ועדת החוקה תתכנס מחר ב-8:30 להצבעה על החוק לבחירת רבני ערים לקריאה ראשונה/ יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, התראיין היום (שלישי) לתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ברדיו 103fm. הוא הסביר מדוע הוא מתנגד לחוק: "היום המצב הקיים אומר שרשות שרוצה למנות רב צריך את מועצת העיר ואת נציגי הקהילות ובוחרים רב. חוק הרבנים בא כדי להפקיע מידי הרשות המקומית את בחירת הרב כדי שמי שימנה אותו יהיה בעצם שר הדתות ומועצת רבנים כזו שאין לה שום קשר לעיר ולתושבים ובעצם לסדר ג'וב למישהו מסוים".

הוא המשיך ופירט מדוע החוק לא הגיוני: "איפה שאין רב צריך למנות רב, זה בסדר, אבל הרשויות צריכות לבחור. לא יבחר איזה מישהו שמנותק שיושב בירושלים איזה רב שגר בבני ברק והוא יבוא לקבל משכורת מתושבי הערים בצפון והדרום כשהוא בכלל לא רלוונטי".

ביבי בורח מהכלא, גנץ עסוק באחדות והציבור מוסיף שמן למדורה: כך נראית ישראל בעיניים לבנוניות
רננה רז עוררה סערה: "פירוק ההמשלה יקרה באלימות, צריך לקרות משהו קיצוני"

ועדת החוקה בנושא חוק הרבנים (צילום :דוברות הכנסת)

על בעייתיות הייצוג שהחוק מציע, אמר: "מבחינת ההרכב החוק היום קובע ש-40% מהרכב הבוחר הן נשים, והם רוצים להקטין את זה ל-33%. בכל מדינה מתוקנת היו בכלל מעלים את זה ל-50%, זה היחס האמיתי של הנשים בתוך הרשויות. כל העובדה שהגוף הבוחר הוא 50% מועצת העיר ועוד 50% נציגי הציבור אפשר להכניס פנימה את כולם, את הרפורמים והקונסרבטיבים, הרי ברור לכולם שאם יתנו למשרד הדתות לקבל את ההחלטה אז ברור שתהיה פה הפליה".

הוא הביע את דעתו על הקדמת הבחירות ועל הסיבות הפוליטיות בגינן החוק מקודם כרגע, להבנתו: "יכול להיות שהגענו לשלב שבו כל הסקטורים והמפלגות הקטנות מושכות למטה בחוק הגיוס וחוק הרבנים וצריך לחזור חזרה לעם ולקבל חזרה את האמון ולהקים סוף סוף ממשלת אחדות-חירום לאומית גדולה ציונית ורחבה שתטפל בדברים הלאומיים האמיתיים ולא תתעסק בסקטורים הקטנים".

"כאשר מסתכלים על השנה וחצי האחרונות, הממשלה הזאת לא עושה את ייעודה האמיתי, לטפל במצוקה הכלכלית והחברתית. הלוואי והם היו נחושים ככה לגבי להשלים את המשימה ובצפון. ולכן כל הדברים האלה ביחד אם לא יודעים להסדיר אותם צריך לחזור חזרה לציבור ולבקש את אמונו מחדש".

בהקשר למלחמה ולעיסוק בחוק כעת, אמר: "התושבים בלאו הכי נמצאים אולי בתקופה המאתגרת ביותר אני חושב שבעת הזו שאנחנו במלחמה, היה רצוי להעיף את החוק משולחן הדיונים ולא לדון בו כי זה לא הדבר המרכזי. באשר לרשויות שאין להם רב אני חושב שמקום שיש בו אוכלוסייה דתית מגיע להם שיהיה איש הלכה שיפסוק להם אבל בין זה לבין להפוך את זה למעל ג'ובים ועסקנות המרחק הוא גדול מדי. מרבית חברי הכנסת מתנגדים לחלוטין לדבר הזה".

