על רקע ההחלטה הדרמטית שפורסמה הבוקר (שלישי) על ידי בג"ץ, לפיה יש לגייס את החרדים באופן מידי, ועדת חוץ וביטחון ממשיכה בדיונים על חוק הגיוס כאשר לוח הזמנים הפרלמנטרי הדוחק, זאת לאור הכוונה של הקואליציה לאשר את החוק באופן סופי עד תום כנס הקיץ בעוד כחמישה שבועות.

כזכור, בדיון שהתקיים אתמול הצהיר יו"ר הוועדה, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), שבשבוע הבא יוזמנו נציגי צה"ל במטרה שיציגו במדויק בפני הוועדה את צרכי הצבא ואת יכולת הקליטה והגיוס. לדבריו נתונים אלו הם שצריכים להתוות את נוסח החוק הסופי על מנת שיהיה מוסכם על כל חברי הכנסת, ולא השאיפות של החרדים למקסימום פטור. אך לצד זאת, יש לשים בצד את הרצון לשוויון מלא בנטל והדרישה לגיוס מלא של כל תלמידי הישיבות בטווח הזמן המיידי.

בג"ץ קבע דבר פשוט: מי שמתנהל בצורה לא חוקית - זה יהיה גזר דינו   
נתניהו והחרדים קנו לעצמם זמן יקר - אבל הפור למעשה כבר נפל  

יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

למעשה, פסיקת בג"ץ העדכנית בהחלט מאפשרת את התכנית של יו"ר הוועדה אדלשטיין, לאחר שגם השופטים נמנעו מקביעת יעדי גיוס מפורטים, והשאירה את סוגיית תכניות הגיוס המדורגות לשיקול הדעת של מערכת הביטחון.

הערכה היא שאדלשטיין שואף לרתום לאישור החוק גם נציגים בקרב חברי הוועדה מטעם האופוזיציה, כדי שלא להישען על התמיכה של כלל חברי הקואליציה, ובפרט הנציגים של הסיעות החרדיות.

בוועדת חוץ וביטחון חברים 17 חברי כנסת: תשע מטעם סיעות הקואליציה ועוד שמונה מסיעות האופוזיציה. בהנחה ששני הנציגים החרדים, ינון אזולאי מש"ס וישראל אייכלר מיהדות התורה, ייעדרו או אפילו יתנגדו להצעה שתתגבש בוועדה בגלל מכסת גיוס 'גבוהה מידי', את חוק הגיוס יהיה ניתן להעביר רק בתמיכת חברי האופוזיציה, שיאלצו לספק "רשת ביטחון" לקואליציה. וכך גם יסייעו בשמירה על יציבותה ואף יאריכו את כהונתה, צעד לא שיגרתי לחברי אופוזיציה.

מחאה חרדים בירושלים (צילום: פלאש 90)
מחאה חרדים בירושלים (צילום: פלאש 90)

נכון לעכשיו, העמדות בין חברי הוועדה מהאופוזיציה לא אחידות, כאשר כבר כעת חלקם מוכנים לשקול תמיכה בחוק הגיוס החדש - כל עוד באמת יעמוד בדרישות מערכת הביטחון וייקבעו במסגרתו מנגנונים ברורים לגיוס - שימנעו את עיכוב ביצוע החוק ומריחת זמן.

האופוזיציה בוועדה בנויה מארבעה חברים מטעם סיעת יש עתיד ועוד נציג אחד מטעם סיעות המחנה הממלכתי, הימין הממלכתי, ישראל ביתנו והעבודה. ההתלבטות שלהם תהיה האם לספק סיוע פוליטי לקואליציה בנושא שעשוי לפרק את הממשלה, אך לאשר סוף סוף חוק גיוס שיזרים לצבא את כוח האדם החסר, או שמא להעדיף את השיקול הפוליטי, גם במחיר פגיעה בכשירות צה"ל.

גורמים בוועדה אומרים שאם חברי האופוזיציה יהיו מי שיכשילו את אישור החוק ברגע האמת, הם יהיו אלו שיצטרכו להעניק לציבור הסברים, מדוע דחו חוק שעומד בצרכים הביטחוניים וביכולת של צה"ל לקלוט את המתגייסים - כל זאת רק משיקולים פוליטיים צרים.