"תחילת הסוף": באופוזיציה ממשיכים לעקוב מקרוב ואפילו מאוד אחרי סערת חוק הרבנים, וכעת גם מסיקים מסקנות. גורמים בכירים באופוזיציה אמרו הבוקר (רביעי) ל"מעריב" כי זוהי "תחילת הסוף": "כך מתחילה התפרקות הקואליציה. זו הפעם הראשונה שאנשי הליכוד העזו למרוד בפומבי ובפועל - ולא רק בשיחות סגורות".

עוד אמרו כי "עד היום נתניהו הצליח להשליט סדר ולכופף את מפרי המשמעת אצלו בסיעה, אבל הפעם חברי הליכוד היו מוכנים ללכת עד הסוף - בהתנגדותם לחוק הרבנים של דרעי". נזכיר, כי אכן חוק הרבנים הוסר מסדר היום של הכנסת, לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבין סופית שלא יהיה לו רוב - לא בוועדת החוקה ולא במליאה.

"החרדים לא סומכים על נתניהו": למה בוער לש"ס להעביר את חוק הרבנים?

ועדת החוקה בנושא חוק הרבנים (צילום :דוברות הכנסת)

לטענת הגורמים המעורים בפרטים, למי שהיה תפקיד משמעותי בכך שהחוק ירד מסדר היום אלו ראשי הערים מהליכוד. הלילה, התנהלו מספר שיחות בין בכירי האופוזיציה לכמה מראשי הערים הנבחרים, וגורם בכיר במערכת הפוליטית סיפר ל"מעריב": "בשיחות סגורות הם אומרים שברור להם שבעוד חמש שנים נתניהו כבר לא יהיה ראש ממשלה, וכבר לא ראש ליכוד. הם רק נבחרו, יש להם חמש שנים בתפקיד, הם בשיא כוחם ופועלים באופן חופשי".

גורם בכיר באופוזיציה מוסיף על התחושות של ראשי הערים מהליכוד: "הם זועמים וטוענים שנתניהו דואג רק לעצמו, בעוד שהם דואגים לליכוד ביום שאחרי נתניהו. הם לא מוכנים להתכופף בפני ש"ס, לשרת את האינטרס של דרעי".

בנימין נתניהו וחברי סיעת הליכוד בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90 )
בנימין נתניהו וחברי סיעת הליכוד בכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90 )

"בבחירות לרשויות מקומיות אותם ראשי ערים מהליכוד נלחמו נגד המועמדים מטעם ש"ס, בערים רבות מועמדי ליכוד ומועמדי ש"ס היו בשני צדדי המתרס. היום הדבר האחרון שראשי ערים מהליכוד מוכנים אליו הוא שאריה דרעי ימנה להם רבני ערים", מסביר. "לכן, ראשי ערים הליכודניקים כה נחושים בהתנגדותם נגד חוק רבנים ושום פגישה עם נתניהו לא הזיזה אותם ולו במילימטר מהתנגדותם לחוק הזה".

מדובר בדיווחים שאמורים להדאיג את נתניהו, שכן צריך לקחת בחשבון שראשי הערים בליכוד הם קבלני הקולות הכי גדולים בפריימריז לרשימת המפלגה. גורמים בליכוד מספרים כי ראשי הערים התבטאו באופן מאוד ברור, וכל חברי הליכוד שמעו והפנימו את המסר שלהם, לפיו כל ח"כ מהליכוד שיצביע בעד חוק רבנים - לא יהיה חבר כנסת בכנסת הבאה.

מה באשר לחרדים?

בקרב הפוליטיקאים החרדים הלך הרוח בעקבות הכישלון הגדול של חוק הרבנים הוא שאין להם סיכוי להצליח עם חוק הגיוס. יחד עם זאת, ח"כים בליכוד שהעזו להתנגד לחוק הרבנים - יעזו להתנגד גם לחוק הגיוס אם יובא במתכונת המקובלת על החרדים.

לדרעי לא טוב ולא נכון מבחינה פוליטית להוביל למהלך שיפרק את הממשלה, ולפי ההערכות - הוא מעדיף שיהדות התורה יעשו את העבודה. גורמים באופוזיציה טוענים שהחרדים כבר הפנימו שנתניהו "לא יספק להם את הסחורה" בסוגיית חוק הגיוס: "מכאן הכיוון מאוד ברור", אומרים. "הם מבינים שנתניהו לא שולט במפלגתו, בליכוד לא סופרים אותו".

ההערכה היא שהחרדים פונים לכיוון של הקדמת הבחירות, מה שיקרה עד סוף כנס הקיץ - בחודש הקרוב. גורמים בכירים במערכת הפוליטית טוענים כי כבר יש מגעים בין החרדים עם האופוזיציה ושהם צפויים להתעצם בקרוב מאוד. החרדים ינסו לסכם עם האופוזיציה על תאריך מוסכם לבחירות מוקדמות, והתאריך שנידון כעת הוא סתיו 2024 - מיד אחרי חגי תשרי השנה.

אריה דרעי, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חוק הרבנים

כזכור, הצעת החוק, שמקודמת על ידי מפלגת ש"ס ונתמכת על ידי רוב סיעות הקואליציה המקורית, הייתה אמורה לעלות להצבעה בחודש מרץ האחרון. בין היתר, ההצעה תאפשר למנות יותר מאלף רבני ערים, יישובים ושכונות חדשים ולהגדיל את מספר הרבנים שמקבלים משכורת ביותר מפי שלושה. ההצעה תאפשר למנות 768 רבני יישובים נוספים ו-278 רבני שכונות חדשים, באופן שייתן לשר הדתות מיכאל מלכיאלי מש"ס שליטה במינויים אלה.

טלי גוטליב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
טלי גוטליב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

טרם ביטול ההצבעה, על רקע התנגדותם להעברת "חוק הרבנים", יו"ר הקואליציה אופיר כץ הודיע אתמול לחברי הכנסת טלי גוטליב ומשה סעדה כי הם יוחלפו בוועדת החוקה, וזמן קצר לאחר מכן, נודע כי השניים הודחו לצמיתות מהשתתפות בוועדה. בתגובה, תקפה גוטליב: "עוד לא יבשה הדיו על פרסומי הקודם והודיע לי ח״כ אופיר כץ שהוא מוציא אותי מוועדת חוקה. אין לו סמכות לעשות זאת בלי וועדת הכנסת אבל הוא עושה זאת בכל זאת".

כמו כן מבקר מפלגת הליכוד, עו"ד שי גלילי, כתב מכתב לבנימין נתניהו כנגד ההחלטה להדיח את ח"כ גוטליב וסעדה מחברותם בוועדת החוקה, וזאת נוכח חוסר סמכות פונקציונאלית בקבלת ההחלטה - וכן לאור הפרת כללי המנהל התקין במפלגה.