אליהו רביבו (צילום: יונתן זינדל)
אליהו רביבו (צילום: יונתן זינדל)

על הביקורת שמתח ח"כ אליהו רביבו מהליכוד על הממשלה, אמר: "אני חושב שהוא צודק, לחלוטין. בסופו של דבר איזה הישג יש לממשלה? הליכוד היה צריך להתעסק בדבר אחד, תוכנית של מיליארדים לפריפריה לקחת ולשקם את הרשויות בצפון ובדרום. אני רואה את ירוחם לא מסוגלת לעשות אפילו תקציב רשות. הליכוד היה צריך לעשות את הדבר הזה, אם זה בבית שאן, בקריית שמונה, דימונה, חצור, במקום להתעסק בזה הם מתעסקים בחוק רבנים, בדברים שוליים לחלוטין. הליכוד היו צריכים לעמוד ולהוביל את ההתנגדות".

על חוק הגיוס והשוויון בנטל, אמר: "בסופו של דבר אם לא יהיה פה צבא חזק גדול ומשמעותי לא תהיה מדינת ישראל. אם מישהו חושב שהמדינה יכולה להתקיים רק על ידי תפילות ובלי צבא הוא טועה טעות מרה. בני ישיבות ההסדר לומדים ומשרתים ותורמים ואין שום סיבה שבעולם שכל מי שמגיע לגיל 18 לא יתגייס וייטול חלק מהנטל - אם רוצים מאתינו שוויון, השוויון הוא דו צדדי".

לא רק חוק הרבנים - גם קריית שמונה ומטולה מסתבכות

נזכיר, כי זה מגיע בהמשך לדרישה של המשרד לשירותי דת ממטולה ומקריית שמונה כחצי מיליון וכמיליון וחצי שקלים בהתאמה על "השתתפות הממשלה בהוצאות תקציב המועצה הדתית", כך פורסם בחדשות 12.

"הריני להודיעך כי סכום השתתפות הממשלה בהוצאות תקציב המועצה הדתית מטולה לשנת 2024 יעמוד על סך של 876,839 שקלים, המהווים שיעור של 63.9% וסכום השתתפות הרשות מטולה בהוצאות תקציב המועצה הדתית מטולה יעמוד על סך של 495,366 שקלים", כתבו במכתב לראש מועצת מטולה, דוד אזולאי.

השריפות בקריית שמונה  (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
השריפות בקריית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

עוד הדגישו במכתב כי "אין אפשרות לערער על אחוזי ההשתתפות אלא רק על סכום ההשתתפות", והמשיכו: "משמעות העניין היא שאם הערעור יתקבל, ותקציב המועצה הדתית יופחת, הרי שגם סכום ההשתתפות של המשרד יופחת בהתאם לאחוזי ההשתתפות שנקבעו. אמות המידה להחלטה בבקשות להפחתה בתקציב נקבעו במסגרת החלטת ממשלה".

"לתשומת ליבך, אם השרים יאשרו את הבקשה להפחתת סכום ההשתתפות כפי שהוגשה או בשינויים שימצאו לנכון, הודעה על סכום ההשתתפות החודשי המופחת תפורסם ברשומות", נכתב בהמשך. "עד אז מחויבת הרשות להמשיך ולהעביר את סכום ההשתתפות החודשי המקורי שנקבע לה".

הנשיא הרצוג וראש מועצת מטולה (צילום: מעיין טואף, לע''מ)
הנשיא הרצוג וראש מועצת מטולה (צילום: מעיין טואף, לע''מ)

לראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, נשלח גם כן מכתב: "הריני להודיעך כי סכום השתתפות הממשלה בהוצאות תקציב המועצה הדתית קריית שמונה לשנת 2024 יעמוד על סך של 2,697,380 שקלים, המהווים שיעור של 62.2% וסכום השתתפות הרשות קריית שמונה בהוצאות תקציב המועצה הדתית קריית שמונה יעמוד על סך של 1,641,696 שקלים, המהווים שיעור של .37.8%".

בתגובה לדיווח, משרד הדתות מסר: "התקציב נקבע בחוק לכל הארץ בבת אחת, ואנחנו מבינים את המורכבות והמקרה המיוחד ומנסים למצוא פתרון".

סייע בהכנת הכתבה: אליעזר בן יהודה מרדיו 103fm