על רקע סערת חוק הגיוס, כתבנו מתן וסרמן שוחח עם יעקב וידר, יו"ר הליכוד בבני ברק, חבר מועצת העיר וראש המטה החרדי בליכוד, אשר שיתף כיצד הוא רואה את הדברים.

ברקת יתנגד לחוק הגיוס: "יחד עם ח"כים נוספים מהליכוד"

את החברה הכללית שומעים היטב, מהם הקולות בתוך החברה החרדית לאור המתח סביב לחוק הגיוס?​
"יש כעס גדול על הצביעות המקוממת בכל הטיפול בנושא. הציבור החרדי חש שהוא עוד קרבן לרצון של מפלגות השמאל ושל בג"ץ שמתפקד כמפלגה פוליטית בשיתוף היועצת המשפטית, שמתנהלת כיו"ר האופוזיציה בפועל - להפיל את הממשלה. רק לאחרונה, הייתה כאן ממשלה אחרת והצבא לא פשט על פונוביז' ויז'ניץ וסלבודקה. אם זה נושא הראשון במעלה, מדוע זהו לא הנושא הראשון שפעלה הממשלה בו?

"ובכלל - מדוע לא נשמעת זעקתם הצדקנית על חוסר השוויון מול הציבור הערבי? זהו לא רצון לשוויון, אלא רצון לבחירות ועכשיו עכשיו עכשיו ובכל מחיר. פעם זו התנהלות דורסנית משפטית נגד נתניהו, פעם זה הצוללות, פעם זאת הקורונה, פעם זו הרפורמה המשפטית, פעם זו תפילה בהפרדה, פעם אלו שינויים זוטרים בחוקי הארנונה, פעם זה נושא החטופים שנעשה בהם לצערי שימוש פוליטי ציני ופסול - והפעם זה הגיוס.

"הטיעונים הקולניים והבוטים משתנים והמטרה בדיוק אותה מטרה. סוגיית הגיוס אינו נושא משפטי בשום צורה. זהו נושא פוליטי, שהציבור ורק הוא אמור להכריע בו ולא לובשי גלימות מורמים מעל ומעם - שלקחו לעצמם סמכות שאין בשום מדינה דמוקרטית ובלי שום אחריות".

ובכל זאת, יש פה בעיה גדולה שלא ניתן להתעלם ממנה - הנטל על הציבור הכללי גובר והציבור החרדי לא מתגייס לסייע במאמץ הצבאי.
"מסכים, ולכן אני כל כך מאוכזב מההתנהלות הדורסנית שהסיגה אחרונית את השינויים האדירים והמבורכים שהתקיימו בחברה החרדית וחיזקה את הקיצוניים ביותר. אני וחבריי פעילים בעידוד צעירים חרדים שאינם מוצאים את עצמם בישיבה, להתגייס לצבא ולצאת לשוק העבודה.

"בפעולות להגברת התעסוקה בקרב הציבור החרדי, העברתי החלטה היסטורית במועצת העיר בני ברק למתן הנחה למשרתי מילואים. בשיתוף פעולה עם רס"ן אודי טנא, יו"ר פורום משרתי המילואים בעיר, אני מקדם הנחה ללומדים באקדמיה ונאבק נגד ההתנהלות הרקובה של עסקני עיריית בני ברק למנוע שרירותית בהקמת מוסדות חינוך חרדים, שיחנכו ללימוד תורה לצד לימודי מקצוע וללא כל אפליה ושיש להם ביקוש עצום בקרב התושבים. אין ספק שמרבית מהילדים שילמדו במוסדות אלו ישרתו בצה"ל.

"אגב, קצב הצמיחה בקרב הלומדים החרדים באקדמיה הוא במספרים שאין דומה להם בשום מגזר בעולם. רבים מאוד מהילדים של אותם לומדים ישרתו בצה"ל. אגב, גם נגדם מנסים להיאבק בהסרת ההפרדה בכיתות, דבר שיביא לירידה דרסטית במספרי הלומדים".

בשבועות האחרונים אנחנו נחשפים להקצנה במסרים של הפוליטיקאים במפלגות החרדיות, להפגנות וחסימות כבישים, למודעות קיצוניות ברחובות הערים החרדיות. איך זה מתבטא עם כל מה שתיארת?​
"בדיוק על זה אני מדבר. ההתנהלות הדורסנית והמטומטמת, סליחה על הביטוי, מחזקת את הקיצונים ומפיחה בהם רוח חיים. הם זועקים - 'הנה אמרנו לכם, הם רוצים להטיל על כולנו שמד'.

"לפעמים נדמה שללפיד, גנץ, יאיר גולן ושותפיהם יש אינטרס זהה עם הקיצוניים ביותר בחברה החרדית וגם עם עסקני המפלגות החרדיות. לכל הצדדים יש אינטרס להבעיר את הרחובות, לייצר כעס והפחדה, שנאים ומדון בין אחים, מכיוון שזה משרת אותם פוליטית.

"ובתווך, הרוב המוחלט מהציבור הכללי והחרדי שמתנגד לזה ושרוצה בחיים משותפים ובניסיון להגיע להסכמות רחבות מתוך הבנה שכולנו אחים ולכולנו חשוב שתהיה מדינה יהודית חזקה ובטוחה. כל אלו שדורשים מעל כל במה להגיע להבנות עם האו"ם ועם ממשלים עוינים, ודורשים לבצע עסקאות והסכמים עם חמאס, חיזבאללה ואיראן - הם אלו שדורשים מלחמת חורמה באחיהם ומתנגדים לכל הבנה והסכמה עימם, איזה אבסורד".

אז מה יהיה?​
"אני פועל בכל כוחי לניצחון הרוב השפוי וקורא לכולם לפעול כך. בליכוד עשיתי חריש עמק בעניין וההבנה הרווחת בקרב רוב הליכודניקים שחייבים לקדם גיוס בהבנה ובחיבוק, ועם הרבה סבלנות ואורח רוח. הציבור החרדי הוא ציבור נפלא ומתוק. מספרי המתנדבים במד"א, איחוד והצלה, זק"א ובכל ארגוני הסיוע השונים בקרב המגזר החרדי לא פרופרוציונליים למספרם בחברה. זהו ציבור שאוהב לתרום יותר מכולם ולא רק שלוש שנים. חייבים להתנהל בחוכמה ובסבלנות ונראה בעזרת השם עוד ועוד חרדים לובשי מדים ולא רק בצה"ל".