ראש הממשלה בנימין נתניהו התארח הערב (ראשון) בערוץ 14 בפאנל 'הפטריוטים' בהגשת ינון מגל, זאת לאחר שהיה צפוי להשתתף ביום חמישי האחרון, כידוע, מדובר בראיון הראשון של נתניהו לכלי תקשורת ישראלי מאז פרוץ המלחמה לפני כ-8 חודשים. 

"זה עליך": עובדי חדשות 13 ממשיכים במחאה ושולחים מסר ברור לבכיר בערוץ
גיא פלג על התקרית של יולן כהן: ״מפעילים כוח שלא לצורך ומקבלים קידום"

במהלך הראיון, התייחס נתניהו לשלל הסוגיות שעל סדר היום הביטחוני והפוליטי, בהם: המלחמה בדרום הנמשכת תקופה ארוכה, המשך ביחסים המתוחים עם ארה”ב וממשל ביידן, ההסלמה בצפון מול חיזבאללה, בג”ץ חוק הגיוס, העימותים בממשלה ועוד.

כשנשאל על ידי מגל האם הוא מספיק חזק כדי לסיים את הלחימה ולהגיע ל"ניצחון מוחלט", השיב: "אני חזק משום שעם ישראל חזק. אנחנו במלחמה מול שבע חזיתות. השליט של איראן, חמינאי, מצייץ פעמיים ביום: 'אנחנו נשמיד את ישראל'. אני מאמין בכוונה שלו - אבל מאמין גם ביכולת שלנו למנוע את ציר הרשע.

"צריך להשקיע הרבה יותר בביטחון, ייצור עצמי, ודבר פשוט: לשנות את תורת הלחימה אבל לפני כל דבר אחר: חייבים לנצח את הזרוע שביצעה בנו את הטבח הזה". 

עוד הוסיף: "גם כדי שיראו ויראו ושככה ייעשה למי שטובח ביהודים ואזרחי ישראל. אני מחויב לניצחון הזה רוב גדול בעם אני בטווח מעוניין בניצחון ואני בטוח שאנחנו ננצח לא פחות מזה".

ינון מגל אמר כי הוא רואה כותרות בעיתונים שצה"ל יוצא עוד 2-3 שבועות אחרי שיגמר המבצע ברפיח, ואת הדרישה להפסיק את המלחמה, ולקיים עסקת חטופים כדי להתפנות לצפון, ושאל את ראש הממשלה לאן הולכים אחרי המבצע ברפיח? מה התוכנית?. בתגובה, ענה נתניהו: "יש לנו מטרות למלחמה. הבאנו 136 חטופים. עלינו לחסל את היכולות הצבאיות ושלטוניות של החמאס, וזה נעשה רק מתוך השטח. זה לא אומר שהמלחמה עומדת להסתיים, אלא שהמלחמה בשלב העצים שלה תסתיים". 

על החטופים אמר: "אם נוכל, נעשה את זה בדרך מדינית או צבאית. נחזיר את כולם הביתה, ואת כל תושבי הצפון. סיום השלב העצים - עד חודש. אני מסרב להשאיר את החמאס". 

הפגנה למען עסקת החזרת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען עסקת החזרת החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך אמר על המלחמה כי "זו מלחמה מסוג אחר. ארה"ב שהיא המעצמה החזקה ביותר בעולם, יחד עם קואליציה של 64 מדינות, לקח לה שנים להילחם בטרור של דאעש עד שהכריעה אותו. צה"ל ביצע דברים מדהימים.כשהגענו לרפיח, צה"ל בא ואמר 'יש לנו כאן מערך תת קרקעי ענק וצריכים לחסל אותו'. אני אישרתי להם את זה, אבל אמרנו שאת רפיח צריך לחסל, את כל הגדודים. כאן הייתה התנגדות ברורה של הקהילה הבין לאומית". 

כשנשאל האם אנחנו עומדים בפני קטסטרופה בצפון, השיב: "לא. אנחנו יודעים שיש להם מטרות, אנחנו עוסקים בהגנה ייחודית עליהם. אנחנו ערוכים לאפשרות הזו. ההסכם הוא לא הסכם על הנייר. הוא לא מעניין, אלא התרחקות והרחקה של החיזבאללה, הרחקה פיזית שלהם ואח"כ נצטרך לאכוף אותה. אנחנו חייבים להחזיר את התושבים הביתה, אנחנו דואגים לזה. בצד האזרחי השקענו מיליארדים. עכשיו מיניתי אחראי על המנהלת".

