משבר חוק הגיוס: לאחר שהצביע בעד רציפות חוק הגיוס בהצבעה הטכנית שהתקיימה בשבוע שעבר, שר הכלכלה ניר ברקת הודיע היום (רביעי) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא יתמוך בחוק הגיוס במתכונתו הנוכחית "יחד עם ח״כים נוספים מהליכוד".

"כדי לנצח במלחמה צה״ל צריך עוד חיילים. בלי ניצחון בקרב אין מדינה ואין תורה", כתב. "כקצין בצנחנים שהוביל לוחמים לקרב תוך סיכון חיים, אני מצדיע ללוחמי צה״ל ומתחייב להיות ראוי להקרבה ולמסירות הנפש שלהם״.

"גם לנו יש בייס": החרדים מגבירים את הלחץ להעברת חוק הגיוס
איזנקוט על חוק הגיוס: "אין פתרונות קסם, ההצעות של סמוטריץ' הזויות"

במכתבו צירף ברקת את העקרונות שלטעמו נדרשים כדי שחוק הגיוס יזכה לתמיכה רחבה של עם ישראל. בין היתר, מציע ברקת שירות לכלל אזרחי המדינה – בהם גם האזרחים הערבים, התאמת מסלולי השירות לכניסתם של חיילים מהמגזר החרדי, והכרה חוקית בחשיבותו של לימוד התורה. 

מהליכוד נמסר בתגובה: "מצופה מניר ברקת לטפל ביוקר המחייה ולא לחפש תירוצים להפיל ממשלת ימין בזמן מלחמה".

הפגנת חרדים נגד הגיוס  (צילום: איתי רון פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד הגיוס (צילום: איתי רון פלאש 90)

בתוך כך, המפלגות החברתיות ממשיכות להפעיל לחץ על נתניהו להעביר את החוק שייתן פטור מלא מגיוס לצעירים חרדים. מוקדם יותר היום, פרסם עיתון "המודיע" החרדי מאמר מערכת ובו איום בפירוק השותפות של הליכוד והחרדים אם לא יעבור החוק. "חשוב שידעו כולם. גם למפלגות החרדיות יש בייס, שיש לו דרישות ויש לו עקרונות.

"נושא לימוד התורה של בני הישיבות היקר והכוללים – הוא העיקרון הראשון במעלה אצלם. הוא קיומי הוא בנפשנו ממש. חשוב שיידעו כולם, כי אם להם מותר לתעתע בהתחייבות גם במחיר הפלת הממשלה, הם לא ישארו לבד. מאז שנת תשל"ז גילו המפלגות החרדיות לויאליות לליכוד. ברוב הכנסת מאז, בלי המפלגות החרדיות – לא הייתה קואליציה (למעט פעם אחת שהוא לא היה צריך להן ואכן הותיר אותן בחוץ), גם בקדנציה הקודמת, גילו המפלגות החרדיות לויאליות מלאה, וכולם ידעו מהו הדבר הראשון במעלה מבחינתן".