העיתונאית והמגישה חן זנדר (חדשות 13) ראיינה את איש העסקים וזוכה פרס ישראל ליזמות וחדשנות, איל וולדמן היום (שלישי) ב"כנס הרצליה" באוניברסיטת רייכמן. ווולדמן איבד את בתו ובן זוגה בשבעה באוקטובר, במסיבת הנובה, וכך גם זנדר, שאיבדה באותה מסיבה את אחותה

זנדר פתחה בשאלה ביחס למהומה סביב זכייתו של ווולדמן בפרס ישראל. כזכור, לאחר שנודע כי נבחר ווולדמן לזכות בפרס, ניסה שר החינוך יואב קיש לבטל את זכייתו ואת עצם הענקת הפרסים לשנה זו. זאת ככל הנראה מתוקף הביקורת הנוקבת ששטח ווולדמן על הממשלה והחלק שלקח במחאה כנגד הרפורמה במערכת המשפט. ניסיונו של קיש נכשל, אך זכור כמקרה מביש בו ממשלת ישראל מוכיחה עד כמה קשה לה לקבל ביקורת.

הפרצה שהשאיר בג"ץ: כך ניתן להתחמק מגיוס מלא של החרדים  
טלי גוטליב מתגרה ביועמ"שית: "אי אפשר להזמין אותי לחקירות"   

השר יואב קיש מעניק לאייל וולדמן את פרס ישראל, 2024 (צילום: מישל אמזלג)
השר יואב קיש מעניק לאייל וולדמן את פרס ישראל, 2024 (צילום: מישל אמזלג)

עד כמה זה עדיין יושב עלייך היום?
"זה כבר מאחורי מזמן, לא מתעסק בזה. אני חושב שהדבר הכי קשה היום זה שאותה ממשלה שגרמה לאסון הכי גדול במדינה עדיין יושבת בכסא שלה. ממשלה ימנית קיצונית. אין אף נושא אחד שהממשלה מנסה לטפל בו והולך לכיוון חיובי. אנחנו צריכים ללכת לבחירות ושהעם יקבע שוב מי תהיה הממשלה הבאה. ואני חושבת שהנאום של יאיר לפיד הוא נאום נכון. אני חייב להזכיר - אנחנו יושבים פה באולם ממוזג, אבל צריך לזכור שיש עשרות חטופים שנמקים עכשיו בעזה ואנחנו לא עושים כלום כדי להחזיר אותם. אנחנו חייבים לעשות הכל להחזיר את החטופים ולדאוג קודם הם ואחר כך להתקדם הלאה". 

מה אתה עושה בימים אלה? בשביל להתמודד עם מה שמעסיק אותך ובין היתר להחלפת הממשלה.
"אני עובד מאחורי הקלעים, אנחנו עושים מספר דברים. המטרה היא בסך הכל להיות חיוביים. אנחנו לא רוצים לפגוע באף אחד, לא במגזר החרדי - שיהיה שוויון. אני התגייסתי למילואים ואני חושב שזה חשוב יחד לחלוק בנטל, ואני מוכן לחזור למילואים גם כן. החרדים צריכים להבין שזה לא בא במטרה לפגוע בהם. גם בתורה כתוב 'חייבים להגן כשיש מלחמת צדק'״. 

יש דיבור על הקמת מפלגה פוליטית שבה אתה שותף - ספר לנו על זה:
״אני אישית הייתי פחות מעוניין ללכת לפוליטיקה וזו לא שאיפת חיי. אבל אם באמת נראה שאין מצב להקים פה ממשלה ראויה אז יכול להיות שלא תהיה ברירה ונצטרך ללכת לפוליטיקה. אלה המילים שלי ואני עומד מאחוריהן. אני מקווה שיהיו אנשים מספיק ראויים להנהיג את המדינה הזו ואנחנו נשאר בחוץ. אבל אם לא תהיה ברירה אז נאלץ להיכנס״.

אז אתה לא תשתף אם יש לך כבר מגעים?
״אני קודם כל מתרכז בדבר אחד - לפזר את הכנסת. ברגע שזה יקרה יהיו שלושה חודשים ובזמן הזה אני מניח שיהיו גופים חדשים שיקומו, גופים בריאים ונכונים. ואז באמת נוכל להגיע, דרך בחירות, לממשלה מתונה לא קיצונית ימנית או שמאלית. אלא משהו באמצע שיכלול את המנעד הרחב של הציבור ונוכל להקים פה ממשלה טובה למדינה הזו. אני מאוד מפחד. אנחנו בהדרדרות אסור לתת לקיצוניים לדרדר אותנו למטה". 

כמה מטריד אותך שגם וועדת חקירה ממלכתית תעלם מהשולחן:
״אנחנו עוד מעט מגיעים לתשעה חודשים מהאסון הנורא. אנחנו חייבים להתחיל לחקור, אסור לתת לזה להיעלם ולהישכח. אנחנו צריכים להקים וועדת חקירה ממלכתית היום".

וולדמן הוסיף: "זו לא ועדת חקירה נגד הממשלה, לא נגד הצבא אלא חקירה ממלכתית שבאה לחקור לנו, כמדינה איך האסון הזה הגיע. המטרה היא להבין את העובדות ולהגיע למסקנות אחרי זה. וכל יום שעובר אנחנו שוכחים דברים ולכן צריך להקים בהקדם וועדה. אני לא מבין למה ראש הממשלה מקים וועדת חקירה ממלכתית זה אינטרס של כולנו". 

השכול ליווה אותך במהלך חייה, אבל בשבעה באוקטובר איבדת את הבת הקטנה שלך ואת בן זוגה. מה למדת על עצמך מאז?
"אני רוצה לדבר על דברים אחרים. היו לי שמונה חברים שנהרגו במהלך מבצעים כאלה ואחרים במרוצת השנים, וגם דוד שלי. אני חושב שאנחנו צריכים לצערי להגיע לעסקה עד כמה שזה כואב וקשה. כשאתה עושה משא ומתן שני הצדדים יצאו קצת דפוקים".

גם אתה חיכית לטלפון מראש הממשלה כמו יזהר שי?
"לא. היה לי ברור שלא יתקשר. אבל אני רוצה להגיד שנפגשתי מנהיגי מדינות באירופה וקיימנו שיחות מאוד פוריות לגבי עתיד המדינה. אני רוצה גם להגיד לכולכם משהו חשוב: דיברתי עם שני חברים אמרתיים והם חושבים ובטוחים שחיילי צה״ל אונסים והורסים בתים לחינם בעזה. ולא יעזור מה שנגיד - זה מה שהם יחשבו. אי אפשר ללכת מולם ראש בראש כי זה מה שהם סופגים. אז אנחנו צריכים ללמוד את הדרך ולהביא אותם לעבוד איתי כדי להגיע למה שאני רוצה והם רוצים להגיע ביחד".