שריפה בפאתי קרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
שריפה בפאתי קרית שמונה (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

על האיראנים אמר: "לא בלמנו אותם. אנחנו מחויבים לעצור אותם. איראן עכשיו הוסיפה לאיום הגרעין את טבעת החנק. גילינו הרבה דברים בפעולה בעזה על הפעולה של איראן. ככל שמגלים את הדברים, ברור שצריך לטפל גם בזרוע המידית שפעלה נגדנו אבל גם לבלום את הציר במקומות אחרים". 

על השאלה מה הוא עושה כדי ללכד את העם, ענה: "מול ההתלכדות של האויבים מבחוץ, צריך להבין שהאויבים לא מבפנים. הייתי באזכרה של חברי אלטלנה, חזרתי על מה שמנחם בגין אמר. עוד אני אומר זאת ושומע את הזמבורות מהדשא, שומע קריאות נאצה ורצח. זה הזמן לגדלות ואחדות, ואני מאמין שרוב העם מבין את זה. פעם אחת זה על הקורונה והרפורמה, כל פעם משנים כוונה, אבל המטרה שלהם זה להקים ממשלת שמאל שתקים מדינה פלסטינית, יש להם אג'נדה קבועה". 

על התוכנית של היום שאחרי: "בניגוד למה שאומרים, התחלנו לעשות את היום שאחרי ביום השני של המלחמה. המועצה לביטחון לאומי תחת הנגבי לבקשתי קיימה פגישה ייעודית בעניין. ברור לחלוטין שתהיה שליטה צבאית לטווח הנראה לעין, אין גורם אחר. שליטה ופירוד צבאי מתמשך ע"י מדינת ישראל וצבא הגנה לישראל. אבל היינו רוצים לייצר גם מנהל אזרחי עם גיבוי חיצוני כדי שננהל את ההומניטרי וגם את הניהול האזרחי של הרצועה".

עוד הוסיף: "צה"ל בא לפני 5 חודשים, אמר 'בוא ניקח חמולות', לקחנו אותן ולא לקח הרבה זמן והחמאס חיסל אותם. עכשיו הצבא בא עם רעיון אחר, שלא אפרט עליו, ולעשות את זה באופן מדורג, ואני חושב שהדבר הזה חיובי. האם יש לנו את התוכנית? בסוף צריך פירוז צבאי, להקים מנהל אזרחי. אני לא מוכן להקים שם מדינה פלסטינית, זה אני לא מוכן".

"אני חושב שאנחנו צריכים שליטה צבאית, ואם צריך שנהיה במקומות שונים ברצועה, נהיה. עניין ההתיישבות לא ריאלי. אני מאמין שצריך להוביל את המלחמה למטרות ריאליות".

על שר הביטחון והרמטכ"ל אמר: "אני מאמין שכל אחד עושה כמיטב יכולתו. אמשיך להוביל יחד איתם. מצפה שכולם ירתמו למשימה משותפת לניצחון. בסופו של דבר, אני לא אפרט, כי זה נעשה בתוך חדרים סגורים. בסוף אני מחליט, והקבינט מגבה. צריכים להמשיך בכל הכוח לאותם יעדים. אני חושב שמי שצריך ללכת הביתה זה סינוואר. צריך לפטור אותו ואת מוחמד דף מהעולם. בזה צריכים להתרכז".

הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

על נושא האמריקאים והחימושים אמר: "אני מעריך את המאמץ של הנשיא ביידן ושל הממשל בתחילת המלחמה. עזרו לנו גם ברוח גם בחומר. אבל לפני כארבעה חודשים, כשהתברר שהולכים לרפיח, ראינו עצירה דרמטית. כולם שואלים לא מדברים על זה? מדברים על זה, גם בחדרי חדרים וגם דיברנו בדרגים השונים. קיבלנו כל מיני הסברים, אבל לא קיבלנו כלום. יש לי ניסיון מול ארה"ב. לא עשיתי את זה בקלות דעת ולפי מה ששמעתי מדרמר ומצחי הנגבי, יש תקווה ויש סיבה לחשוב שהדבר ייפתר בזמן הקרוב".

כשנשאל על ה-6 באוקטובר, אמר: "יש זמן די והותר עם סיומה של המלחמה העצימה הזו לדון בדברים האלו. זה לא הזמן. כל אחד נושא באחריות מסוימת. תדע שיהיה זמן לדון בכל הדבר הזה, לגדוע את החמאס".

