לאחר שבוע פוליטי סוער מלא במשברים, מדומים לצד אותנטיים, השבוע לא מבטיח את אותה רמת מתח. הוא אפילו צפוי להיות כמעט משעמם עם סימני סטגנציה. שני דיוני גיוס נקבעו בוועדת חוץ וביטחון במסגרת העבודה על החוק - אירוע שילווה אותנו גם בשבוע הבא ואולי גם בשבוע שלאחר מכן. ציטוטים עסיסיים וויכוחים קולניים אולי ייצאו משם, אך לא בשורות גדולות.

מספר חברי הוועדה שהתבטאו בקול רם וברור, הכי און רקורד שיש, כי לא יתמכו בחוק, אלא אם כן ישונה בצורה משמעותית ויצואם לצורכי צה"ל ולא לצורכי החרדים  - גדל וכעת , אם שופטים לפי האמירות, אין רוב לחוק במתכונתו הנוכחי. החרדים מצידם לא מראים סימני התגמשות. בעיקר הם מראים את סימני הפנמת המצב. ההבנה כי אחרי 7.10 הזמנים השתנו ללא היכר ולא מסתמנת היתכנות להסדרת נושא הגיוס כפי שזה קרה שנים רבות, בכיפופי ידיים ובהבנות קואליציוניות שקטות.

היערכות בקונגרס לקראת הנאום: מ"לא רצוי", מעמדו של נתניהו הסלים ל"מעלה חרדה" | דיווח
"נתניהו איתנו על מלא": התוכנית הסודית של סמוטריץ' ביהודה ושומרון נחשפת

יצחק גולדקנופף, בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
יצחק גולדקנופף, בנימין נתניהו (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

היום השאלה מבחינת החרדים היא לא "האם נקבל חוק גיוס שנוכל לחיות איתו" (התשובה היא "לא"), אלא - מה עושים בעקבות כך. או, במילים אחרות: האם המפלגות החרדיות תסבולנה את המצב של קידום חוק גיוס "רע" בעיניי ציבורם, בעודו ממשיך להיות חלק מהממשלה שמקדמת אותו, או שמא יוחלט כי החרדים לא יהיו שותפים למעשה המכונה בעיתונות המגזרית "הרס עולם התורה".

עד כה החרדים נמנעו מלהתבטא לאן פניהם מועדות - ולא במקרה. בימים הקרובים בג"ץ צפוי לפרסם את החלטתו בנוגע לעתירות שהוגשו נגד המשך המימון של בני הישיבות על רקע היעדר פתרון גיוס. בהנהגה החרדית הוחלט להמתין לפסיקת בג"ץ ובהתאם אליה לגבש את הצעדים הבאים.

אריה דרעי, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי, בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אם המימון לא יופסק - אפשר יהיה לומר כי חלף האיום המיידי על יציבות הממשלה. גם אם דיוני הגיוס בוועת חוץ וביטחון יימשכו ולא יבשילו לכדי אישור חוק מתוקן - אזי הכנסת תצא לפגרת הקיץ ומימון הישיבות יימשך "על אוטומט". המצב יהיה קשה הרבה יותר אם המימון ייפסק בהחלטת השופטים. אך גם התסריט השלילי הזה כבר לא מסתמן כתחילת סופה של הממשלה (כל אף שבעבר הלא רחוק החרדים טענו כך). הלילה קבוצה של רבנים חרדים בולטים יצאה למסע מיוחד של גיוס כספים בארצות הברית לטובת הישיבות. היעד: 116 מיליון דולר.

מטרת הרבנים היא לגייס את הכספים עבור ״קרן עולם התורה״ שהוקמה לאחר החלטת בג״ץ על-מנת לסייע לאותם מוסדות חינוך. לדברי בכיר חרדי ל'מעריב': "אין לחרדים אינטרס להפיל את הממשלה, מי שטוען כך, לא מסוגל להסביר מדוע החלופות טובות לנו יותר. אם בארצות הברית יגויס סכום מכובד עבור הישיבות שיכסה את הפער שיווצר לאחר שיופסק מימון המדינה - נראה כי לא נמהר להפיל את הממשלה, נחזיק כמה שיהיה אפשרי".