לצד הדיון בקידום חוק הגיוס, ועדת הכנסת אישרה היום (שני) את בקשת הממשלה לקדם את הצעת החוק לדחיית גיל הפטור משירות מילואים בהליך מזורז. החקיקה צפויה לעלות בהמשך היום לאישור בקריאה ראשונה. נוסח החוק המעודכן להצעה מתייחס לעובדה שמדובר בהוראת שעה למשך שלושה חודשים נוספים בלבד, עד סוף ספטמבר 2024.

הארכת גיל הפטור שירות המילואים: כמה כסף זה הולך להעלות למדינה?  
אפילו ינון מגל התכווץ בכיסא כשהפנים שנתניהו לא כשיר לנהל את המלחמה | מיקי לוין

יאיר לפיד על חוק הגיוס (צילום: דוברות ח"כ)

הקואליציה מתכננת לסיים את כל שלבי החקיקה עד סוף השבוע, לאור העובדה שהתקנות יפוגו בסוף החודש, וללא אישורן מחדש, צה"ל עלול להתקל בבעיית כוח אדם.

ההצעה מבקשת להעלות בשנה את הגיל שבו יינתן הפטור משירות מילואים מחמת גיל בכל קטגוריות הגילים הנקובות בחוק שירות הביטחון, כך שחייל מילואים שאינו קצין ישרת עד גיל 41 (במקום 40), יוצא צבא קצין ישרת עד גיל 46 (במקום 45) והמשרתים בתפקידים מיוחדים, שאותם קבע שר הביטחון, ישרתו במילואים עד גיל 50 במקום 49.

במהלך הדיון היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, מתחה ביקורת על בקשות הפטור של הממשלה: "הבקשה הזו מקוממת במיוחד משום שמגיעה ברגע האחרון, ומשאירה יומיים עבודה לכנסת ולוועדה. זה זלזול בכנסת, במעמדה וביכולתה לעבוד, ובפרט אחרי שבוועדת חוץ ובטחון לא הסכימו לתת את ההארכה לשנה בעבר. אין מקום לתת פטורים מכל הקריאות בהצעה הזו. ככל שיינתן פטור מקריאה ראשונה, על מערכת הביטחון והצבא לתת בוועדת חוץ וביטחון בעצמם את כל הנתונים על הקבוצה, על הצרכים, על חלופות שנשקלו בהליך הממשלתי - בלי אלה, מבחינתי, יהיה הליך חקיקה לא תקין".

כזכור, גם היועמ״שית גלי בהרב-מיארה מתחה ביקורת על קידום החוק, שמכביד את נטל שירות המילואים, בטענה כי הוא מעמיק את אי השוויון בנטל, בה בעת שהממשלה לא מקדמת חוק גיוס מעודכן שפועל לגיוס תלמידי הישיבות החרדיות. במהלך הדיון בוועדה, חברי כנסת בדיון מתחו ביקורת קשה על קידום ההצעה במקביל לקידום הפטור מגיוס למגזר החרדי.

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר במהלך הדיון: "בממשלת ישראל יושבת קבוצה של מנותקים. ההצעה אומרת שמי שמשרת, ישרת עכשיו יותר, בעוד שיש קבוצה גדולה של אנשים שחייהם ממשיכים כמעט כרגיל. במקום לבקש מאנשים לבוא ולתרום למדינה, היא גורמת להגדלת הנטל על המשרתים שיקרסו. זה דבר בלתי מתקבל על הדעת".

מנגד ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) ביקש להפריד את שתי הסוגיות: "צריך להפסיק את השיח הפופוליסטי הזה. לכולם ברור שגם אם מחר בבוקר יגויסו כל החרדים והערבים, החוק הזה עדיין נדרש כרגע כי לא יספיקו להכשיר אותם".