ח"כ רם בן ברק ממפלגת "יש עתיד" התראיין היום (שני) לתוכנית "איפה הכסף" של ענת דוידוב ברדיו 103fm על רקע פרסום ההחלטה הפורמלית של ועדת הצוללות. על מסקנות הוועדה, אמר: "לא הופתעתי. ועדת החקירה הזאת לא הוקמה בחלל ריק, אלא לאור חשד סביר שקרו דברים שלא כשורה". עוד אמר כי הוא מקווה "שהוועדה תדגיש איך היה צריך להתנהל. אין ספק שהעסק לא עבד".

"ראית שגם ראש הממשלה, גם ראש המל"ל, מפקד חיל הים ושר הביטחון דאז, בוגי יעלון,  עשו פעולה לא מתואמת, והדבר מאוד חמור. לא יודע אם המאזינים מבינים את כמות הכסף שנשפכות שם, כשכל החלטה יכולה להביא מאות מליונים של הפרשים".

נתניהו ויוסי כהן צוללים? כך הם יושפעו מהמסקנות החמורות של ועדת הצוללות

הוא המשיך והסביר: "הייתה התנהלות סביב נושאים מאוד רגישים ללא עבודת מטה מסודרת, בחלק מהמקרים ללא סמכות. אנשים מחליטים ופועלים על דעת עצמם משיקולים שצריכים להתברר, ולא עוסקים בעבודת מטה מסודרת. מי שאמור להחליט אם יש צורך בכלי כזה או אחר הוא הצבא. מי שצריך לעשות את עבודת המטה הוא משרד הביטחון. הוועדה לא מבינה למה אנשים בחשו בזה, ומה הסיבה שבחשו בזה".

נתניהו מסעת חטופים (צילום: תומר אפלבאום)
נתניהו מסעת חטופים (צילום: תומר אפלבאום)

על ראש הממשלה, אמר: "ועדת מרון קבעה דברים נחרצים נגד ראש הממשלה. על פי מירון הוא התרשל בצורה חריגה. 7 באוקטובר קרה אחרי מירון, ועכשיו מדברים על ועדת חקירה הממלכתית. לצערי הרב ועדות קמות ועושות את המסקנות שלהן".

"כתוב פה שעל פי החשד ראש הממשלה פוגע בביטחון מדינת ישראל. זאת רעידת אדמה. אז מה הוא אומר לנו היום? שהוא יודע יותר טוב מכולם ותראו שהוא צודק. הוא היה צריך להשעות את עצמו עכשיו, לשכור עורך דין. אנחנו לא מדינת חוק ממזמן. אין חוק במדינת ישראל. אני מקווה שאני טועה, אבל על פי ההיסטוריה של עשרים השנה האחרונות לא יקרה שום דבר", אמר.

"בוועדת מירון נכתב בצורה מפורשת שראש הממשלה התרשל בביצוע תפקידו. היא גם אמרה עכשיו במקרה של הצוללות. היועצת המשפטית לממשלה? – אין לה מעמד", המשיך.

ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
ועדת החקירה לאסון במירון (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

נזכיר, כי בוועדת הצוללות נכתב שראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל אזהרה מפני שהוא עלול לעמוד בפני השלכות במידה והוועדה תגיע למסקנה כי הוא קיבל החלטות הרות גורל בסוגיות של ביטחון המדינה ובניין הכוח של צה"ל, ללא תהליך סדור, ובכך סיכן את ביטחון המדינה ופגע ביחסי החוץ ובאינטרסים כלכליים של המדינה.

בוועדת מירון, הוטלה על נתניהו אחריות אישית לאסון, והוחלט שלא להמליץ המלצה אופרטיבית בגלל האופי הייחודי של התפקיד. עם זאת, נכתב: "מסקנתנו היא שיש יסוד סביר לקבוע שנתניהו ידע כי אתר קבר הרשב"י מטופל במשך שנים טיפול לקוי, וכי הדבר עלול ליצור סיכון להמוני המבקרים במקום, בפרט בל"ג בעומר. גם אם, לשם הזהירות, נניח כי לנתניהו לא הייתה ידיעה של ממש בעניין, בנסיבות הדברים היה עליו לדעת זאת".

 הפגנה לפתיחת ועדת הצוללות מול משרד רה''מ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
הפגנה לפתיחת ועדת הצוללות מול משרד רה''מ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

נזכיר, כי ועדת הצוללות בודקת רכישה של ספינות סער שהיו אמורות להגן על אסדות הגז ועברו שינוי ייעוד לאחר מכן. קידום רכש הצוללות הוגדר על ידי הוועדה ככזה ש"גרם הפסד כלכלי למדינת ישראל שנאמד במיליוני שקלים". בנוסף בודקת הוועדה ניסיון על ידי ראש הממשלה נתניהו לקדם, באמצעות המל"ל, רכש ספינות נגד צוללות, שנבלם על ידי צה"ל ומשרד הביטחון, וכן ניסיון להפריט את מספנות חיל הים והסכמה למכירת צוללות למצרים, שטופלה באופן "לא מסודר ולא מאורגן".