפערים שנרשמו בעבר, עם כן, לפי הדיווח, בין ישראל לחמאס הם: ארגון הטרור דורשים נסיגה מוחלטת מעזה, בעוד שישראל רוצה לסגת מאזורים מאוכלסים בלבד. כמו כן, בחמאס דורשים את החזרת התושבים העזתים לבתיהם ללא כל תנאים, בעוד שיראל מעוניינת לאפשרת רק את חזרתם של ילדים, נשים וגברים מעל לגיל 50. כמו כן, בערוץ אל-ג'זירה דווח כי בחמאס דורשים נסיגה ישראלית מלאה ממעבר רפיח וציר פילדלפי.

מתווה החלטת מועצת הביטחון

שלב 1: הפסקת אש מיידית, מלאה ומוחלטת עם שחרור בני ערובה כולל נשים, קשישים ופצועים, החזרת שרידי כמה בני ערובה שנהרגו, חילופי שבויים פלסטינים, נסיגת כוחות ישראלים מהאזורים המאוכלסים בעזה, החזרת אזרחים פלסטינים לבתיהם ולשכונותיהם בכל אזורי עזה, לרבות בצפון, וכן חלוקה בטוחה ויעילה של סיוע הומניטרי בקנה מידה ברחבי רצועת עזה לכל האזרחים הפלסטינים אשר זקוקים לו, כולל יחידות דיור שנמסרו על ידי הקהילה הבינלאומית;

שלב 2: בהסכמת הצדדים, סיום קבוע לפעולות האיבה, בתמורה לשחרור כל בני הערובה האחרים שעדיין נמצאים בעזה, ונסיגה מלאה של כוחות ישראליים מעזה;

שלב 3: תחילתה של תוכנית שיקום רב-שנתית גדולה לעזה והחזרת שרידי כל בני הערובה המתים שעדיין בעזה למשפחותיהם.