הבוקר (רביעי) כונס דיון מיוחד בסוגיית הייבוא מטורקיה, בהשתתפות מנכ"לים של משרדי ראש הממשלה, האוצר, הכלכלה והחוץ, היועצים המשפטיים של המשרדים הרלוונטיים, נציגי המכס וגורמים נוספים. גורמי המקצוע נתנו סקירה מקיפה בנושא, כולל האפשרות של נקיטת צעדים כלכליים נגד טורקיה ולצידם - כל ההשלכות של הצעדים הנ"ל עבור הכלכלה הישראלית. 

בן גביר מאשים: "יש מי שחושב שאני לא מתאים לניהול המלחמה"
ברדוגו לא עוצר וטוען: "המדיניות של הגרי היא שמאל מובהק"

מסקנת הביניים די הורגת את הצעת סמוטריץ'. הצעד של הטלת מכס ברמה של 100% על הייבוא הטורקי עלול לפגוע פגיעה קשה בשורה של מפעלים בבעלות ישראלית שמייצרים היום בטורקיה עבור השוק הישראלי. כמו כן, הצעד המוצע עלול להכתים את ישראל כמדינה שלא מכבדת את ההסכמים הבינלאומיים בתחום הסחר.

בצלאל סמוטריץ' (צילום: אורן בן חקון פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: אורן בן חקון פלאש 90)

לצד זאת, המומחים העלו שורה של השלכות אפשריות נוספות, רובן שליליות עבור הכלכלה הישראלית. לאחר דיון ארוך, הוחלט שלא להחליט ולא להעלות את הנושא לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני. נקבע דיון נוסף לשבוע הבא, אך לפי שעה לא נראה כי יוזמת סמוטריץ' תבשיל לכדי אישור על ידי הדרג המדיני.

נזכיר כי על פי הצעתו של סמוטריץ׳, יבוטלו כל שיעורי המכס המופחתים החלים על סחורה המיובאת מטורקיה לישראל לפי הסכם לכינון אזור סחר חופשי בין מדינת ישראל לבין הרפובליקה של טורקיה. בנוסף, יוטל מכס על כל מוצר המיובא מטורקיה לישראל בשיעור של 100% מערך הסחורה בנוסף לשיעור המכס הקיים.