לקראת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקאי בסוף החודש הבא, פנו מספר אישים ישראלים בולטים לחברי הקונגרס בטור ב"ניו יורק טיימס" ובקריאה: "נתניהו לא מדבר בשבילנו. אתם צריכים לדחות אותו".

החתומים בטור הם הסופר דוד גרוסמן, חתן פרס נובל בכימיה פרופסור אהרון צ'חנובר, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופסור דוד הראל, עו"ד טליה ששון, שעבדה בעבר בפרקליטות המדינה, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. 

חרם והפרעות: כך הדמוקרטים נערכים לנאומו של נתניהו בקונגרס
היערכות בקונגרס לקראת הנאום: מ"לא רצוי", מעמדו של נתניהו הסלים ל"מעלה חרדה" | דיווח

הכותבים טוענים כי "הקונגרס עשה טעות איומה. הופעתו של נתניהו בוושינגטון לא תייצג את מדינת ישראל ואזרחיה והיא תתגמל את התנהלותו השערורייתית וההרסנית כלפי ארצנו. אנו מאמינים שהוא מסיע את ישראל במורד במהירות מדאיגה, עד כדי כך שבסופו של דבר אנו עלולים לאבד את המדינה שאנו אוהבים. נתניהו לא הצליח למצוא תוכנית לסיום המלחמה בעזה ולא הצליח לשחרר את כל החטופים. לכל הפחות, הזמנה לנאום בקונגרס הייתה צריכה להיות מותנית בפתרון שני הנושאים הללו ובנוסף בקריאה לבחירות חדשות בישראל".

עוד טענו כי "פעם אחר פעם הוא דחה את תוכניתו של הנשיא ביידן להסיר את חמאס מהשלטון בעזה באמצעות הקמת כוח לשמירה על שלום. סביר להניח שצעד כזה יביא בעקבותיו ברית אזורית רחבה הרבה יותר, לרבות חזון לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהוא לא רק אינטרס של ישראל אלא גם אינטרס של שתי המפלגות הפוליטיות בארצות הברית. נתניהו מהווה את המכשול העיקרי. האיש שיישא דברים בקונגרס בחודש הבא לא הצליח לקחת אחריות על הטעויות שאפשרו את התקיפה של חמאס, בתחילה האשים את ראשי הביטחון ועדיין לא הכריז על הקמת ועדת חקירה ממלכתית".

"למרות הלחימה העזה בעזה והאבידות היומיומיות בשני הצדדים נתניהו ממשיך להתקדם עם החידוש האוטוריטרי של ישראל כאילו דבר לא השתנה. משטרת ישראל, בפיקודו של איתמר בן גביר פעלה באלימות נגד מפגינים. מינויים של שופטי בית המשפט ונשיא בית המשפט העליון בהמתנה . מוסדות מדעיים ותרבותיים מרכזיים ממשיכים לסבול ניסיונות השתלטות פוליטית. סכומי כסף גדולים הועברו בפזיזות לחרדים, שבגדול אינם שותפים בנטל הכלכלי והביטחוני של אזרחי ישראל, במיוחד בכך שהם נשארים פטורים משירות בצבא. פסיקת בית המשפט העליון ביום שלישי לביטול הפטור היא צעד, אם כי ההשפעה המעשית אינה ברורה, לאור העובדה שנתניהו הציע לעגן את הפטור בחוק", כתבו. 

איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

הם אף טענו כי "חלק גדול מהישראלים איבדו אמון בממשלתו של נתניהו. הוא נאחז בשלטון הודות לרוב פרלמנטרי קלוש. הרוב הזה מתעלם ממצוקותיהם של עשרות אלפי ישראלים שנעקרו בדרום לאחר התקפת חמאס ובצפון בגלל התקפות חיזבאללה בלבנון, ומשפחות החטופים, כוח רב עוצמה כיום בישראל. נאומו של נתניהו בקונגרס משתלב עם צרכיו הפוליטיים. אין ספק שהוא ינוהל בקפידה במה כדי לתמוך באחיזתו הרעועה בשלטון ולאפשר לו להתפאר בפני בוחריו על תמיכתה כביכול של אמריקה במדיניותו הכושלת".

"תומכיו בישראל יתעודדו מהופעתו בקונגרס להתעקש שהמלחמה תימשך, מה שירחיק עוד יותר כל עסקה להבטחת שחרור החטופים, כולל כמה אזרחים אמריקאים. בן-גביר וסמוטריץ מתנגדים נחרצות להפסקת המלחמה בעזה, גם להפוגה זמנית. הם דורשים לכבוש את רצועת עזה. כבר חודשים רבים מאיתנו השתתפו בהפגנות ארציות בדרישה לשחרור מיידי של החטופים, סיום המלחמה ובחירות מיידיות. סקרים מראים שהרוב רוצה בחירות מיידיות או ממש בתום המלחמה. הענקת הבמה לנתניהו בוושינגטון תבטל כמעט את הזעם והכאב של אנשיו, כפי שבאו לידי ביטוי בהפגנות ברחבי הארץ. מחוקקים אמריקאים לא צריכים לתת לזה לקרות. הם צריכים לבקש ממר נתניהו להישאר בבית", סיכמו בסוף דבריהם.