מה שמדיר שינה מעיניהם של ראש הממשלה ומקורביו הוא המהלך הלא לגמרי ברור של אדלשטיין. כאשר אנשי נתניהו מנסים לנתח ולחקור את צעדי אדלשטיין ולמצוא בהם רציונל סמוי, המסקנה הראשונית המסתברת מבחינתם היא כי "יולי חבר לאופוזיציה ורוצה להפיל את הממשלה". הרי לאן מוביל המהלך של דרישתו להעביר את חוק הגיוס בהסכמה רחבה?

החרדים לא הסכימו, לא מסכימים וגם לא יסכימו לשום הסכמה, צרה או רחבה. אז נראה שיולי בכלל מתכוון להסכמת האופוזיציה! מכאן לטענה כי "אדלשטיין כרת ברית עם גלנט" הדרך הייתה קצרה מאוד. כמה אנשי הליכוד ששוחחו עם נתניהו בזמן האחרון, שמעו ממנו את מה שעד לאחרונה נאמר רק בתדרוכים חרישים, בשם " גורמים" ו"מקורבים".

לאחר התדרוכים נגד אדשלטיין - בסביבת יו"ר ועדת חוץ וביטחון שולחים מסר ברור
מבחן מנהיגות או "בגידה במחנה"? אדלשטיין במאבק על מורשתו הפוליטית

היום נתניהו כבר טוען זאת בקולו : "גלנט פועל להפיל את הממשלה". השבוע התרחבה התזה ל"גלנט פועל להפיל את הממשלה ואדלשטיין מתואם איתו". ביום שלישי הכריז אדלשטיין בוועדת חוץ וביטחון כי לא רק חוק גיוס יאושר בהסכמה רחבה, אלא גם הוראת שעה המעלה את גיל הפטור משירות המילואים. רף החשדנות והלחץ בלשכת רה"מ גבר, אדלשטיין זומן לפגישה דחופה ביום רביעי. במהלך השיחה שארכה שעה, ביקש אדלשטיין מנתניהו להפסיק לתדרך נגדו, וגם להפסיק, בין היתר, עם הטענות כי חבר למישהו. 

יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"בפעם האחרונה דיברתי עם שר הביטחון לפני חודש, איך ייתכן שאנשיך טוענים כי כרתתי איתו ברית להפיל את הממשלה?", תהה אדלשטיין. נתניהו השיב כי לא מכיר כלל את התדרוכים ואת המתדרכים. "מה? מה פתאום?". שני הצדדים הסיקו מהשיחה את מה שהסיקו. אך גם אם שמים בצד את תולדות הפרנויה מסוג של התדרוכים על הברית שבין גלנט לאדלשטיין, הנחישות של יו"ר ועדת חוץ וביטחון לאשר רק מתווה גיוס שיענה לצרכי צה"ל ולא לדרישות פוליטיות כאלה ואחרות – ההתעקשות הזאת היא לגמרי אמיתית. 

אחרי תקופה לא מוצלחת ללא תפקיד שר וללא הישגים משמעותיים, היום הגיע יולי אדלשטיין לשעת הכושר. חוק הגיוס עבורו הוא גם סוג של רנסנס פוליטי – וגם דבר שאדלשטיין באמת מאמין בו. בשונה מהח"כים מהליכוד שדורשים תיקונים רציניים בחוק, אדלשטיין נחוש ללכת עם זה עד הסוף. בין היתר כי בשונה מהם, אין לו מה להפסיד. אם יתקפל ויוותר – אולי חוק הגיוס באמת יעבור, אך הקריירה הפוליטית שלו בסבירות גבוהה תגיע לסיומה עם סיום כהונתה של הכנסת הנוכחית.

לעומת זאת, ההתעקשות על "חוק גיוס אמיתי והוגן" מעניקה לאדלשטיין נקודות פוליטיות, אהדה בחוגים לא מעטים ואפילו – הילה של גיבור. אולי המניות האלה שהוא מרוויח היום לא יעזרו לו מול מתפקדי הליכוד בפריימריז הבאים, אך לכל הפחות יבטיחו לו מורשת מכובדת. ומי יודע? אולי מפלגת ימין חדשה תקום במציאות ולא רק בסקרים. במקרה זה יהיה לו, ליולי אדלשטיין, הרבה מה לתרום.