על השאלה האם לדעתו המחאה והסרבנות והפגיעה בכלכלה הובילו למלחמה, השיב: "אני חושב שהסרבנות היא אסון. התרעתי לפני זה שזה יוצר סדק בחברה הישראלית ואשליות וציפיות אצל האויבים. הסרבנות, אי ההתייצבות, כל המילים המכובסות, זה אסון שזה בא ועדיין בא מהשמאל ואסון שזה בא מהימין. אין סרבנות. בוודאי שהמחאה לא הרחיקה, אבל היום אנו יודעים הרבה יותר ממה שידענו לפני כן. צריך להבין שעומדים מול אויב שמטרתו להשמיד אותנו".

מחאה נגד הממשלה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
מחאה נגד הממשלה (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

"אני חושב שהמחאה הייתה גורם. זה גורם חשוב אבל לא המרכזי - שזה תאוות הרצח והרצון להשמיד את העם היהודי ויש להם תוכניות, מעבר לזה אדבר על זה בקונגרס. מצפים לעזרה הזו כי נלחמים מלחמה היסטורית. הם יפסיקו כשהם יתקלו בקיר ברזל של התנגדות". 

על הטענה כי צה"ל הזהיר אותו מפני המתקפה, אמר: "בכל הארבע האזהרות האלה לא נאמר שתהיה מתקפה מצד החמאס אלא להפך. הבהירו שהחמאס מורתע. אני אמרתי שיש סכנה גדולה למדינת ישראל".

על גנץ ואיזנקוט אמר כי "הם עשו דבר שלא יעשה - יצאו מהממשלה בעיצומה של מלחמה, וזו לא מלחמה קטנה - היא עם שבע חזיתות. הם מכירים, הם דיברו על מחויבות, מי עושה את זה?".

גנץ ואיזנקוט (צילום: פלאש 90)
גנץ ואיזנקוט (צילום: פלאש 90)

על חוק הרבנות וחוק הגיוס אמר: "אני חושב שלא היה מקום להעלות את זה, אף על פי שהיה בהסכם קואליציוני וזה לא המצאה. לכן הסרתי אותו - חשבתי שצריך להתמקד כרגע בחיוני לניצחון והאחדות. לדעתי חוק הגיוס הוא מאחד - זו הזדמנות היסטורית. אלפים מוכנים להתגייס דווקא לאחר המלחמה. החוק הוכן על ידי משרד הביטחון תחת הנהגתו של בני גנץ והחוק הזה באמת משאיר לימודי תורה לאלו שתורתם אמונתם, אבל הוא מגייס אלפים רבים וזה מה שהשתנה בעקבות המלחמה - לא החוק, אלא הנכונות של הציבור החרדי שלא היה מוכן לשמוע על החוק לפני זה".

"היכולת של צה"ל לקלוט אותם לא השתנתה באופן מהותי. החוק מהווה הזדמנות היסטורית לגשר על הפער, וחושב שהוא גורם לאחדות. הייתי מצפה שיאיר לפיד יתמוך". 

כשנשאל האם הוא חושב ששותפיו החרדים יפרקו את הממשלה, השיב: "אני חושב שאף אחד לא ימהר להפיל את הממשלה. זה יהיה אות קין על המצח של מי שיעשה את זה. זו לא רק ממשלה באמצע מלחמה, אלא ממשלת ימין, ואם הממשלה הזו תיפול, תקום ממשלת שמאל שתקים מיד ממשלה פלסטינית. מדינת טרור פלסטינית. יקדמו כל מיני חוקים, יסתמו את הפיות שלכם, האולפן הזה ייסגר".

על המצב הכלכלי: "דיברתי עם שר האוצר. אנו עושים מאמץ גדול, הכלכלה שלנו יותר חזקה ממה שחושבים. בין השאר בגלל הרפורמות שהובלתי, אבל היא נאנקת תחת העול של המלחמה. הפתרון החשוב ביותר זה השגת הניצחון, ומהר ככל האפשר וצעדים שעוד יפורטו בהמשך".

מאז החלה המלחמה לפני כ-8 חודשים, נתניהו נמנע מלהתראיין לכלי תקשורת ישראליים וכעת זו הפעם הראשונה שבה ישתתף בתוכנית טלוויזיה ישראלית. כזכור ראש הממשלה היה צפוי להשתתף בתוכנית ‘הפטריוטים’ שבוע שעבר ביום חמישי, ומסיבות שונות בוטלה הגעתו ברגע האחרון, כעת הגעתו נקבעה מחדש והוא אכן צפוי להגיע.